Citat:
Ursprungligen postat av hmmz
Tänkte höra om det går att skapa en skiva där man enbart får med windows+uppdateringar+sp1 och sedan bränna ut det på en skiva?
Har för mig att Acronis True Image ska fixa det(?) vad jag har hört.....
Tanken är att iaf. att jag ska få med alla uppdateringar inkl sp1 på skivan så att man slipper ladda ner uppdateringarna varje gång man har formaterat.
//hmmz
EDIT: Hittade denna guide som ser ut att vara det jag söker
http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=474&Item id=129
Utifall någon mer vill göra en egen dvd

Det finns väl tre vettiga alternativ.
Du har absolut mest möjligheter att få skivan precis som du vill med nlite som redan varit uppe i tråden. Det är dock lite småkrångligt för den oinsatte, räkna med en del tragglande i dokumentationen innan du ens får till en första experimentskiva. Men när du väl lärt dig det så är det guld.
Nummer två är att göra en vanlig slipstream med servicepacks + updates. Det ger dig en "vanlig" installationsskiva, men du får alla uppdateringar med redan från installation. Googla på windows xp slipstreaming guide eller nåt liknande så borde du få upp hur mycket träffar som helst.
Här har du möjlighet att göra en del små customisations och automatisera en del i installationen genom att skriva en answerfil. Instruktioner för hur du gör det hittar du i bra slipstreamingguider. Det kan vara värt att nämna att du inte ens kommer i närheten av att kunna göra så mycket ändringar som du kan med nlite.
Det sista alternativet som vem som helst borde klara av är att rippa sin XP-skiva, tanka hem alla uppdateringar man vill ha med, och sen slänga in de uppdateringarna i imagefilen med hjälp av lämpligt imagehanteringsprogram. Det finns en uppsjö sådana, Poweriso funkar bra tycker jag i alla fall. Men det är en smaksak vilket man vill köra.
Sen är det bara att bränna ut, installera som vanligt, och sen köra servicepacks/uppdateringar från skivan.
Acronis Trueimage är väl mig veterligen ett program för att avbilda hårddiskens innehåll. Vad du kan göra med det är att göra en "backup" på din befintliga installation. Väldigt smidigt, men det funkar bara bra så länge du inte byter någon hårdvara. Med det kan du göra den installation du vill ha, och sedan ghosta disken. Istället för att installera om kan du sedan slänga på den ghostningen och du är tillbaka på din nya fräscha installation.