Min kompis har problem med att läsa doc-filer som skickats via mail. Försöker hon öppna doc-filen direkt från mailet så händer inte mycket. En halvtimme senare har filen fortfarande inte öppnats. Sparar hon ner filen så går den inte heller att öppna. Filer som hon själv skapat på datorn i word går däremot att öppna omedelbart.
Tyvärr bor hon för långt bort för att jag skulle kunna ta mig en titt på vad som händer i hennes dator. Vi har försökt fixa det via msn och telefon, men hon är inte så datorkunnig och tappar lätt tålamodet när inget verkar funka. Jag hoppas därför att nån här kan tipsa oss om vad det hela beror på.
Problemet är snarare omvänt. Hon har sannolikt en äldre version av Office (t.ex. 2003) och får filer från format 2007.
Filändelserna är då .docx istället för .doc som tidigare.
Om personen som har 2007 är så jävla puckad att han sparar ner i det formatet, ja. Man måste självklart spara ner i äldre format, så att alla andra kan läsa filerna.
Filändelsen är -doc på filerna hon får. Så mycket vet jag för det har jag frågat henne. Däremot vet jag inte vilken office-version hon har. Ska kolla det i morgon.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!