2008-04-08, 21:34
Medlem
Moffins avatar
Jag och min syster blir ensamma imorgon tills på torsdag kväll, det innebär att jag får laga middag eftersom jag är mest vuxen. Jag är på tok för snål och lat för att handla så detta finns att tillgå:

Snabbmakaroner
Ägg
massa ost
Tonfisk på burk
Majs på burk
en halv burk tzatsiki
Bearnaisesås
300g köttfärs
2 dl vispgrädde
lite pesto på tub
majonäs
diverse kryddor

och en halv "platta" fetaost, som legat i gladpack i en vecka nu, går den att äta? de luktar ju alltid lite halvskumt så.

Helst nåt som går fort och genererar minimal mängd disk.

Hjälp mig!
Citera
2008-04-08, 21:36
Medlem
dePauls avatar
Makaronilåda.

~Paul~
Citera
2008-04-08, 21:36
Medlem
TomBakers avatar
Jadu, du kan ju alltid slänga ihop en halvdan köttfärsås med makaroner, lite ketchup har du säkert.
Citera
2008-04-08, 22:24
Medlem
Alan Aldas avatar
Bra utgångsläge !
Vilka grönsaker finns i kylskåpet ?
Bröd, vilka sorter ?

Edit: "The best thing you can do is to find a person who loves you for exactly what you are. Good mood, bad mood, ugly, pretty, handsome.. what have you. The right person is still gonna think that the sun shines out of your ass. That's the kind of person that's worth sticking with."
Senast redigerad av Alan Alda 2008-04-08 kl. 22:31.
Citera
2008-04-08, 23:03
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag och min syster blir ensamma imorgon tills på torsdag kväll, det innebär att jag får laga middag eftersom jag är mest vuxen. Jag är på tok för snål och lat för att handla så detta finns att tillgå:

Snabbmakaroner
Ägg
massa ost
Tonfisk på burk
Majs på burk
en halv burk tzatsiki
Bearnaisesås
300g köttfärs
2 dl vispgrädde
lite pesto på tub
majonäs
diverse kryddor

och en halv "platta" fetaost, som legat i gladpack i en vecka nu, går den att äta? de luktar ju alltid lite halvskumt så.

Helst nåt som går fort och genererar minimal mängd disk.

Hjälp mig!

Givetvis diskar hon om du lagar mat!
Citera
2008-04-09, 00:34
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
Bra utgångsläge !
Vilka grönsaker finns i kylskåpet ?
Bröd, vilka sorter ?

inget bröd tyvärr, nån skrumpen morot kanske

ett par sockerärter.

angående köttfärssåsen så suger jag på det, det blir ALDRIG gott, så jag tror tonfisken ligger bättre till. kan man ha vispgrädde i mat? (usch vad onyttigt med )
Citera
2008-04-09, 01:32
Medlem
Klngs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
inget bröd tyvärr, nån skrumpen morot kanske

ett par sockerärter.

angående köttfärssåsen så suger jag på det, det blir ALDRIG gott, så jag tror tonfisken ligger bättre till. kan man ha vispgrädde i mat? (usch vad onyttigt med )

Foolproof köttfärsås:
Hacka ner en halv lök, fräs i smör på hög värme. När den börjat mjuka lägger du i köttfärsåsen. När den börjat få färg sänker du till medelvärme, i med grädde och lite buljon + salt, peppar och en matsked tomatpure. Låt puttra i några minuter.

Går skitfort, omöjligt att misslyckas med och smakar ok.
Citera
2008-04-09, 01:54
Medlem
Alan Aldas avatar
Inga grönsaker, inget bröd ! Sök akut hjälp omedelbart !

OK, utifrån era ingredienser.
Riv den ”torra” moroten och blanda den i köttfärsen tillsammans med majs, ½ dl grädde, finfördelad fetaost efter smak och ett ägg. Blanda i kryddor efter smak. Forma till fyra ”biffar”, bryn hårt först, stäng av värmen och låt dem ligga kvar i pannan till dess att de är som du vill ha dem. Råa eller torra. Sen lite peppar och salt på ytan innan servering.

Koka samtidigt upp makaronerna, häll på lyxsås…(nä nu är jag visst tillbaka i studentkorridoren, vi skippar pasta rosso denna gång), sila, i med en dutt grädde, lite riven ost, lite nymalen peppar, rör runt. Notera, LITE av varje.

Servera makaronerna och biffarna på samma tallrik tillsammans med tzatsiki.

Glöm inte att laga en god tomatsallad som tillbehör...javisst ja, ni har inga GRÖNSAKER

Edit: Har du 5-6 kronor till övers, köp 3-4 potatisar, skär dem i klyftor och rosta dem i ugnen. Passar bättre än makaroner.
Senast redigerad av Alan Alda 2008-04-09 kl. 02:19.
Citera
2008-04-09, 07:30
Medlem
Moffins avatar
Tack för de fina tipsen de var till stor hjälp

Det är skamligt att det inte finns grönsaker hemma just nu annars hade jag gjort tonfisksallad (min syster är dock akut "allergisk" mot allt som är grönt)

Det är tur att man har tillgång till FB, där alla vet allt!
Biffarna lät så oförskämt goda så jag tänkte prova det, om fetaosten fortfarande är okej

Tack allihop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in