Jag känner och har känt flera studenter på sjuksköterskeprogrammet i just Karlskrona, de har trivts väldigt bra och har inte haft några problem att hitta jobb eller vidareutbilda sig. Likadant med de jag känner som läst KY-utbildningar där (som ofta samkörs med högskolans verksamhet). Jag har kontakt med flera anställda på BTH, varav bland annat två professorer inom folkhälsa och en lärare inom medicinområdet. Dem är det då rakt inget fel på och de tycker själva att utbildningarna håller god kvalitet.
Jag har inte läst Högskoleverkets rapport och kan bara säga att jag inte tycker du ska stirra dig blind på den. Jag har som sagt inte hört talas om några allvarliga problem och de problem jag har hört om har handlat om lärare som inte eleverna gillat, administrativt strul och liknande saker. Sånt händer överallt och det känns som att man nästan får räkna med sådana incidenter, särskilt om man läser på en mindre högskola som ju BTH är. Vill du ha den absolut bästa utbildningen hade jag sökt mig till ett av de stora universiteten då där finns en större samlad kompetens, mer pengar, fler forskare och så vidare. Men vill du nu läsa i Karlskrona tycker jag du ska göra det ändå. Är du bara engagerad och motiverad kommer du att få en bra utbildning!
Fortsätt ringa runt och fråga så ska du nog få en bra samlad bild av hur det är. Ring gärna någon stuidevägledare och hör om det finns någon studentvägledare från programmet du kan få prata med, de brukar vara ganska objektiva enligt min erfarenhet.