2015-10-05, 22:47
Medlem
Sweeper80s avatar
Det sades att man ville att jag skulle kolla levervärdena, under den tid jag åt Valdoxan - inget händer med dem.
Det sades aldrig något om detta, när jag började med Anafanil - de (och särskilt gamma-gt) blev skyhöga!
Citera
2015-10-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Har träffat läkaren igen. Nu blir det 10 mg anafranil på kvällen, 300 mg voxra på morgonen. voxra gav mig ingen märkbar effekt, mer än att jag möjligen kände mig en smula piggare/mindre trött.

Vad tror ni om det? Läste nånstans att voxra och anafranil var farligt att kombinera, men det sa läkaren att det inte var när jag frågade.

Har nu gått över till 20 mg anafranil och uteslutit voxra, som jag inte kände nån effekt av mer än att jag var mindre trött på morgonen. Anafranilet har gett mig biverkningar i form av att jag vaknar varje natt, dels på grund av svettningar (jag är helt dyngsur och får vända på täcket och lägga mig på andra sidan sängen för att undvika svettpölarna), dels på grund av att jag får kramp i fötter och smalben. Jag måste flera gånger per dygn, oftast på kvällarna, ställa mig och stretcha för att få rätt på musklerna som drar ihop sig.

När jag och läkaren talades vid senast och jag fick ny ordinering sa han att om biverkningarna blev för jobbiga kunde jag sluta ta anafranilen.
Jag sökte läkaren och ville sluta nu inför helgen, men fick veta att han var på semester, så vi ska inte pratas vid förrän den 5 november.

Bör jag sluta med anafranilen innan dess? Jag har fortsatt hittills. Bör jag i så fall gå ner till 10 mg först och inte sluta tvärt, för att minska risken för eventuella utsättningssymptom?
Citera
2016-07-30, 06:24
Medlem
Googlas avatar
Bump. Hur mycket känner ni som har nervsmärta att anafranil hjälpt? Och är det många som har dimsyn av denna?
Citera
2017-01-23, 22:54
Medlem
1c9r5s avatar
waaaah blir ju helt nojig av denna tråden. läkaren vill sätta in detta nu för mitt ocd som jag haft illa sen 07. ätit sertralin på maxdos sen 2012 och innan det citalopram. inte direkt haft någon biverkning på någon. skulle höja sertralin vid mens och fick då insättningssymptom med depp och myrkryp.

men nu vill de se till att jag verkligen blir av med min ocd i samband med att min ångest/borderline ska behandlas. har redan gått väldigt mkt kbt och därför vill de testa starkare medicin. men ja.. är fan svårt att bli sugen på det när en läser den här tråden. har typ hört noll positiva grejer om den.
Citera
2017-01-23, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
waaaah blir ju helt nojig av denna tråden. läkaren vill sätta in detta nu för mitt ocd som jag haft illa sen 07. ätit sertralin på maxdos sen 2012 och innan det citalopram. inte direkt haft någon biverkning på någon. skulle höja sertralin vid mens och fick då insättningssymptom med depp och myrkryp.

men nu vill de se till att jag verkligen blir av med min ocd i samband med att min ångest/borderline ska behandlas. har redan gått väldigt mkt kbt och därför vill de testa starkare medicin. men ja.. är fan svårt att bli sugen på det när en läser den här tråden. har typ hört noll positiva grejer om den.

Den är effektiv mot svår OCD. Låter inte det positivt?
Citera
2017-02-15, 10:10
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Den är effektiv mot svår OCD. Låter inte det positivt?

Jo. Nojig över sideeffects bah.
Har börjat nu!
Citera
2017-02-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Jo. Nojig över sideeffects bah.
Har börjat nu!

Vilken dos har du? Har själv 300mg och hjälper mot depression mycket bra och ocd
Citera
2017-03-11, 13:15
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegrandee
Vilken dos har du? Har själv 300mg och hjälper mot depression mycket bra och ocd

Står just nu på 100g anafranil och 100g sertralin. Började äta för tre-fyra veckor sedan så gissar att det ska höjas mer. Ska till läkaren i veckan. Läste nånstans att 150-300 kan vara bra för ocd. Vilket jag har, så.

När kände du effekt?
Citera
2017-05-31, 23:00
Medlem
Voelsens avatar
Djävulsmedicinen Anafranil. Nån som minns?

Åt Anafranil ett tag i mitten på åttitalet. Det var ingen vidare erfarenhet.

Gick upp 20 kilo.
Sov dygnet runt.
Händerna skakade så man kunde inte hålla i en penna och skriva.
Kuken blev skinnflådd innan man runkat klart.
Drack lite öl en gång, blev helt tokig i skallen.

Tror den medicinen utgått nu. Anafranil var en antidepressiv medicin.
Citera
2017-05-31, 23:07
Medlem
Voelsens avatar
Fanns ju en tråd om denna hemska medicin
Jag åt den 1988. Biverkningarna var minst sagt kraftiga.
Citera
2017-05-31, 23:18
Medlem
Voelsens avatar
Ett av de märkligaste var att jag kunde sova hur mycket jag ville. Lägga sig ner, slappna av, somna.
Otäckare var att man inte drömde. Ett halvårs megasovande utan en enda dröm nånsin.
Citera
2017-06-01, 01:01
Medlem
Som med alla andra såna här mediciner så är reaktionen individuell. Jag tycker du svartmålar den eftersom den var till stor hjälp för mig. Väldigt få biverkningar, bra effekt på problemen (panikångest), billig, låg dos.
Dock, efter väldigt lång tids användning fick jag dom problem som du beskriver, viktuppgång, extremt sömnbehov. Jag tvingades av olika anledningar sluta med den och möta ångesten på andra sätt. Funkade bra genom användning av sobril vid behov. Tog minst tio år att gradvis bli kvitt rädslan för ångesten men det gick.
Med facit i hand är jag glad att anafranil fanns, där och då. En mer engagerad och resonerande psykiater borde ha jobbat med mig på att sätta ut den mycket tidigare och hantera ångesten på det andra sättet.
Anafranil finns kvar och jag skulle nog överväga den lika gärna som dom nya. Du vet inte vilka långtidseffekter dom har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in