Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-09, 11:24
Medlem
pieholes avatar
Nån Fb:are som pluggat/pluggar på sjuksköterskelinjen på BTH i Karlskrona? Hur är utbildningen? Känner ni att ni fått "valuta för pengarna"?

Jag ska bli barnmorska så småningom och för att bli det måste jag först läsa till sjuksköterska. Tänkte läsa i Karlskrona på BTH, men efter att ha kollat upp utbildningen i högskoleverkets utvärdering av kvaliteten så vet jag fan inte. Det står bland annat att det är tveksamt om de har rätt till att examinera sjuksköterskor, att lärarkompetensen är låg, att handledarna på praktiken ofta är undersköterskor eller sjukvårdsbiträden osv.
Ringde till skolan och frågade ut dom om vad dom har gjort åt det (dom har till hösten 2008 på sig att ordna upp situationen) och fick väl som svar på de flesta frågorna att dom har fixat det. Frågan är bara om man ska lita på det. Ska kolla upp skolan på andra sätt, ringa högskoleverket igen, blekinge landssting, vårdfacket osv.

Fan, vill ju inte ha en skitutbildning som gör att jag inte klarar av barnmorskelinjen lika bra sen.
Citera
2008-04-09, 14:04
Medlem
ceziums avatar
Jag läser inte själv till sjuksyrra men har bott ihop med en som pluggar till det i snart 3 år. De jobbar väldigt mycket med PBL i basgrupper och har nog mest praktik av alla som pluggar till sjuksyrror i Sverige.

Min uppfattning är väll att det är en väldigt bra utbildning över lag men att introduktionen till PBL kan vara lite knepig att greppa meningen med innan man kommit in i det.

Min uppfattning är att alla sjuksyrror som blir färdiga här har jobb som väntar när de går ut och att de är duktiga på vad de gör.
Citera
2008-04-09, 14:56
Medlem
Jag har bara hört bra saker av de som studerar där. Lite trassel med lärare och kurser ibland såklart, men inget allvarligt vad jag vet om. Bor du i Blekinge nu? Om inte kan jag ju meddela att det inte alltid är så livat där nere, om vi säger så.
Citera
2008-04-09, 15:51
Medlem
wises avatar
Jag ska läsa där i höst, 15hp ritteknik och logistik. Enligt alla tänkbara rykten som gått runt så är det en av Sveriges värsta högskolor, lärare som inte kan räkna, massa examinationer på distans etc.

Jag vill ha lite billiga poäng på distans så jag ansöker, så enkelt är det. Ang. sjuksköterska så tror jag inte att du behöver oroa dig, din arbetsgivare kommer vara offentlig sektor, inte något fint företag som maler ner din ansökan i papperskvarnen pga. det står BTH på din examen.
Citera
2008-04-09, 16:06
Medlem
pieholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
Min uppfattning är väll att det är en väldigt bra utbildning över lag men att introduktionen till PBL kan vara lite knepig att greppa meningen med innan man kommit in i det.

din roomie råkar inte vara flashbackare då så han/hon svara? =)
Citera
2008-04-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Jag ska läsa där i höst, 15hp ritteknik och logistik. Enligt alla tänkbara rykten som gått runt så är det en av Sveriges värsta högskolor, lärare som inte kan räkna, massa examinationer på distans etc.

Jag vill ha lite billiga poäng på distans så jag ansöker, så enkelt är det. Ang. sjuksköterska så tror jag inte att du behöver oroa dig, din arbetsgivare kommer vara offentlig sektor, inte något fint företag som maler ner din ansökan i papperskvarnen pga. det står BTH på din examen.

Just inom vård- och hälsa har BTH har ganska gott rykte har jag förstått. Så jag tycker inte TS ska oroa sig!

De tekniska programmen och kurserna är värre. Det blir ju inte heller bättre av att det är väldigt få studenter på nästan alla tekniska utbildningar där och att en abnorm andel av de få som studenter som finns kommer från Indien, Pakistan, Kina och ett gäng afrikanska länder. Inte så roligt i alla lägen.
Citera
2008-04-09, 16:09
Medlem
pieholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise

shit, låter ju inte så lovande med lärare som inte ens kan räkna.

