I sommar ska jag fixa taket på kåken, pappen har börjat sagga ihop och måste bytas ut.
Jag ska göra jobbet själv och har ev. ett par kamrater som kan ge mig ett handtag, men huvudaskligen så blir jag ensam på taket.
Mina alternativ:
1.
Lägga tillbaka de gamla pannorna. (Betongpannor, ingen aning om ålder, men säkert 30-40 år på nacken.)
Fördel: Gratis.
Nackdel: Fula, känns som att jag borde passa på att byta nät jag ändå plockar väck skiten.
2.
Köpa nya pannor.
Fördel:Taket blir snyggt och jag slipper förhoppningsvis bekymra mig om det på ett bra tag.
Nackdel:Kostar skjortan.
3.
Lägga plåttak (fantompanna).
Fördel: Snabbt fixat. Ser väl helt ok ut.(?)
Nackdel: Kostar en slant det med.
Jag kommer som sagt att göra det själv och det vore ju skönt att köra plåttak så att inte hela jävla semestern består av att kräla på ett tak.
Vad tycker ni?
Panna eller plåt?
Billigt eller dyrt?
Snabbt eller segt?
Hur ser pannorna ut? Är de glaserade ocn tunga så är de i betong och om inte ytskiktet börjar spricka så kan man ha dem ett bra tag till. Är de mer porslinsaktiga så är de tegel och sådana håller i runt 100 år utan problem. Dock måste man tvätta dem så att man blir av med mossa etc.
Plåt är mycket lättare, men betong håller mycket längre. Pga risken för ljud vid hårt regn/hagel så är nog betong att föredra om huset inte är välisolerat.
garage och mindre fastigheter går det bra med plåt, men större hus så skall det vara tegel anser jag. dock så är nytt tegel ganska dyrt om man skall fylla ett helt hus.
se till att fått laggt om taket bara, sen så kan du se hur mycket pengar som blir över och därav tegel eller plåt som alternativ!
Alternativ 1: Är det betongpannor skulle jag byta. Är det tegel kan de eventuellt läggas tillbaka. Ett problem är att några kan vara spruckna och behöver bytas. Kan vara svårt att få tag på nya, och har du gamla som inte varit på huset kan de ha en annan nyans.
Alternativ 2: Satsa på behandlade betongpannor. Billigare än tegel, bättre än plåt.
Alternativ 3: Ser inte bra ut. Låter mycket vid regn. Kan kanske låta en del vid soliga dagar eftersom plåten rör sig.
Shingel är snyggt och håller rätt länge, 30-40 år. Det kan man nog med fördel lägga själv. Jag har inte gjort det men vårt hus (och alla andra hus här runt omkring) har shingel och efter 10 år ser det fortfarande snyggt ut.
Jag har ett sådant där plåttak "decra" som dom gör reklam för på tv. Det är plåt med nån sorts "beläggning" på (ser ut som nån asfaltspapp). Grymt bra, håller ljud och värme borta. Har man tradionellt plåttak kan jag lova att det blit hysteriskt varmt på ovanvåningen samt att smattret från regnet kan göra en galen..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!