2008-04-09, 12:56
Medlem
Kosstaskens avatar
Hej,

Jag har fått lite bättre ekonomi på sistone och känner att en nyare bil hade vart fint. Vill helt enkelt ha bättre komfort och lite mer krut under huven.
Vill inte ha nått bonde- eller turkstylat och inte heller en liten ful fransk skitbil, trots att den är ny för samma pris.

Har länge vart sugen på en BMW 540 årsmodell runt 00-01, fullsmetad med utrustning. Volvovännen inom mig förespråkar en S80 T6 alt 2.5T.

Jag håller på att spara ihop 100k och när jag har dem i handen blir d att köpa nått. Vad skulle ni köpt om ni ville ha en bekväm men även ganska körglad och rapp sedan med relativt gott om utrymme baktill och i bagaget.

Ni med erfarenhet av 540 får gärna berätta lite om den. Dyrt med service, driftsäker? osv
Citera
2008-04-09, 19:18
Medlem
NiV3Rts avatar
S80 har väl ingen höjdarkvalla och turbobyte är inte billigt på t6. Sen är det smått fascinerande att t6 är så slö trots alla dessa hk. Men vikten och den värdelösa automatlådan gör väl sitt...
Citera
2008-04-09, 19:40
Medlem
Annars har du ett udda alternativ i full jämförbar klass med tyskarna. S60/S80 når inte riktigt dit. Jag vågade mig själv på det och jag ångar mig inte en sekund. Citroën XM V6 Exclusive. All tänkbar utrustning inkl. skinnklädsel, adaptiv automatlåda, gashydraulisk fjädring. Bilen ger ett svårartat beroende efter första provturen. Du får sista årsmodellen -00 för kaffepengar idag. Rostskyddet är bra och gashydrauliken är snarare enklare än konventionell fjädring. Med hjälp av elektroniskt styrd gasvätskefjäding (Hydractive II) kan man få en sportbils tajta känsla utan att göra avkall på komforten. Du kan få både en tajtare bil och en komfortbil samtidigt. Det är en milslukare som gärna vill ha runt litern inne istan. Elektroniken känner av med ett antal givare runt om i bilen flera tusen gånger per sekund om den ska slå över till sportfjädring eller fortsätta i komfortläge.

Franskrost eller tveksam kvalitet? Glöm det! Jag har en XM Tubro -95 med snart 26500mil på mätaren och den tuffar på hur stadigt som helst. Först nu har någon enstaka rostprick dykt upp och då har den hela sitt liv rullat i Västsverige med allt vad det innebär.

Å en sak till: Franska bilar krånglar lika mycket eller lika lite som svenska och tyska bilar.

www.citroenxm.no
Citera
2008-04-09, 19:47
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Sen är det smått fascinerande att t6 är så slö trots alla dessa hk.

Detta har jag förvånats över hos många Volvo-modeller under mången år.

Mvh
Citera
2008-04-09, 21:54
Medlem
Är det så konstigt när Volvo är liktydigt med Traktor?
Citera
2008-04-09, 22:11
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
Annars har du ett udda alternativ i full jämförbar klass med tyskarna. S60/S80 når inte riktigt dit. Jag vågade mig själv på det och jag ångar mig inte en sekund. Citroën XM V6 Exclusive. All tänkbar utrustning inkl. skinnklädsel, adaptiv automatlåda, gashydraulisk fjädring. Bilen ger ett svårartat beroende efter första provturen. Du får sista årsmodellen -00 för kaffepengar idag. Rostskyddet är bra och gashydrauliken är snarare enklare än konventionell fjädring. Med hjälp av elektroniskt styrd gasvätskefjäding (Hydractive II) kan man få en sportbils tajta känsla utan att göra avkall på komforten. Du kan få både en tajtare bil och en komfortbil samtidigt. Det är en milslukare som gärna vill ha runt litern inne istan. Elektroniken känner av med ett antal givare runt om i bilen flera tusen gånger per sekund om den ska slå över till sportfjädring eller fortsätta i komfortläge.

Franskrost eller tveksam kvalitet? Glöm det! Jag har en XM Tubro -95 med snart 26500mil på mätaren och den tuffar på hur stadigt som helst. Först nu har någon enstaka rostprick dykt upp och då har den hela sitt liv rullat i Västsverige med allt vad det innebär.

Å en sak till: Franska bilar krånglar lika mycket eller lika lite som svenska och tyska bilar.

www.citroenxm.no

Har du någon bild på den? dom jag kollade på blocket kan ju knappast ansetts som snygga..
Citera
2008-04-10, 09:13
Medlem
XM är ju skitsnygg, en designklassiker. Enkla, vassa linjer. Första årsmodellerna var väl kanske lite sådär men de senare är helt ok att äga enligt vad jag har hört. Sanslöst bekväma.

Vad sitter det för lådor i dem?
Citera
2008-04-10, 09:46
Medlem
Kosstaskens avatar
Är lite skeptisk till Citroens yttre plus detaljkvaliteten på interiören. Det är jag ganska petig med, S80 klarar sig precis. Jag gillar den robusta känslan hos BMW och Audis lite större modeller..

Sen faller cittror som stenar i andrahandsvärde har jag hört, och svårsåld den dagen man kanske vill byta igen.
Citera
2008-04-10, 11:33
Medlem
rebbans avatar
Ska du ta en volvo så hoppa T6 och ta en 2,5T istället.
Om man bara ser till inköp och inte resten så skulle jag nog ta en Bmw men om man börjar kolla på service kostnaderoch försäkringar så ligger nog volvon lite bättre till.

Kolla upp vad Bmw kostar att försäkra och att serva för dig.
Citera
2008-04-10, 13:09
Medlem
marimekkos avatar
S80 tycker jag är lite tråkig, finns det inga S60 att få tag i i prisklassen?
Citera
2008-04-10, 15:46
Medlem
Kosstaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
S80 tycker jag är lite tråkig, finns det inga S60 att få tag i i prisklassen?

Kollat lite på S60 också men vet inte hur "spacebollen" är att växla med, har hört lite negativt om den. Föredrar nog en automatare.
Sen är T5orna lite över min tilltänkta prisklass just idag..men annars dom trevliga bilar

Edit: hittade iofs en rätt billig
http://www.blocket.se/vi/15319500.htm?ca=15_s

har rullat 16k mil men det är väl inte några större problem ändå
Citera
2008-04-10, 19:35
Medlem
BluesBross avatar
Finns många bilar jag hellre skulle köpa i din situation men jag är jag och du e du.

Du nämner små franska skitbilar. Jag tycker tvärtom. Ska försöka vidga dina vyer lite

Kollat på 206 RC tex? Vill du ha lite större bilar så kanske en Pininfarina V6 406 coupé? Eller den ännu större 607 så får du en kunglig komfort som jag anser slår både Volvon och Bmw på fingrarna. Servicekostnaderna blir inte heller högre mot Volvo/BMW, snarare tvärtom. Sen är kanske inte detaljkvaliteten i nivå med BMW men definitivt i nivå med Volvon tycker jag. Bra priser på blocket just nu tycker jag för många av bilarna jag nämde
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in