2008-04-09, 17:59
Medlem
guzzos avatar
Hej
Min dator beter sig vldigt konstigt och har gjort det i ca 2 veckor.
Det r tv problem jag tar upp hr och det tredje finns hr:
HTML-kod:
http://www.flashback.info/showthread.php?p=10738775#post10738775

Problemen hnder oregelbundet och det frsta r att nr jag startar datorn s stannar den upp p den allra frsta bilden som visas, allts all text. Allt stannar dr och det gr inte att komma vidare, det gr inte att komma vidare till boot menyn heller. Det jag gissar och ven ftt hjlp av vnner r att det r hrddisken som gett upp, vad anser ni?

Det andra r att den stannar upp efter frsta bildvisningen och visar ett felmeddelande att windows inte kunde startas pga att en fil i C: disken r trasig, man ska stoppa in och starta datorn med windows skivan men den har jag dock inte. r detta ocks HD'n som gett upp?

Det lustiga med dessa problem r att jag kan starta om datorn en till tre gnger och sedan funkar det...Och som sagt hnder detta d och d, s ibland gr det att starta felfritt och ibland inte.

Kan ven tillgga att datorn r ca 7 r gammal och egenbyggd och att den i vrigt fungerar felfritt, snabb vid start osv.

Tack p frhand
Senast redigerad av guzzo 2008-04-09 kl. 18:03.
Citera
2008-04-09, 18:30
Medlem
Frbannads avatar
Har du testat att stnga av datorn och lta den st avstngd ngra timmar fr att sedan stta p den?

Lter som att det KAN vara s att datorn blir verhettad och anledningen till att den ibland startar efter ngra omstarter kan vara fr att den d kylt ner sig en aning.

Vidare har jag ingen annan spekulation. Om det nu verkligen r s att ngon systemfil r skadad s kan du ju testa systemterstllning eller en reparering mha xp-skiva.
Citera
2008-04-09, 19:16
Medlem
guzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Har du testat att stnga av datorn och lta den st avstngd ngra timmar fr att sedan stta p den?

Ja problemen kom efter att datorn varit avstngd under en lngre tid, och jag brukar ha den avstngd under natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Lter som att det KAN vara s att datorn blir verhettad och anledningen till att den ibland startar efter ngra omstarter kan vara fr att den d kylt ner sig en aning.
Vidare har jag ingen annan spekulation. Om det nu verkligen r s att ngon systemfil r skadad s kan du ju testa systemterstllning eller en reparering mha xp-skiva

Okej tack fr svar.
Citera
2008-04-10, 10:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du provat att starta datorn i felskert lge genom tryck p "F8" under uppstarten??

Vl dr..

Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bttre felskningstipsen r just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du via Start \ kr Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Rda X" samt gula utropstecken!
Kolla ven i enhetshanteraren efter dito!

Passa ven p att starta en defragmentering av C:\ innan du startar om..
Citera
2008-04-10, 14:37
Medlem
fishermans avatar
Kan lika bra stlla min frga i denna trd.

Jag har en nyinkpt laptaop dator, men sedan en vecka tillbaka s fr jag ingen bild alls p min skrm. Jag hr att allt annat startar, bla "windows melodin" osv. Ibland fr jag jag stnga av och stta p datorn ngra gnger sedan funkar det, men som nu har jag frskt i 3 timmar utan att f fram ngon skrm alls. Ngon som haft liknande problem eller vet hur man lser det bst?
Tack p frhand
Citera
2008-04-10, 14:44
Medlem
guzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Loggboken startar du via Start \ kr Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Rda X" samt gula utropstecken!
Kolla ven i enhetshanteraren efter dito!

Passa ven p att starta en defragmentering av C:\ innan du startar om..

Kollade i loggboken under system och vl dr hittade jag mnga X (fel) vid namn SPTD, och klickar jag p denna kommer detta upp:
Ett internt fel uppstod i drivrutinens datastruktur fr .

Mer information finns i Hjlp- och supportcenter p sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Defragmenterat C:\ har jag gjort utan resultat frutom att den blev lite snabbare.

Jag har idag infrskaffat mig en ny HD och hoppas p att detta lser problemen.
Citera
2008-04-14, 15:14
Medlem
guzzos avatar
Den nya HD'n har fixat problemen Tack fr svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in