2008-04-09, 10:56
Medlem
Vi har problem med katter som pissar/skiter och vistas överallt i trädgården. Det stinker och är äckligt, stolsdynor,barnvagnar,kläder m.m har blivit förstörda och har man altandörren öppen så springer dom in ibland. Jag har provat att kasta både varm- och kallvatten på dom men det har inte hjälpt. Potatisar och morotsbitar har inte heller hjälpt trots flera fullträffar.

Nån som har nåt bra tips på vad som fungerar? Vapen typ hagelbössa är uteslutet då vi bor mitt inne i ett bostadsområde.

Funderar på att bygga typ en kaninbur med hönsnät och locka in katten där och den sätta på hänglås så ingen kan befria den. Sen får ägaren betala en lösensumma, dvs allt som katten förstört, innan jag släpper ut den. Får man göra så?

En annan fundering är att köpa kattmat och spetsa med gift och ställa ut en skål i trädgården. Sen sätter jag upp en stor skylt där det står
"VARNING!!! HÄR I TRÄDGÅRDEN FINNS DET FÖRGIFTAD KATTMAT. HÅLL DIN KATT HÄRIFRÅN OM DU HAR DEN KÄR." Då har jag ju varnat ägarna och katterna får skylla sig själva, eller?

Ge mig tips som håller kräken borta.
Citera
2008-04-09, 11:00
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listig
Vi har problem med katter som pissar/skiter och vistas överallt i trädgården. Det stinker och är äckligt, stolsdynor,barnvagnar,kläder m.m har blivit förstörda och har man altandörren öppen så springer dom in ibland. Jag har provat att kasta både varm- och kallvatten på dom men det har inte hjälpt. Potatisar och morotsbitar har inte heller hjälpt trots flera fullträffar.

Nån som har nåt bra tips på vad som fungerar? Vapen typ hagelbössa är uteslutet då vi bor mitt inne i ett bostadsområde.

Funderar på att bygga typ en kaninbur med hönsnät och locka in katten där och den sätta på hänglås så ingen kan befria den. Sen får ägaren betala en lösensumma, dvs allt som katten förstört, innan jag släpper ut den. Får man göra så?

En annan fundering är att köpa kattmat och spetsa med gift och ställa ut en skål i trädgården. Sen sätter jag upp en stor skylt där det står
"VARNING!!! HÄR I TRÄDGÅRDEN FINNS DET FÖRGIFTAD KATTMAT. HÅLL DIN KATT HÄRIFRÅN OM DU HAR DEN KÄR." Då har jag ju varnat ägarna och katterna får skylla sig själva, eller?

Ge mig tips som håller kräken borta.
Allt det där är olagligt. Ta ett snack med kattägarna att de skall hålla sina katter inne och kräv ersättning för förstörda prylar.
Ett alternativ är att fånga katten, ta av halsbandet och ringa kommunen o säga att det är en jobbig vildkatt som sprungit där en längre tid.
Då avlivar de skiten.
Fast det är inte heller lagligt så nåt sånt bör du inte göra...
Citera
2008-04-09, 11:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Häll ut lite glykol i en hörna, katter tycker det smakr sött å gott å slickar upp det. Några timmar senare dör dom. funkade för mig!
Citera
2008-04-09, 13:58
Medlem
Snurrens avatar
Kissande katter

Om katterna kissar på stolsdynor, barnvagnar och andra platser där dom inte kan gräva ned det, så är det med största sannolikhet okastrerade hanar. Snacka med ägarna om att dom bör kastrera katterna (okastrerade katters kiss stinker ännu värre andras.

Så finns det två scenarion där nummer ett är mest troligt:
1. Är katterna inte så gamla och är okastrerade så går dom en tidig död till mötes. I kattkretsar säger man att dom blir inte så mycket äldre än ett par år. Ofta försvinner dom bara. Nu är det löptid för honkatterna så dom där hanarna kanske försvinner redan i natt.

Det andra scenariot är att dom stannar och om ägarna dessutom äger osteriliserade honkatter så blir det ungar och åter ungar. Är dom lika oansvariga som det verkar så kanske du får ännu fler katter på halsen/på tomten.

