2008-04-09, 23:47
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Man undrar lite vem som är dum. Det står inte i pannan vilka som är våldtäktsmän. Därför blir resultatet av vad som föreslås att kvinnor ska utgå ifrån att alla män är våldtäktsmän.

Det finns faktiskt något som heter omdöme. Om man inte vet hur man använder det är det bara att beklaga. Ditt allt eller inget tänkande är ju annars bara en parodi.

Var kommer egentligen iden att man måste se alla män som en enhetlig grupp som besitter en gemensam egenskap ifrån? Det handlar väl mer om att bedöma varje enskild situation var för sig och handla därefter än att ständigt ha alarmklockan på.
Citera
2008-04-10, 00:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Risken är inte överhängande. Ska vi dessutom tala om risk för att bli våldtagen, är det avsevärt större risk att jag blir våldtagen i mitt eget hem av min partner. Det är alltså säkrare för mig att vara ute än hemma.

Då kanske du bör fundera på att byta partner.
Citera
2008-04-10, 01:13
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Men alla varningsklockor skriker inte. Inte för alla. Alla tänker inte på invandrarkillar som tickande bomber. Och det är inte för att de är korkade utan för att de har en annan erfarenhet av invandrarkillar än den vi ser på efterlyst. Jag växte upp med en massa invandrarkillar som kompisar. För mig är det ingen större skillnad på "invandrarkillar" och "killar". Fattar du vad jag menar? Man har olika referenser. Om min bror blev rånad när han gick hem från krogen efter tre öl en lördagsnatt skulle min mormor tycka att han nästan bad om det som är ute och går mitt i natten en lördag, men för många av oss är det inte särskilt konstigt. Min kompis i Bangladesh tycker det är lyxigt att bo två personer i en tvåa, men för mig känns det nästan lite lite.

Personligen har jag inte pratat om just invandrarkillar. Jag pratar om mänskligheten överlag. Att riskbedöma med rasistiska parametrar låter bara dumt enligt mig (det finns inget att vinna på att gardera sig mot ett specifikt folkslag men lämna garden nere mot ett annat, då är man ju öppen för anfall ändå).

Du pratar om olika människors referensramar, jag hävdar att man är antingen dum eller extremt naiv om man litar på helt personliga referenser. Om man vet som tjej att man kan bli våldtagen av en främmande man (även om man själv inte har blivit det tidigare, eller ens känner någon som har blivit det tidigare), och ändå ignorerar sunt förnuft (dvs. att INTE följa med fyra killar man nyss har träffat till ett hotell på "efterfest"), så är man som sagt antingen extremt naiv eller bara dum i huvudet. Två åkommor som det enbart är upp till en själv att råda bot på.

Återigen är inte våldtäcksmännen mindre ansvariga för sitt brott, men dessa tjejer kunde ha sluppit blivit våldtagna om de agerade med lite sunt förnuft, vilket de ignorerade helt och hållet.

Det är nästan som att vissa tror att man bara kan släppa exakt ALLT som har med vardagen att göra under "utekvällen". Även något så grundläggande som sunt förnuft. Men det är ju iofs inte så förvånande, folk är ju dumma i huvudet...
Citera
2008-04-10, 01:22
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Jag har levt i ett samhälle som bygger på att alla andra är ett hot mot den egna personen. Det är inte särskilt konstruktivt att gå omkring och vara rädd. Det är inte heller så att det minskar brott och lidande på något sätt /ref. USA).

Nej det är inte konstruktivt att vara rädd. Rädsla gör att man handlar ogenomtänkt i nödsituationer, och överfall är definitivt en nödsituation där man behöver hålla huvudet kallt.

