Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-09, 17:59
Medlem
guzzos avatar
Hej
Min dator beter sig väldigt konstigt och har gjort det i ca 2 veckor.
Det är två problem jag tar upp här och det tredje finns här:
HTML-kod:
http://www.flashback.info/showthread.php?p=10738775#post10738775

Problemen händer oregelbundet och det första är att när jag startar datorn så stannar den upp på den allra första bilden som visas, alltså all text. Allt stannar där och det går inte att komma vidare, det går inte att komma vidare till boot menyn heller. Det jag gissar och även fått hjälp av vänner är att det är hårddisken som gett upp, vad anser ni?

Det andra är att den stannar upp efter första bildvisningen och visar ett felmeddelande att windows inte kunde startas pga att en fil i C: disken är trasig, man ska stoppa in och starta datorn med windows skivan men den har jag dock inte. Är detta också HD'n som gett upp?

Det lustiga med dessa problem är att jag kan starta om datorn en till tre gånger och sedan funkar det...Och som sagt händer detta då och då, så ibland går det att starta felfritt och ibland inte.

Kan även tillägga att datorn är ca 7 år gammal och egenbyggd och att den i övrigt fungerar felfritt, snabb vid start osv.

Tack på förhand
Senast redigerad av guzzo 2008-04-09 kl. 18:03.
Citera
2008-04-09, 18:30
Medlem
Förbannads avatar
Har du testat att stänga av datorn och låta den stå avstängd några timmar för att sedan sätta på den?

Låter som att det KAN vara så att datorn blir överhettad och anledningen till att den ibland startar efter några omstarter kan vara för att den då kylt ner sig en aning.

Vidare har jag ingen annan spekulation. Om det nu verkligen är så att någon systemfil är skadad så kan du ju testa systemåterställning eller en reparering mha xp-skiva.
Citera
2008-04-09, 19:16
Medlem
guzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Har du testat att stänga av datorn och låta den stå avstängd några timmar för att sedan sätta på den?

Ja problemen kom efter att datorn varit avstängd under en längre tid, och jag brukar ha den avstängd under natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Låter som att det KAN vara så att datorn blir överhettad och anledningen till att den ibland startar efter några omstarter kan vara för att den då kylt ner sig en aning.
Vidare har jag ingen annan spekulation. Om det nu verkligen är så att någon systemfil är skadad så kan du ju testa systemåterställning eller en reparering mha xp-skiva

Okej tack för svar.
Citera
2008-04-10, 10:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du provat att starta datorn i felsäkert läge genom tryck på "F8" under uppstarten??

Väl där..

Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Passa även på att starta en defragmentering av C:\ innan du startar om..
Citera
2008-04-10, 14:37
Medlem
fishermans avatar
Kan lika bra ställa min fråga i denna tråd.

Jag har en nyinköpt laptaop dator, men sedan en vecka tillbaka så får jag ingen bild alls på min skärm. Jag hör att allt annat startar, bla "windows melodin" osv. Ibland får jag jag stänga av och sätta på datorn några gånger sedan funkar det, men som nu har jag försökt i 3 timmar utan att få fram någon skärm alls. Någon som haft liknande problem eller vet hur man löser det bäst?
Tack på förhand
Citera
2008-04-10, 14:44
Medlem
guzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Loggboken startar du via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Passa även på att starta en defragmentering av C:\ innan du startar om..

Kollade i loggboken under system och väl där hittade jag många X (fel) vid namn SPTD, och klickar jag på denna kommer detta upp:
Ett internt fel uppstod i drivrutinens datastruktur för .

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Defragmenterat C:\ har jag gjort utan resultat förutom att den blev lite snabbare.

Jag har idag införskaffat mig en ny HD och hoppas på att detta löser problemen.
Citera
2008-04-14, 15:14
Medlem
guzzos avatar
Den nya HD'n har fixat problemen Tack för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in