Hej!
Jag ska bjuda bjuda min flickvän på en romantiskmiddag, men jag vet inte riktigt vad O.o är det någon utav er som har tips på någon god men ändå relativt enkel romantisk middag som laga såhär mitt i veckan? Har du lagat ngn god från någon sida så skicka gärna en länk så att jag kan se receptet eller skriv in det här
Stek fläsfkile i mindre bitar, fräs purjolök, färska champinjoner och röd paprika i lite smör o vitlök, lägg på fläskfilen och häll sedan över grädde, lägg i cantadou vitlöksost och låt det smälta i grädden, koka upp, i med mer vitlök, smaka av efter hur starkt du vill ha det, jag brukar ha i lite sambal olek också, och litegrann kalvfond, sen häller man pastasåsen över spegettin....rött vin till...gott o enkelt
Vill man göra det enkelt för sig kan man investera i ett par havskräftor, lite färska räkor, ett gott bröd, lite majo, aioli eller motsv. En flaska bubbel till. Bubbel brukar öka romantikfaktorn radikalt .
En god lasangne gjord på färsk pasta, squasch, lök, purjolök, grönsaksbuljong rödvin, vitlök och solmogna tomater är mycket gott. Quornfärs i blir nyttigt och gott också. Till bechalmellsåsen (stavning?) blandar du enkelt cremé frachie och rikligt med parmesanost och svartpeppar och toppar sedan hela lasangen med valfri ost.
Lasangen kan du göra tidigare på dagen eller kvällen innnan och bara slänga in den i ugnen 30 min innan din dam (var det väl?) kommer.
Grejen är att nu kan du lägga tid på att göra en trevlig förrätt, varför inte en enkel sallad med mozarrela (gjord på buffelmjölk såklart ), fina mogna tomater, svartpeppar, rödlök, olivolja och äkta balsamvinäger.
Du ska ju själklart fixa en god efterrätt också. En tiramisu är något som man kan göra ordning lång tid i förväg. Följ valfritt recept men köp en vanlijstång och blanda ner fröna från vaniljstången i mascarponen.
Annars är vaniljglass, varm hallonsås med balsamvinäger en höjdare.
Vill du anstränga dig ännu mer bakar du ett gott italiensk lantbröd med sesamfrön du serverar till salladen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!