2008-04-09, 22:16
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Egenansvar har man ju jämt hela tiden i alla situationer. Så i så fall kan man ju säga att alla som blir utsatta för brott är korkade.

Nej det kan man inte, då detta är ett mycket bra exempel på när ansvar inte ens finns med i bilden, IQ-fiskmås om jag ska vara helt ärlig.

Jag vet inte om jag orkar förklara mina åsikter igen, de finns längre bak i tråden och jag har försökt vara så pedagogisk jag kan med exempel som lyfter fram mina tankar.
Citera
2008-04-09, 22:18
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
De flesta män våldtar tack och lov inte. De flesta män kan man följa med hem på efterfest fast man inte känner dem. Folk följer med varandra hem utan att ha träffats förut hela tiden. Spontana efterfester förekommer varje kväll. I de allra flesta fallen slutar kvällar som dessa utan att brudarna blir våldtagna.

Jaha, men betyder det att man borde göra det enbart för att "de flesta" faktiskt beter sig lagenligt?

Menar du att man gör en korrekt riskbedömning enbart genom att bara lita på vad "de flesta" gör?

Menar du att man är betydligt mer dum i huvudet genom att hellre "ta det säkra före det osäkra", än att göra det motsatta?

Citat:
Det ovanliga inslaget i just den här historien är ju att killarna våldtar tjejerna. Det är killarna som uppvisar det avvikande beteendet. Alltså är det killarna som är "korkade", och inte tjejerna.

Killarna i det här fallet är inte korkade. Ingen har ju gripits för brottet hittills så tydligen har de kommit undan. Killarna i det här fallet är vidriga kräk som jag personligen skulle vilja skjuta i skrevet med ett avsågat hagelgevär om jag fick chansen, men de kan knappast klassas som korkade.

Tjejerna å andra sidan är definitivt korkade. Korkade för att de litar så blint på att omgivningen är säker trots att varningsklockorna skriker.

Vad "de flesta" gör saknar relevans i det här fallet...
Citera
2008-04-09, 22:30
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Dvs, kvinnor skall utgå ifrån att alla män är våldtäktsmän. Det står ju dessvärre inte i pannan på dem.

Här är en enkel metod som alla kan (och enligt min mening BÖR) följa: Låtsas att det står: "Våldtäcktsman", "Mördare", "Rånare" eller helt enkelt "Hot mot min egen person" i pannan på ALLA i din omgivning som du inte känner, och handla sedan därefter.

Detta meddelande i pannan kan du senare gradvis börja ignorera när du blir mer och mer bekant med personen ifråga och är säker på dennes intentioner. Ifrågasätt denna säkerhet hela tiden också te.x "Borde jag verkligen vara säker på den här snubben jag nyss träffat på krogen, enbart för att han VERKAR snäll och trevlig?" och applicera sedan rimligt förnuft.

Detta tankesätt är något som ALLA borde ha när de är ute och rör sig på neutral mark (dvs. krogen, stan etc.) och ta hänsyn till de faktorer som finns. Te.x så behöver man inte springa åt andra hållet för att en potentiell rånare (främmande människa) dyker upp om man befinner sig på en plats med väldigt många vittnen. Råkar man ut för samma händelse sent på kvällen när det är få människor ute så är det visare att undvika enstaka främlingar.

Kort och gott, utgå ifrån att alla du inte känner ordentligt är ett hot mot din egna person (och detta oavsett om det är män eller kvinnor) och agera på det sättet som verkar rimligast i förhållande till det potentiella hotet samt andra faktorer, så minskar du på egen hand risken att bli utsatt för något brott. Om du går med inställningen att alla omkring dig som du inte känner kan vara ett hot så är du mer beredd om det faktiskt visar sig att personen ifråga hotar dig (oavsett om hotet är direkt visar, eller om personen försöker förleda dig genom en fasad).

Dessa två tjejer i tidningsartikeln följde uppenbarligen inte denna metod, se själv hur det gick för dem. Livet kan vara som ett hasardspel ibland, if you gamble you will lose eventually...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2008-04-09 kl. 22:32.
Citera
2008-04-09, 22:38
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Dvs, kvinnor skall utgå ifrån att alla män är våldtäktsmän. Det står ju dessvärre inte i pannan på dem.

