2017-06-01, 05:36
Medlem
Voelsens avatar
Du har naturligtvis rätt. Ska tillägga att jag inte alls hade nåra obehagliga psykiska biverkningar av medicinen, mådde okej hela tiden.
Citera
2017-06-01, 07:06
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen

Tror den medicinen utgått nu. Anafranil var en antidepressiv medicin.
Anafranil finns än idag kvar.
Citera
2017-06-02, 04:08
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Åt Anafranil ett tag i mitten på åttitalet. Det var ingen vidare erfarenhet.

Gick upp 20 kilo.
Sov dygnet runt.
Händerna skakade så man kunde inte hålla i en penna och skriva.
Kuken blev skinnflådd innan man runkat klart.
Drack lite öl en gång, blev helt tokig i skallen.

Tror den medicinen utgått nu. Anafranil var en antidepressiv medicin.

Anafranil används än idag vid terapisvikt av "lättare" antidepressiva
Citera
2017-06-02, 16:45
Medlem
nero1s avatar
Anafranil är (om man tolererar den), förmodligen den den effektivaste av dom alla ( kanske slagen av licensmedicinerna Nardil och Parnate som är MAO-hämmare).

Anfranil kallas av professionen för "the golden standard". Saroten är en annan medicin som är mycket närbesläktad med Anafranil, det vill säga att dom tillhör den tricykliska gruppen, TCA.

TCA-medicinerna hör till dom allra äldsta preparaten och dessa lanserades på 50-talet. MAO-hämmarna kom ungefär samtidigt. Gemensamt är att dom är urgamla och förmodligen överlägsna alla moderna påhitt som ssri och dyligt.
Men det finns ett stort men... Anledningen till att TCA (anfranil i synnerhet) lever i en så undanskymd tillvaro, beror på att deras biverkningar kan skrämma skiten ur folk som har oturen att inte tolerera om. Se på dig själv, du är på inget viss unik, då väldigt många får besvär som bara inte går att stå ut med. Men å ena sidan finns det massvis med andra som klarar av kraften i medicinen utan större dramatik. Själv kan jag ligga på drygt 200mg med Saroten utan mer besvär än en lite torr käft.
Anafranil och även Saroten finns i dropp-lösningar för intravenöst bruk. Dessa används när tillståndet är riktigt dystert för patienten som då kan muntras upp med Anfranil IV. Dessutom så är både Anafranil och Saroten listade av FN som essentiella mediciner, som varje nation skall ha i sitt medicinska beredskapslager.
Så du har bara oturen att tillhöra skaran som inte klarar av lite korsdrag mellan öronen! Men det är du inte ensam om.
Citera
2017-07-06, 19:34
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Är det jättestor skillnad mellan Venlafaxin och Anafranil när det kommer till biverkningar?

Vet att dom sexuella biverkningarna ska vara betydligt värre. Man kunde typ fetglömma att få orgasm etc läste jag på ett amerikanskt forum.

Finns det något mer som blir värre med Anafranil jämfört med Venlafaxin?

Funderar på att börja med Anafranil då Venlafaxinet inte riktigt hjälper mot min OCD.
Citera
2017-07-23, 18:17
Medlem
Steinarrs avatar
Skulle faktiskt vilja påstå att Venlafaxin är värre än Anafranil. Man svettas mer samt har mindre sexlust med Anafranil men that's it.

Venlafaxin har värre biverkningar som tex Depersonalisation.

Tittar man på FASS så är Depersonalisation en vanlig biverkning när man tar Venlafaxin.

Det är skrämmande att så många läkare väljer att skriva ut Venlafaxin istället för Anafranil.
Citera
2017-07-23, 23:45
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Är det jättestor skillnad mellan Venlafaxin och Anafranil när det kommer till biverkningar?

Vet att dom sexuella biverkningarna ska vara betydligt värre. Man kunde typ fetglömma att få orgasm etc läste jag på ett amerikanskt forum.

Finns det något mer som blir värre med Anafranil jämfört med Venlafaxin?

Funderar på att börja med Anafranil då Venlafaxinet inte riktigt hjälper mot min OCD.

Biverkningarna är mycket individuella.
Det jag hade problem med, och anledningen till att jag inte skulle kunna fortsätta med medicinen längre tid, var handskakningarna. Jag kunde knappt hålla i en penna och skriva. Svårt då att fylla i blanketter och sånt, skriva under tex.
Citera
2017-09-29, 19:26
Medlem
Anafranil blev min räddning! Världens bästa enligt mig. Ligger på 150mg/dygn och den drog upp mig ur självmordsträsket.

Biverkningar jag dras med är att det tjuter konstant i mina öron, ingen sexlust, kan ej få orgasm, minskad aptit, svettas rätt mycket.

Men nyttan väger upp mot biverkningarna. Jag kan helt klart stå ut med dessa för nu mår jag riktigt bra. Har ätit ca 1 år.
Citera
2017-09-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustablong
Anafranil blev min räddning! Världens bästa enligt mig. Ligger på 150mg/dygn och den drog upp mig ur självmordsträsket.

Biverkningar jag dras med är att det tjuter konstant i mina öron, ingen sexlust, kan ej få orgasm, minskad aptit, svettas rätt mycket.

Men nyttan väger upp mot biverkningarna. Jag kan helt klart stå ut med dessa för nu mår jag riktigt bra. Har ätit ca 1 år.
Har oxå märkt av lite dämpad aptit denna veckan... Men om det beror på anafranilen vet jag inte. Åt ju Brintellix innan som gav mig värsta aptiten så kan ju bara vara så att min aptit återgått till det normala...? Har du tappat nåt i kilon det året du ätit den?
Ang sexlusten, är du man eller kvinna?
Citera
2017-09-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Har oxå märkt av lite dämpad aptit denna veckan... Men om det beror på anafranilen vet jag inte. Åt ju Brintellix innan som gav mig värsta aptiten så kan ju bara vara så att min aptit återgått till det normala...? Har du tappat nåt i kilon det året du ätit den?
Ang sexlusten, är du man eller kvinna?

Jag har gått ner 10 kg men jag gjorde en kostomställning i samband med anafranilinsättningen och i kombination med minskad aptit så gick jag ner. Men vad som är hönan eller ägget vet jag inte. Jag hade lite övervikt så det var skönt att gå ner dessa 10 kg efter två graviditeter.

Jag är ju då kvinna, vad är du? Antar också kvinna?
Citera
2017-09-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustablong
Jag har gått ner 10 kg men jag gjorde en kostomställning i samband med anafranilinsättningen och i kombination med minskad aptit så gick jag ner. Men vad som är hönan eller ägget vet jag inte. Jag hade lite övervikt så det var skönt att gå ner dessa 10 kg efter två graviditeter.

Jag är ju då kvinna, vad är du? Antar också kvinna?

Ah ok.. Jag förstår.

Ja, jag e oxå kvinna ... Hade hoppats du var man för det känns som att minskad sexlust är mest uttalat hos män... Fast å andra sidan har man ju ändå ingen sexlust när jag lider av ångest/Depp...

Har du oxå provat många andra AD innan du började med anafranil?
Citera
2017-09-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Ah ok.. Jag förstår.

Ja, jag e oxå kvinna ... Hade hoppats du var man för det känns som att minskad sexlust är mest uttalat hos män... Fast å andra sidan har man ju ändå ingen sexlust när jag lider av ångest/Depp...

Har du oxå provat många andra AD innan du började med anafranil?

Kan man skriva privata meddelanden här? Träffade min psykiater för ett par veckor sedanoch fick ett tips ang sexuella biverkningar av AD för oss kvinnor. Jag känner mig taggad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in