Grejen är att jag är inte orolig för vad som kommer stå på mina papper eller så, jag är barar orolig därför att jag vill ha en BRA utbildning. Jag vill helt enkelt bli en jävligt bra sjuksköterska -> barnmorska.
Citera
2008-04-09, 16:11
Medlem
pieholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liithium
Just inom vård- och hälsa har BTH har ganska gott rykte har jag förstått. Så jag tycker inte TS ska oroa sig!

bland vilka har dom bra rykte? du skulle se högskoleverkets rapport. verkar vara sjukt dåligt om man läser den, står till och med att det är tveksamt om dom ska få ha sin examinationsrätt kvar..

Jag har blivit lite kär i själva staden, tycker den är helt underbar och jag känner inte att det viktigaste är hur utelivet är med en stad, så.. men om utbildningen suger blir det nåt annat.
Citera
2008-04-09, 16:35
Medlem
Jag känner och har känt flera studenter på sjuksköterskeprogrammet i just Karlskrona, de har trivts väldigt bra och har inte haft några problem att hitta jobb eller vidareutbilda sig. Likadant med de jag känner som läst KY-utbildningar där (som ofta samkörs med högskolans verksamhet). Jag har kontakt med flera anställda på BTH, varav bland annat två professorer inom folkhälsa och en lärare inom medicinområdet. Dem är det då rakt inget fel på och de tycker själva att utbildningarna håller god kvalitet.

Jag har inte läst Högskoleverkets rapport och kan bara säga att jag inte tycker du ska stirra dig blind på den. Jag har som sagt inte hört talas om några allvarliga problem och de problem jag har hört om har handlat om lärare som inte eleverna gillat, administrativt strul och liknande saker. Sånt händer överallt och det känns som att man nästan får räkna med sådana incidenter, särskilt om man läser på en mindre högskola som ju BTH är. Vill du ha den absolut bästa utbildningen hade jag sökt mig till ett av de stora universiteten då där finns en större samlad kompetens, mer pengar, fler forskare och så vidare. Men vill du nu läsa i Karlskrona tycker jag du ska göra det ändå. Är du bara engagerad och motiverad kommer du att få en bra utbildning!

Fortsätt ringa runt och fråga så ska du nog få en bra samlad bild av hur det är. Ring gärna någon stuidevägledare och hör om det finns någon studentvägledare från programmet du kan få prata med, de brukar vara ganska objektiva enligt min erfarenhet.
Citera
2008-04-09, 18:48
Medlem
pieholes avatar
Lithium, du har nog rätt! Känns som att det borde vara så, att bara man själv är engagerad så blir det nog bra. och jag är av erfarenhet ganska överambitiös, det kanske underlättar

tack för tipset om att ringa studievägledaren, det ska jag absolut göra. Nu när du ändå nämnde professorer så tänkte jag att jag kanske skulle ta och ringa några sådana också..

tusen tack!
Citera
2008-04-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piehole
Lithium, du har nog rätt! Känns som att det borde vara så, att bara man själv är engagerad så blir det nog bra. och jag är av erfarenhet ganska överambitiös, det kanske underlättar

tack för tipset om att ringa studievägledaren, det ska jag absolut göra. Nu när du ändå nämnde professorer så tänkte jag att jag kanske skulle ta och ringa några sådana också..

tusen tack!
Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt! Håll motivationen uppe!

Du kan ju höra med studievägledaren om han/hon kan rekommendera någon lärare som brukar ställa upp på att svara på lite frågor. Jag personligen hade nog inte ringt en sådan på eget bevåg, särskilt inte en professor (som ju absolut inte alla lärare är) som i många fall verkar hata studenter över allt annat.

Skämt åsido, det är ju dessutom så att man ganska enkelt kan byta till samma program på en annan studieort om du skulle upptäcka att allting trots allt inte är vad du förväntade dig. Så satsa på det du vill nu, det går alltid att ändra sig senare! Lycka till!
Citera
2009-03-09, 22:38
Medlem
TS, uppdatera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här