2008-04-09, 15:05
Medlem
Tnkte hra om det gr att skapa en skiva dr man enbart fr med windows+uppdateringar+sp1 och sedan brnna ut det p en skiva?

Har fr mig att Acronis True Image ska fixa det(?) vad jag har hrt.....

Tanken r att iaf. att jag ska f med alla uppdateringar inkl sp1 p skivan s att man slipper ladda ner uppdateringarna varje gng man har formaterat.

//hmmz

EDIT: Hittade denna guide som ser ut att vara det jag sker http://www.alltomxp.se/index.php?opt...474&Itemid=129

Utifall ngon mer vill gra en egen dvd
Senast redigerad av hmmz 2008-04-09 kl. 15:43.
Citera
2008-04-09, 15:46
Medlem
m0ss avatar
ptja.
Du skulle kunna anvnda gratisprogramet nLite och gra din egna windows cd, utifrn en redan existerande image-fil. Dr kan du sedan slnga med alla uppdateringar du vill ha med osv. osv.
Programmet r gratis att tanka p http://www.nliteos.com/
Du kan ven vlja VAD som ska flja med nr du installerar windows, tex. s kan du ta bort windows hjlp-fil, windows messenger, fonts osv. osv.
Har lyckats banta ner en XP SP2 till 340mb som dessutom r jkligt mycket snabbare n "original" windows
Citera
2008-04-09, 16:08
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmmz
Tnkte hra om det gr att skapa en skiva dr man enbart fr med windows+uppdateringar+sp1 och sedan brnna ut det p en skiva?

Har fr mig att Acronis True Image ska fixa det(?) vad jag har hrt.....

Tanken r att iaf. att jag ska f med alla uppdateringar inkl sp1 p skivan s att man slipper ladda ner uppdateringarna varje gng man har formaterat.

//hmmz

EDIT: Hittade denna guide som ser ut att vara det jag sker http://www.alltomxp.se/index.php?opt...474&Itemid=129

Utifall ngon mer vill gra en egen dvd

Det finns vl tre vettiga alternativ.

Du har absolut mest mjligheter att f skivan precis som du vill med nlite som redan varit uppe i trden. Det r dock lite smkrngligt fr den oinsatte, rkna med en del tragglande i dokumentationen innan du ens fr till en frsta experimentskiva. Men nr du vl lrt dig det s r det guld.

Nummer tv r att gra en vanlig slipstream med servicepacks + updates. Det ger dig en "vanlig" installationsskiva, men du fr alla uppdateringar med redan frn installation. Googla p windows xp slipstreaming guide eller nt liknande s borde du f upp hur mycket trffar som helst.
Hr har du mjlighet att gra en del sm customisations och automatisera en del i installationen genom att skriva en answerfil. Instruktioner fr hur du gr det hittar du i bra slipstreamingguider. Det kan vara vrt att nmna att du inte ens kommer i nrheten av att kunna gra s mycket ndringar som du kan med nlite.

Det sista alternativet som vem som helst borde klara av r att rippa sin XP-skiva, tanka hem alla uppdateringar man vill ha med, och sen slnga in de uppdateringarna i imagefilen med hjlp av lmpligt imagehanteringsprogram. Det finns en uppsj sdana, Poweriso funkar bra tycker jag i alla fall. Men det r en smaksak vilket man vill kra.
Sen r det bara att brnna ut, installera som vanligt, och sen kra servicepacks/uppdateringar frn skivan.

Acronis Trueimage r vl mig veterligen ett program fr att avbilda hrddiskens innehll. Vad du kan gra med det r att gra en "backup" p din befintliga installation. Vldigt smidigt, men det funkar bara bra s lnge du inte byter ngon hrdvara. Med det kan du gra den installation du vill ha, och sedan ghosta disken. Istllet fr att installera om kan du sedan slnga p den ghostningen och du r tillbaka p din nya frscha installation.
Senast redigerad av Falukropp 2008-04-09 kl. 16:10.
Citera
2008-04-09, 17:31
Medlem
Ok. Tack fr era snabba svar!

Det jag r ute efter mer specifikt r att jag inte vill ha med drivrutiner, program och snt. Utan bara de uppdateringar man fr frn winupdate och service pack 2 som jag har installerat frn skiva.

Detta fr att slippa g in och ladda ner allt igen via win-update, tar sn tid.....

Drivrutiner och andra program som antivirus, photoshop och snt installerar jag frn separata skivor senare.

S kort sagt, Windows Vista med sprkpaket, alla uppdateringar och Service Pack 1 r det jag vill ha med p skivan. Allt detta fr helst installeras automatiskt nr man formaterat datorn och vill installera allt p nytt.

Fr grna vara rtt simpelt att skapa en sdan skiva med

Kan tillgga att jag har Vista och SP1 p skiva, men inte ngra uppdateringar dr emellan som sprkpaket och alla andra uppdateringar som kom ut fre SP1.
Senast redigerad av hmmz 2008-04-09 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in