Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2000-07-02, 00:25
Jag har hört att satan var en ängel som "tröttnade" på gud, och idén att han skulle ha sån stort inflytande, eller något dyl.
Eftersom att jag inte är speciellt påläst på bibeln så undrar jag om detta är sant och i så fall vart det står i bibeln.

Citera
2000-07-04, 14:46
Medlem
Satan - en ängel?

Satan eller djävulen betyder ungefär anklagaren. Satan var en av ärkeänglarna (du vet mikael, gabriel o gänget).

Satan ifrågasatte skapelsen och blev därför utslängd ifrån himlen, han tog med sig ett antal änglar. Det finns även lite löst prat om ett krig mellan änglar i uppenbarelseboken där skrivs det bla "and there were now angels in heaven with savage weapons" (kommer inte ihåg det svenska citatet.

Vissa hävdar att djävulen skapade helvetet för att hjälpa fler själar till himlen genom att "rena dom från deras synder genom eld".

det mesta av detta står att läsa i gamla testamentet.
Citera
2000-07-04, 23:31
äldre konto (old)
Ej medlem
Satan - en ängel?

Så som jag har läst så var Satan (Lucifer) precis en ärkeängel som Kung Kokos nämnde. Lucifer blev hursomhelst sur när Gud skapade människorna till sin avbild och befallde änglarna att de skulle tillbedja dem, för Lucifer ansog att eftersom han blev skapt före människorna stod han högre och så. Nån av ärkeänglarna (Gabriel tror jag, är inte helt bergis) sade åt honom att skärpa sig, och då börjde Lucifer snacka skit om Gud, och säga att han minsann skulle fixa högre makt än honom. Det hela slutade hursomhelst att Lucifer blev utsparkad från himlen och som vi alla vet, hämnades sedan på människorna genom att lura dem att begå syndafallet (käka äpplet från kunskapets träd).
Det har egentligen inte med det här att göra, men alla troll, älvor, sjömonster och sådant man trodde på 'förr i tiden' trodde man att var änglar som stod på Satans sida. De blev nämligen också utsparkade ur himlen, och de som landade i havet blev sjömonster, de som landade i skogen troll, på hustak hustomtar, osv.
Citera
2000-07-05, 12:00
Medlem
Satan - en ängel?

Hmm, det har varit mycket frågor om satan på sistone. Någon som är ordentligt insatt som kan berätta? Eller måste jag ta och sätta mig in?

Kung Kokos: "det mesta av detta står att läsa i gamla testamentet"

Hänvisning skulle uppskattas. Tack.
Citera
2000-07-05, 14:02
Medlem
Satan - en ängel?

Anton:
Tyvärr har jag ingen hänvisning, det var ett tag sedan jag läste bibeln.
Skall dock försöka gräva upp en.
sorry...
Citera
2000-07-11, 22:30
Medlem
Satan - en ängel?

Okej, Lucifer blev sur, nån sade åt honom att skärpa sig, och då börjde Lucifer snacka skit om Gud.

Märkligt vilka mänskliga egenskaper alla änglar verkar ha. Nästan så att det verkar som om det är vi människor som gjort änglarna "till vår avbild"... Men det är väl så det brukar vara, om grisarna hade funderat ut änglar skulle väl änglarna ha bökat i jorden

Citera
2000-07-15, 21:56
Medlem
Satan - en ängel?

Kung Kokos: "det mesta av detta står att läsa i gamla testamentet."

Tvilsomt, jeg kan iallefall ikke huske å ha lest det. Derimot står det noe lignende i Memnoch the Devil av Anne Rice, en veldig god, blasfemisk bok, hvor Djevelen er helten, og Gud en arrogant drittsekk.

Den er full av klassiske scener, som den hvor Gud forsøker å forklare Djevelen hvorfor han vil starte en ny religion hvor lidelse og ydmykhet er veien til himmelen.

- Beorn
Citera
2000-07-23, 14:08
Medlem
Satan - en ängel?

jag beundrar två person i hela bibeln: Jesus och ormen i paradiset.
De var de enda som visste vad de snackade om.

mvh
//Elias
Citera
2000-07-26, 16:15
Medlem
Satan - en ängel?

Satan var en ängel som gjorde uppror mot Gud och blev utkastad i från himelen. Satan själv har ingen makt mer än att den kan använda människor som redskap. Genom att pååverka dom på olika sätt. Satan har ingen makt att göra under eller dyligt så som Gud har. Gud var det ju som tom skapade Lucifer. Så tror man på Gud och bekänner Jesus som sin frälsare så blir man räddad. Det är häftigt hur Gud visar sej för en och talar med en. Det är så mäktigt när man inser att det inte bara är nonsenes. Fast man måste ju pröva fullt ut för att lära känna Gud.
Det är så fashinerande när människor blir helade, eller att Gud visar sej på annar sätt. TESTA!!
Citera
2000-07-27, 14:57
Medlem
Satan - en ängel?

Donken, varför skapade Gud Satan?
Citera
2000-08-03, 13:45
Medlem
Satan - en ängel?

Nja, jag fick bara för mig att Gud hade skapat allt i världen. Men det är inte så, eller, Donken? Vem skapade änglarna enligt dig?
Citera
2000-08-03, 15:37
Medlem
Satan - en ängel?

Nu börjar detta likna en filosofisk diskussion, i stället för att utgå från bibeln och den kristna tron. Skall man tro bibeln så är ju Gud allsmäktig och skapade allt och fanns från början (hur det nu har gått till, religion ska väl inte ifrågasättas, antar jag). Kommer man i stället in på de filosofiska frågeställningarna blir allt genast mycket jobbigare. För om nu någon/något skapade Gud, vart kom i så fall han/den/det ifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in