Annars har du ett udda alternativ i full jämförbar klass med tyskarna. S60/S80 når inte riktigt dit. Jag vågade mig själv på det och jag ångar mig inte en sekund. Citroën XM V6 Exclusive. All tänkbar utrustning inkl. skinnklädsel, adaptiv automatlåda, gashydraulisk fjädring. Bilen ger ett svårartat beroende efter första provturen. Du får sista årsmodellen -00 för kaffepengar idag. Rostskyddet är bra och gashydrauliken är snarare enklare än konventionell fjädring. Med hjälp av elektroniskt styrd gasvätskefjäding (Hydractive II) kan man få en sportbils tajta känsla utan att göra avkall på komforten. Du kan få både en tajtare bil och en komfortbil samtidigt. Det är en milslukare som gärna vill ha runt litern inne istan. Elektroniken känner av med ett antal givare runt om i bilen flera tusen gånger per sekund om den ska slå över till sportfjädring eller fortsätta i komfortläge.
Franskrost eller tveksam kvalitet? Glöm det! Jag har en XM Tubro -95 med snart 26500mil på mätaren och den tuffar på hur stadigt som helst. Först nu har någon enstaka rostprick dykt upp och då har den hela sitt liv rullat i Västsverige med allt vad det innebär.
Å en sak till: Franska bilar krånglar lika mycket eller lika lite som svenska och tyska bilar.
www.citroenxm.no