Citat:
Ursprungligen postat av zpaxen
Nä det är klart du inte vet. Har inte beskrivit det i denna tråden, men kan gärna skriva här också eftersom jag inte verkar få hjälp i den andra.
Jag klistrar in vad jag skrivit innan. Obs ganska mycket men tacksam för hjälp.
"Jo det är såhär att jag byggt min egen dator. Här ser ni delarna: http://data.fuskbugg.se/skalman01/db9,9k.JPG
Enda skillnaden är att jag har ett gts kort, windows vista 64 bit och ett antec p182.
Nu till problemet. När jag byggt färdigt datorn startar jag den och installerar vista. Allt verkar felfritt i bygget. Men sedan märker jag att datorn tappar kontakten med skärmen lite då och då. Efter ett tag tappar den bara kontakten vi uppstart och om start.
Men det är ett annat problem jag har också. Jag lät datorn stå på över natten eftersom jag tankade en grej. Sedan när jag vaknade hade datorn stängt av sig. Jag försökte få igång den men det gick inte. Den gick bara igång en snabbis. Fläktarna gick precis på innan den stängde av sig. Och den gjorde nya försök automatiskt hela tiden. MEn den kom inte längre en att fläktarna gick igång. Jag har en liten känsla att nätagget inte klarar förse grejerna med ström. Men det ska inte vara några problem igentligen. Den är ju överklockningsvänlig och allt.
Väldigt tacksam för hjälp MVH jackeboy
Edit: Datorn går igång när jag drar ut atx_12v sladden från moderkortet."
Så nu kasnke du förstår lite bättre. Det sista jag beskriv vet jag inte varför det hände. Jag testade göra en clear cmos om du vet vad det är och nu funkar den igen men fortfarande samma med att skärmen stänger av sig. Jag tror att om jag låter den stå på igen ett tag kommer den stänga av sig. Problemet har inte med att göra att den blir för varm, den har alldeles perfekt tempratur. Jag har även testat byta till ett annat nätagg men funkar inte då heller.
Det är inget problem jag känner igen, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig särskilt exakt. Det är en riktigt nice dator du satt ihop! Dom enda tipsen jag kan ge dock är väl dom vanliga, är du säker på att moderkortet stöder det du använder, dvs. hastigheten på minnena, fsb'n till cpu'n och sånt. Du kan ju alltid prova med att byta plats på minnena. Det jag hade gjort i ditt fall är att göra en kontroll i form av att ta ut en del i taget och se vad som händer, börja t.ex. med att ta bort ett minne i taget och se om det gör någon skillnad. Fast iofs så säger du att det funkar nu igen så det är kanske inte det, svårt att säga. Jag får en känsla av att det kan vara nätagget som inte riktigt leverar det dom krävs men du säger att du provat med ett annat och det inte gjort någon skillnad, var det andra starkare? I och med att du har fyra kärnor och ett ganska strömkrävande grafikkort skulle jag nog rekommendera minst 700watt istället, men det är ju för att vara på den säkra sidan. Och glöm inte att varje komponent i datorn tar ju ström från nätagget, fläktarna brukar i regel ta 5-6watt har jag för mig.
Det där med skärmen har jag inte den blekaste vad det kan vara, jag har själv haft samma problem, sitter på en gammal Dell crt skärm. Jag misstänker mitt grafikkort men jag vet inte, ibland när jag startar datorn hör jag att den kommer igång ordentligt men skärmen reagerar inte, brukar hjälpa att bara starta om den direkt. Skärmar är som sagt inte min specialité. Men som sagt får du mer problem med oväntade omstarter, prova att plocka ut en del i taget för att se om det kan vara någon komponent som inte funkar. Har du inbyggt grafikkort kan du också testa att ta bort ditt 8800 för att spara ström och se om det gör någon skillnad.
Det kan ju också vara så pass att du lyckats få en komponent med fabriksfel, väldigt ovanligt men det händer tyvärr...
Sorry att jag inte kunde hjälpa mer, men hoppas att något jag skrev kanske hjälper lite iaf.
Lycka till!