Jag älskar välskötta katter, men vill man på ett skonsamt (samtidigt lite roligt sätt) leka lite med dom så lurpassar man på dom med en blomspruta i högsta hugg inställd på starkaste strålen. Köp gärna en sån där extra kraftfull som sprutar vatten både när man trycker in handtaget och när man släpper det, finns på Plantagen, Weibulls etc. Dom är bra att ha till mycket så det gör inget om den kostar 80 spänn eller nåt. Sen försöker man pricka in huvudet på katten. Träffar dom så kan det räcka med några gånger för att få dom att sky din tomt som pesten.

Jag har ofta använt det i uppfostringssyfte och mina katter har fattat galoppen direkt, eller i alla fall efter 2 gånger .

Sen finns det spray i djuraffärer som har någon lukt som katter inte gillar.

Sen en kul idé: Det finns ju skällande hundar "på burk" som ska skrämma inkräktare. Vet inte var man får tag på det numera, men några såna sejourer kanske gör susen. Alternativt bjud in någon som har en stor och aggressiv hund på en tid på dagen då katterna brukar komma.
Citera
2008-04-09, 14:04
Medlem
Låna en hund som du kan ha ute på gården någon vecka... Då kommer dom nog inte tillbaka på ett tag..Givetvis ska inte hunden vara kattvan för då spelar det ingen roll.
Citera
2008-04-09, 14:14
Medlem
StarLits avatar
Citat:

Detta tycker jag verkar som en bra plan, vet dock inte ifall man för göra så, kolla med snuten först. Är det inte så att kattägare måste ha uppsyn över sina små (ibland) djävlar och skyldiga att betala för förstörda grejor? Bara du inte skadar dom små ligisterna så borde folk där du bor, inte bli allt för sura. Verkar ju som att folk som inte har katt själv generellt hatar dom, pga pisseriet och katters förbannade bilfetisch.
Min egen katt är bra lugn enligt alla mina grannar men den dumma jäveln klättrar upp på hustaken ibland å kan inte komma ner. Har användt stegen minst 15 ggn hittills.
Förresten, prova håll ut 24% ättika lite här och där, kanske funkar.
Senast redigerad av StarLit 2008-04-09 kl. 14:22.
Citera
2008-04-09, 15:05
Medlem
Duckhams avatar
Råttfälla

Lägg ut några råttfällor betade med något som katterna gillar. Efter att fått smäll på tassarna och nosen några gånger lär de sig nog...
Citera
2008-04-09, 15:35
Medlem
Jag ska prova med lite ättika och råttfällor. Glykol låter lite väl brutalt och blomspruta biter inte på dessa monster. Det skulle behövas högtryck så att dom slår kullerbyttor ut ur trädgården för att lära dom en läxa.

Jag ska även kontrollera om dom har halsband på sig. Är det lag på det?
Citera
2008-04-09, 16:40
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Häll ut lite glykol i en hörna, katter tycker det smakr sött å gott å slickar upp det. Några timmar senare dör dom. funkade för mig!
Du ska fan se dig för att förgifta djur, jävla sjukt och idiotiskt är det.
Citera
2008-04-09, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Du ska fan se dig för att förgifta djur, jävla sjukt och idiotiskt är det.

Hahaha, sjukaste jag läst idag
Citera
2008-04-09, 17:03
Medlem
Snurrens avatar
Smällare

Såna där otäcka chinapuffar eller vad dom heter kanske funkar. Alternativet är ett bra staket. "Good fences makes good neighbours" Lite Gunnebogaller kanske. Annars var det där med att låna en stor hund och ha på tomten en bra idé.
Citera
2008-04-10, 00:03
Medlem
Impulse202s avatar
För det första var allt du skrev och gjort i texten olagligt och djurplågeri.. Har du ungar så kan du ju sätta upp lappar runtom i orten att det är ok att kasta sten på dem om de missköter sig. Inte så roligt nu längre nej? Förstod det.

Citat:
HÅLL DIN KATT HÄRIFRÅN OM DU HAR DEN KÄR." Då har jag ju varnat ägarna och katterna får skylla sig själva, eller?

Perfekt att skrika om en hund är lössläppt och ute för att rastas, de springer ju allt som oftast till en oavsett om man vill eller inte. Skrika något liknande till ägaren och sätta en välriktad känga mitt i pannan på hunden, hade det varit okej tycker du? ..Jag menar, djurplågeri som djurplågeri.

Skrämmande vad det finns för människor idag, och hur de behandlar olika liv. Finns ju flera i denna tråden som borde tvångskastreras. Detta är 2008, vikingarna samt deras traditioner är utdöda sedan länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in