Sluta och spela dum nu. Du vet lika väl som alla andra här att en viss andel av männen våldtar. Långt mindre än 50%, men ändå inte en helt försumbar andel. Så snälla sluta och snacka om detta alla eller inga. Räcker det inte med att några är idioter för att man bör ta risken att råka ut för en sådan på allvar?!
Citera
2008-04-09, 22:50
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jaha, men betyder det att man borde göra det enbart för att "de flesta" faktiskt beter sig lagenligt?
Borde och borde. Det är lätt att förstå att så många gör det, trots att det KAN innebära en risk. Att man inte är dum i huvudet för att man gör något betyder inte att man bör göra det.
Citat:
Menar du att man är betydligt mer dum i huvudet genom att hellre "ta det säkra före det osäkra", än att göra det motsatta?
Nej, det menar jag inte.

Citat:
Killarna i det här fallet är inte korkade. Ingen har ju gripits för brottet hittills så tydligen har de kommit undan. Killarna i det här fallet är vidriga kräk som jag personligen skulle vilja skjuta i skrevet med ett avsågat hagelgevär om jag fick chansen, men de kan knappast klassas som korkade.
Borsett från hagelgevärsdelen håller jag med dig.
Citat:
Tjejerna å andra sidan är definitivt korkade. Korkade för att de litar så blint på att omgivningen är säker trots att varningsklockorna skriker.

Vad "de flesta" gör saknar relevans i det här fallet...
Men alla varningsklockor skriker inte. Inte för alla. Alla tänker inte på invandrarkillar som tickande bomber. Och det är inte för att de är korkade utan för att de har en annan erfarenhet av invandrarkillar än den vi ser på efterlyst. Jag växte upp med en massa invandrarkillar som kompisar. För mig är det ingen större skillnad på "invandrarkillar" och "killar". Fattar du vad jag menar? Man har olika referenser. Om min bror blev rånad när han gick hem från krogen efter tre öl en lördagsnatt skulle min mormor tycka att han nästan bad om det som är ute och går mitt i natten en lördag, men för många av oss är det inte särskilt konstigt. Min kompis i Bangladesh tycker det är lyxigt att bo två personer i en tvåa, men för mig känns det nästan lite lite.
Citera
2008-04-09, 23:18
Medlem
ellervads avatar
a men....

Citat:
Ursprungligen postat av Rauma
Tjejer som följer med okända män hem efter krogen får skylla sig själva om dom blir våldtagna. Dom har gjort sig själva till offer och förtjänar det. Ganska patetiskt hur korkade många kvinnor är.

Då hoppas jag att du aldrig, aldrig hänger med någon du inte känner så väl på efterfest och jag hoppas vidare att du aldrig super dig dyngrak. Om du mot förmodan skulle göra det så förtjänar du att bli våldtagen, misshandlad och rånad.
Citera
2008-04-09, 23:22
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Här är en enkel metod som alla kan (och enligt min mening BÖR) följa: Låtsas att det står: "Våldtäcktsman", "Mördare", "Rånare" eller helt enkelt "Hot mot min egen person" i pannan på ALLA i din omgivning som du inte känner, och handla sedan därefter.

Detta meddelande i pannan kan du senare gradvis börja ignorera när du blir mer och mer bekant med personen ifråga och är säker på dennes intentioner. Ifrågasätt denna säkerhet hela tiden också te.x "Borde jag verkligen vara säker på den här snubben jag nyss träffat på krogen, enbart för att han VERKAR snäll och trevlig?" och applicera sedan rimligt förnuft.

Detta tankesätt är något som ALLA borde ha när de är ute och rör sig på neutral mark (dvs. krogen, stan etc.) och ta hänsyn till de faktorer som finns. Te.x så behöver man inte springa åt andra hållet för att en potentiell rånare (främmande människa) dyker upp om man befinner sig på en plats med väldigt många vittnen. Råkar man ut för samma händelse sent på kvällen när det är få människor ute så är det visare att undvika enstaka främlingar.

