Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-09, 15:05
Medlem
Tänkte höra om det går att skapa en skiva där man enbart får med windows+uppdateringar+sp1 och sedan bränna ut det på en skiva?

Har för mig att Acronis True Image ska fixa det(?) vad jag har hört.....

Tanken är att iaf. att jag ska få med alla uppdateringar inkl sp1 på skivan så att man slipper ladda ner uppdateringarna varje gång man har formaterat.

//hmmz

EDIT: Hittade denna guide som ser ut att vara det jag söker http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=474&Item id=129

Utifall någon mer vill göra en egen dvd
Senast redigerad av hmmz 2008-04-09 kl. 15:43.
Citera
2008-04-09, 15:46
Medlem
m0ss avatar
ptja.
Du skulle kunna använda gratisprogramet nLite och göra din egna windows cd, utifrån en redan existerande image-fil. Där kan du sedan slänga med alla uppdateringar du vill ha med osv. osv.
Programmet är gratis att tanka på http://www.nliteos.com/
Du kan även välja VAD som ska följa med när du installerar windows, tex. så kan du ta bort windows hjälp-fil, windows messenger, fonts osv. osv.
Har lyckats banta ner en XP SP2 till 340mb som dessutom är jääkligt mycket snabbare än "original" windows
Citera
2008-04-09, 16:08
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmmz
Tänkte höra om det går att skapa en skiva där man enbart får med windows+uppdateringar+sp1 och sedan bränna ut det på en skiva?

Har för mig att Acronis True Image ska fixa det(?) vad jag har hört.....

Tanken är att iaf. att jag ska få med alla uppdateringar inkl sp1 på skivan så att man slipper ladda ner uppdateringarna varje gång man har formaterat.

//hmmz

EDIT: Hittade denna guide som ser ut att vara det jag söker http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=474&Item id=129

Utifall någon mer vill göra en egen dvd

Det finns väl tre vettiga alternativ.

Du har absolut mest möjligheter att få skivan precis som du vill med nlite som redan varit uppe i tråden. Det är dock lite småkrångligt för den oinsatte, räkna med en del tragglande i dokumentationen innan du ens får till en första experimentskiva. Men när du väl lärt dig det så är det guld.

Nummer två är att göra en vanlig slipstream med servicepacks + updates. Det ger dig en "vanlig" installationsskiva, men du får alla uppdateringar med redan från installation. Googla på windows xp slipstreaming guide eller nåt liknande så borde du få upp hur mycket träffar som helst.
Här har du möjlighet att göra en del små customisations och automatisera en del i installationen genom att skriva en answerfil. Instruktioner för hur du gör det hittar du i bra slipstreamingguider. Det kan vara värt att nämna att du inte ens kommer i närheten av att kunna göra så mycket ändringar som du kan med nlite.

Det sista alternativet som vem som helst borde klara av är att rippa sin XP-skiva, tanka hem alla uppdateringar man vill ha med, och sen slänga in de uppdateringarna i imagefilen med hjälp av lämpligt imagehanteringsprogram. Det finns en uppsjö sådana, Poweriso funkar bra tycker jag i alla fall. Men det är en smaksak vilket man vill köra.
Sen är det bara att bränna ut, installera som vanligt, och sen köra servicepacks/uppdateringar från skivan.

Acronis Trueimage är väl mig veterligen ett program för att avbilda hårddiskens innehåll. Vad du kan göra med det är att göra en "backup" på din befintliga installation. Väldigt smidigt, men det funkar bara bra så länge du inte byter någon hårdvara. Med det kan du göra den installation du vill ha, och sedan ghosta disken. Istället för att installera om kan du sedan slänga på den ghostningen och du är tillbaka på din nya fräscha installation.
Senast redigerad av Falukropp 2008-04-09 kl. 16:10.
Citera
2008-04-09, 17:31
Medlem
Ok. Tack för era snabba svar!

Det jag är ute efter mer specifikt är att jag inte vill ha med drivrutiner, program och sånt. Utan bara de uppdateringar man får från winupdate och service pack 2 som jag har installerat från skiva.

Detta för att slippa gå in och ladda ner allt igen via win-update, tar sån tid.....

Drivrutiner och andra program som antivirus, photoshop och sånt installerar jag från separata skivor senare.

Så kort sagt, Windows Vista med språkpaket, alla uppdateringar och Service Pack 1 är det jag vill ha med på skivan. Allt detta får helst installeras automatiskt när man formaterat datorn och vill installera allt på nytt.

Får gärna vara rätt simpelt att skapa en sådan skiva med

Kan tillägga att jag har Vista och SP1 på skiva, men inte några uppdateringar där emellan som språkpaket och alla andra uppdateringar som kom ut före SP1.
Senast redigerad av hmmz 2008-04-09 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in