Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag har levt i ett samhälle som bygger på att alla andra är ett hot mot den egna personen. Det är inte särskilt konstruktivt att gå omkring och vara rädd. Det är inte heller så att det minskar brott och lidande på något sätt /ref. USA).
Nej det är inte konstruktivt att vara rädd. Rädsla gör att man handlar ogenomtänkt i nödsituationer, och överfall är definitivt en nödsituation där man behöver hålla huvudet kallt.
Det jag beskrev har inte med att vara rädd att göra, det har med att ha kontroll över situationen att göra. En kille på 2,10 som kör bänkpress på 120 kilo kanske kan vara lite slapp med att kontrollera situationen då ganska få rimligen kan "betvinga" honom med fysiskt våld. Tjejer däremot är på ett biologiskt plan lite mindre fysiskt starka än vad killar är i de flesta fall, och en kille kan betvinga en tjej med fysiskt våld om viljan skulle infinnas. Man kan inte som tjej ha kontroll på det fysiska planet alltså, då får man skaffa sig kontroll på ett annat sätt, te.x genom medveten kontroll, visuell kontroll och intellektuell kontroll.
Kontroll över situationen är det som avgör ifall man lever eller dör i nödsituationer, och olyckligtvis så lever vi i en värld där andra har viljan att ta kontrollen från någon annan i syfte att utföra brott. Människan är sin egna största fiende, och när man inte känner en vilt främmande människa så bör man rimligen betrakta denne som en fiende.
Detta har heller inget med geografi att göra, rötägg finns överallt, oavsett om du är i USA eller Sverige. Att gå med inställningen att "Svenska män våldtar inte eller skadar någon annan" är bara naivt, och om du går med den så är det bara ren tur att du själv inte blir utsatt för övergrepp.
Jag hoppas att den turen håller i sig...