2011-11-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Approp dlig produktion s r ju 35ringen ocks shr i efterhand ocks ett exempel p det. Har ldrats vldigt mycket.

Ja, 35-ringen har sina brister, flertalet av spren, men lngtifrn s illa som Prlor t svinen, vilket sger en hel del om PS . Uggla sjlv har ppekat detta i en intervju, att han var besviken ver resultatet, angende 35-ringen.

Men jag gillar nd den skivan. Textmssigt och melodimssigt r det en fantastisk skiva. Och topp 5 om du frgar mig.
Citera
2011-11-10, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Ja, 35-ringen har sina brister, flertalet av spren, men lngtifrn s illa som Prlor t svinen, vilket sger en hel del om PS . Uggla sjlv har ppekat detta i en intervju, att han var besviken ver resultatet, angende 35-ringen.

Men jag gillar nd den skivan. Textmssigt och melodimssigt r det en fantastisk skiva. Och topp 5 om du frgar mig.

Jag tycker att problemet med 35ringen frutom att den lter fruktansvrt daterad till stora delar r att han frsker provocera lite som sjlvndaml. Han sparkar hej vilt t alla hll. Jag mr illa r ju fantastisk. Men ngra andra spr knns inte lika klockrena och ironin lite avslagen. Men s r det. Prlor t svinen var inte srskilt lyckad och denna r oerhrt mycket bttre. Fortfarande kan jag sakna dedr riktigt sylvassa verbala frmgan som han ibland uppvisar, den som hade sin peak under alla fr psar. Vilket ordsnille han r dr. Nu r det mer sllan han fr till dedr riktigt skna textraderna. Men det vger han upp rent musikaliskt iaf p nya plattan
Citera
2011-11-10, 02:28
Medlem
Citat:
Jag tycker att problemet med 35ringen frutom att den lter fruktansvrt daterad till stora delar r att han frsker provocera lite som sjlvndaml. Han sparkar hej vilt t alla hll. Jag mr illa r ju fantastisk. Men ngra andra spr knns inte lika klockrena och ironin lite avslagen. Men s r det. Prlor t svinen var inte srskilt lyckad och denna r oerhrt mycket bttre. Fortfarande kan jag sakna dedr riktigt sylvassa verbala frmgan som han ibland uppvisar, den som hade sin peak under alla fr psar. Vilket ordsnille han r dr. Nu r det mer sllan han fr till dedr riktigt skna textraderna. Men det vger han upp rent musikaliskt iaf p nya plattan

Tomas Ledin var producent

Ja, sedan "Alla fr psar" r det mest ndrim, kassa ponger och halvdana formuleringar, dock med ngra undantag per skiva. Textmssigt r ju dock det hr, som du sger, ett stort framsteg. Sista tv skivorna, om vi bara tnker text, har ju varit de absolut smsta p den fronten verlag.
Citera
2011-11-10, 08:17
Bannlyst
Citat:

Produktionen (av Tomas Ledin) p 35-ringen har inte sttt sig vl, det r sant. Men "Moder Svea" r ju en av Ugglas allra bsta ltar genom tiderna! Tnk den refrngen som nationalsng. Kan inte begripa hur den kunde lmnas utanfr samlingen Klassiska msterverk, och alla andra Uggla-samlingar fr den delen... "Dum dum" r ocks fantastiskt bra.
Citera
2011-11-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Produktionen (av Tomas Ledin) p 35-ringen har inte sttt sig vl, det r sant. Men "Moder Svea" r ju en av Ugglas allra bsta ltar genom tiderna! Tnk den refrngen som nationalsng. Kan inte begripa hur den kunde lmnas utanfr samlingen Klassiska msterverk, och alla andra Uggla-samlingar fr den delen... "Dum dum" r ocks fantastiskt bra.

Moder svea r bra men Jag antar att man i fsta hand prioriterade singelslpp till samlingarna. Det var ett par mrkliga urval till Klassiska msterverk. Vittring har bara en lt med medans alla fr psar har 7 spr. Iofs en grymt bra platta med mnga hits men nd.. P det stora hela skulle jag nd sga att fr den som vill upptcka ugglap allvar s r klassiska msterverk ett mste och d kper man helst den fyysiska skivan eftersom det stor ett stycke text om alla 39 ltar. Jag tycker verlag att efter Den ljusnande framtid r vr s blev uggla mer ojmn som albumartist. Folkhemmet, Dende dandyn och 35ringen har alla flera riktigt bra ltar var, men ocks en del utfyllnad.
Citera
2011-11-10, 20:01
Medlem
constants avatar
Uggla r fantastisk. http://www.youtube.com/watch?v=Aye5z...eature=related

Edit: Journalisten sger: "Jag uppfattar en ironi i dina texter". Jag kan tycka det r lite genant att det tog s lng tid fr mig att frst att det faktiskt var s.
Senast redigerad av constant 2011-11-10 kl. 20:06.
Citera
2011-11-10, 21:10
Bannlyst
Citat:
Moder svea r bra men Jag antar att man i fsta hand prioriterade singelslpp till samlingarna. Det var ett par mrkliga urval till Klassiska msterverk. Vittring har bara en lt med medans alla fr psar har 7 spr. Iofs en grymt bra platta med mnga hits men nd..

