2008-04-09, 14:18
Medlem
Jag har helt tappat fantasin, behöver inspiration på enkel men nyttig vardagsmat? Man är helt slut när man kommer hem från jobbet och förr sprulade det av ideer och jag älskade laga mat nu känner jag mig helt tom? Ideer? tips?
Citera
2008-04-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirlyZZ
Jag har helt tappat fantasin, behöver inspiration på enkel men nyttig vardagsmat? Man är helt slut när man kommer hem från jobbet och förr sprulade det av ideer och jag älskade laga mat nu känner jag mig helt tom? Ideer? tips?

Sill och strömming i alla olika möjliga former; stekt salt sill, sotare, strömmingslåda, böckling på kavring och smör (riktigt), strömming och potatismos. Bra tillbehör till sillen är lite kokt potatis, gräddfil, gräslök, persilja.

Biff Rydberg; stekt lök, smörstekt potatis och nöttkött av bra kvalité. Hellre lite mindre kött som är riktigt bra än horder av uselt kött.

Gubbröra med ägg, lök, ansjovis på knäckebröd eller färskt mörkt bröd, danskt rådbröd etc.

Kokt eller ungsbakad potatis med gravad eller rökt lax, hemgjord hovmästarsås (det går fort).

Sallader: The sky is the limit... Ta vad du gillar och vad du har som är färskt och gott. Lax, färska räkor (använd lite tid på att koka soppa på skalen så har du färdig mat till nästa måltid), ostar etc.

Omeletter: Ost, skaldjur, kött, rotsaker unt do weiter...

Smaklig spis!
Citera
2008-04-09, 15:15
Medlem
Grillad kyckling med ris och currysås.
Citera
2008-04-09, 15:24
Medlem
Vargen1972s avatar
Jag rekommenderar Keldas kylda såser på tetra. Finns flera att välja mellan och de är en räddare i köket.

Ta t.ex. tomatsåsen och häll över kokt pasta. Voila! släng i lite finskuren, knaperstekt bacon och nån grönsak så är måltiden komplett. Det är dessutom rätt fettsnålt.

Örtsåsen kan jag också rekommendera. Sätt på ugnen, 200 grader. Koka ris (helst jasmin) och stek kycklingfilé skuren i mindre bitar. Lägg det kokta riset i botten på en form, lägg de genomstekta kycklingbitarna ovanpå riset. Bryn en skivad purjolök och lägg sedan på över ris och kyckling. Häll på två tetror Kelda Örtkryddad sås och ställ i ugnen i ca 10-15 min. Såååå gott och så enkelt.

Eller...
Koka pasta, bryn lite finhackad lök (purjo eller charlotten) i smör tillsammans med hackad spenat (fryst går bra) tills löken fått lite färg. Salta lite och peppra. Häll i Kelda citronsås och blanda väl under uppvärmning. Häll över avrunnen pasta och strö över räkor eller crabfish som du blandar ner. Gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in