Kort och gott, utgå ifrån att alla du inte känner ordentligt är ett hot mot din egna person (och detta oavsett om det är män eller kvinnor) och agera på det sättet som verkar rimligast i förhållande till det potentiella hotet samt andra faktorer, så minskar du på egen hand risken att bli utsatt för något brott. Om du går med inställningen att alla omkring dig som du inte känner kan vara ett hot så är du mer beredd om det faktiskt visar sig att personen ifråga hotar dig (oavsett om hotet är direkt visar, eller om personen försöker förleda dig genom en fasad).

Dessa två tjejer i tidningsartikeln följde uppenbarligen inte denna metod, se själv hur det gick för dem. Livet kan vara som ett hasardspel ibland, if you gamble you will lose eventually...

Jag har levt i ett samhälle som bygger på att alla andra är ett hot mot den egna personen. Det är inte särskilt konstruktivt att gå omkring och vara rädd. Det är inte heller så att det minskar brott och lidande på något sätt /ref. USA).
Citera
2008-04-09, 23:23
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Sluta och spela dum nu. Du vet lika väl som alla andra här att en viss andel av männen våldtar. Långt mindre än 50%, men ändå inte en helt försumbar andel. Så snälla sluta och snacka om detta alla eller inga. Räcker det inte med att några är idioter för att man bör ta risken att råka ut för en sådan på allvar?!

Man undrar lite vem som är dum. Det står inte i pannan vilka som är våldtäktsmän. Därför blir resultatet av vad som föreslås att kvinnor ska utgå ifrån att alla män är våldtäktsmän.
Citera
2008-04-09, 23:26
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Är det jag som är dum i huvudet eller vill du helt enkelt inte förstå mig?

Jag gissar på det förstnämnda.
Citera
2008-04-09, 23:28
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauma
Du fattar ju vad han menar. Om ni kvinnor VET att risken är överhängande att bli våldtagen om man klär sig som ett luder, super sig dyngrak och följer med ett gäng niggrer hem efter krogen kanske ni bör tänka efter innan ni gör det..

Det gäller att vara försiktig helt enkelt. Ja det är för jävligt att det ska vara såhär, men så är det. Det är vi som måste anpassa oss efter den bittra verkligheten.

Jag och andra män har samma anledning att vara försiktig om jag ranglar dyngrak och ensam genom nåt ghetto mitt i natten.. risken att bli rånad och misshandlad är hyfsat stor.

Förstår du inte nu så ger jag upp..

Risken är inte överhängande. Ska vi dessutom tala om risk för att bli våldtagen, är det avsevärt större risk att jag blir våldtagen i mitt eget hem av min partner. Det är alltså säkrare för mig att vara ute än hemma.
Citera
2008-04-09, 23:29
Medlem
ellervads avatar
män är inte ens djur -de är så sjuka

Citat:

JAG gör detta för att jag tycker att majoriteten av alla killar är idioter och potentiella våldtäktsmän och våldsverkare. Det ligger lixom inbyggt i den maktkåta, våldsgalna mansrollen som män har fått för sig att de måste axla. Dessutom är många män så patetiskt självgoda....

Jag brukar alltså avvisa de flesta killar som försöker prata med mig ute eller bjuda mig på drinkar. Men inte fan blir jag av med dem för de -då blir de ÄNDÅ provocerade och agiterade. Ibland brukar de stalka en..... Hur fan ska man bete sig för att få vara ifred med sina vänner, festa och ha kul när man är ute??

Om man tar emot drinkar och följer med på efterfest betyder det alltså att killarna har rätt att våldta en men om man avvisar dem betyder det att killarna har rätt att bli arg på en? Hur fan ska ni ha det egentligen.
Citera
2008-04-09, 23:31
Medlem
ellervads avatar
precis

Citat:
Jag har levt i ett samhälle som bygger på att alla andra är ett hot mot den egna personen. Det är inte särskilt konstruktivt att gå omkring och vara rädd. Det är inte heller så att det minskar brott och lidande på något sätt /ref. USA).

Bra exempel där. usa är ju faktiskt ett helt sjukt exempel på hur det blir när alla går omkring och är misstänksamma mot varandra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in