Alla de 7 ltarna frn Alla fr psar var ju inte singlar, s varfr inte fler frn t.ex. 35-ringen? Bara titelspret frn Vittring r frsts skralt: den tidigare samlingen Retrospektivt collage innehll ven "Jag vill inte g hit" och "Asfaltbarn" frn det albumet. S mnga som 7 av 10 spr frn samma album borde vara frbjudet p en samling! Det r typiskt fr samlingar - att de aldrig r perfekta! Framfr allt ogillar jag nr urvalet r s ojmnt frdelat mellan albumen. Nr det gller Klassiska msterverk r dessutom ltordningen extremt dligt genomtnkt: alla balladerna ligger ju p CD 2! Den frsta skivan blir jobbig att lyssna p, med nstan enbart "gapiga" ltar, men andra skivan flyter p och varierar sig mera s man grna lyssnar p hela utan avbrott. Men sjlvklart r nd den samlingen ett mste om man inte har ngra andra skivor med Uggla.

Frresten r vl egentligen inte produktionen p Den dende dandyn mindre mossig n 35-ringen?
Citera
2011-11-10, 21:21
Medlem
Citat:
Alla de 7 ltarna frn Alla fr psar var ju inte singlar, s varfr inte fler frn t.ex. 35-ringen? Bara titelspret frn Vittring r frsts skralt: den tidigare samlingen Retrospektivt collage innehll ven "Jag vill inte g hit" och "Asfaltbarn" frn det albumet. S mnga som 7 av 10 spr frn samma album borde vara frbjudet p en samling! Det r typiskt fr samlingar - att de aldrig r perfekta! Framfr allt ogillar jag nr urvalet r s ojmnt frdelat mellan albumen. Nr det gller Klassiska msterverk r dessutom ltordningen extremt dligt genomtnkt: alla balladerna ligger ju p CD 2! Den frsta skivan blir jobbig att lyssna p, med nstan enbart "gapiga" ltar, men andra skivan flyter p och varierar sig mera s man grna lyssnar p hela utan avbrott. Men sjlvklart r nd den samlingen ett mste om man inte har ngra andra skivor med Uggla.

Frresten r vl egentligen inte produktionen p Den dende dandyn mindre mossig n 35-ringen?

Jo jag frstr hur du tnker, men alla fr psar r ju verkligen bra. Av de7 ltarna s var 6 av dem iaf utgivna p ngot vis, ven Mitt decenium som slpptes till radio och som fick en musikvideo. Enda helt outgivna r frsta gngen men den r ju en erknt vldigt fin lt det ocks. Men asfaltsbarn borde helt klart ha varit inkluderat p plattan helt klart. Som du sger r det ofta brister gllande urvalet men tycker nd att de gjorde ett hyfsat jobb. Nr det gller dandyn s r det heller ingen favorit men de synthiga ltarna knda hitsen tycker jag lter ganska bra fortfarande
Citera
2011-11-13, 22:09
Bannlyst
Citat:

Aprop 35-ringen upptckte jag just att den inte finns kvar p Spotify. Fan allts!
Alla andra Uggla-album, inklusive samlingarna, finns med, vilket betyder att "Moder Svea" r en av f Uggla-ltar som inte gr att spela p Spotify...

Undrar varfr bara 35-ringen r bortblockad? Men det kan ju hnda att den terkommer...

Tur att den finns p Youtube!
http://www.youtube.com/watch?v=RX3IxqV9DUY
Citera
2011-11-14, 03:45
Medlem
Citat:
Aprop 35-ringen upptckte jag just att den inte finns kvar p Spotify. Fan allts!
Alla andra Uggla-album, inklusive samlingarna, finns med, vilket betyder att "Moder Svea" r en av f Uggla-ltar som inte gr att spela p Spotify...

Undrar varfr bara 35-ringen r bortblockad? Men det kan ju hnda att den terkommer...

Jag har ocks undrat detta. Men har den ngonsin funnits dr? Och varfr finns den inte dr!?

Det var vl liksom CBS sony som stod bakom den med?
Citera
2011-11-14, 09:22
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:

Sjlv tycker jag att den lter extremt daterad. Ett 80-talssound som inte hller idag.

Har aldrig varit ngot strre Uggla-fan, ven om hans texter r rtt humoristiska och slagkraftiga ibland. Vad gller musiken, som r primr fr mig, r det inte ofta han tilltalar mig, men jag tycker nd att hans tv frsta plattor frn 70-talet r hyfsade, med sin glamrock/progrock-approach. Efter det har det blivit lite vl mycket "shalalalala" och ltar som lter likadant.
Citera
2011-11-14, 12:57
Bannlyst
Citat:
Jag har ocks undrat detta. Men har den ngonsin funnits dr? Och varfr finns den inte dr!?

Det var vl liksom CBS sony som stod bakom den med?

Ja, den har funnits. Det var drfr jag reagerade. Dock minns jag att alla andra album fanns p Spotify fre 35-ringen, men det dk upp s smningom och r nu allts borta igen... Om det r samma skivbolag frstr jag inte varfr ett album r tillgngligt men inte ett annat.

Ngra andra spr frn 35-ringen finns under titeln "Uggla Box", men inte "Moder Svea"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in