Det jag beskrev har inte med att vara rädd att göra, det har med att ha kontroll över situationen att göra. En kille på 2,10 som kör bänkpress på 120 kilo kanske kan vara lite slapp med att kontrollera situationen då ganska få rimligen kan "betvinga" honom med fysiskt våld. Tjejer däremot är på ett biologiskt plan lite mindre fysiskt starka än vad killar är i de flesta fall, och en kille kan betvinga en tjej med fysiskt våld om viljan skulle infinnas. Man kan inte som tjej ha kontroll på det fysiska planet alltså, då får man skaffa sig kontroll på ett annat sätt, te.x genom medveten kontroll, visuell kontroll och intellektuell kontroll.

Kontroll över situationen är det som avgör ifall man lever eller dör i nödsituationer, och olyckligtvis så lever vi i en värld där andra har viljan att ta kontrollen från någon annan i syfte att utföra brott. Människan är sin egna största fiende, och när man inte känner en vilt främmande människa så bör man rimligen betrakta denne som en fiende.

Detta har heller inget med geografi att göra, rötägg finns överallt, oavsett om du är i USA eller Sverige. Att gå med inställningen att "Svenska män våldtar inte eller skadar någon annan" är bara naivt, och om du går med den så är det bara ren tur att du själv inte blir utsatt för övergrepp.

Jag hoppas att den turen håller i sig...
Citera
2008-04-10, 01:26
Medlem
pizzaskinkas avatar
Molson Canadian:

Glädjande att se att det trots allt finns vissa vettiga människor på det här forumet. Du krossar allt motstånd, respect
Citera
2008-04-10, 01:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaskinka
Molson Canadian:

Glädjande att se att det trots allt finns vissa vettiga människor på det här forumet. Du krossar allt motstånd, respect

Gör hon?
Tycker snarare det verkar som om väldigt många är oense med henne, men ser du det som att krossa motståndet, så visst...
Citera
2008-04-10, 01:30
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellervad
JAG gör detta för att jag tycker att majoriteten av alla killar är idioter och potentiella våldtäktsmän och våldsverkare. Det ligger lixom inbyggt i den maktkåta, våldsgalna mansrollen som män har fått för sig att de måste axla. Dessutom är många män så patetiskt självgoda....

Människan överlag är rätt maktkåt, våldsgalen och självgod enligt min åsikt. Tillika ganska patetisk. Maktkåtheten, våldsamheten, självgodheten och patetismen är inte könsbunden.

Citat:
Jag brukar alltså avvisa de flesta killar som försöker prata med mig ute eller bjuda mig på drinkar. Men inte fan blir jag av med dem för de -då blir de ÄNDÅ provocerade och agiterade. Ibland brukar de stalka en..... Hur fan ska man bete sig för att få vara ifred med sina vänner, festa och ha kul när man är ute??

Håll huvudet kallt och beteendet lika kallt mot dessa. Provocera inte med förolämpningar det brukar bara vara just "provocerande" oavsett vem du riktar dessa åt. Om de stalkar dig så kan du ju säga att du ska ringa polisen, fortsätter dem med sitt beteende så ring polisen eller så kan du ju hota med spetsigt våld om du har med dig ett spetsigt vapen (en kniv exempelvis).

Visserligen är det olagligt att bära kniv eller annat vapen. Du får helt enkelt fråga dig själv om du hellre sitter i fängelse i ett par år och ÖVERLEVER för att ha stuckit ner någon än att ligga död på gatan för att någon har slagit ihjäl dig eller våldtagit dig när du var helt försvarslös. Its your call.

Kom ihåg bara, finns möjligheten att springa så gör hellre det. Närstrid är rätt riskabelt och bör bara påbörjas om ingen annan utväg finns.

Citat:
Om man tar emot drinkar och följer med på efterfest betyder det alltså att killarna har rätt att våldta en men om man avvisar dem betyder det att killarna har rätt att bli arg på en? Hur fan ska ni ha det egentligen.

Det är ingen som har "rätt" till något med främmande människor. Men vissa kommer att tvinga till sig saker mot andras vilja iallafall. Det är inte könsbundet heller. Frågan är då bara om man själv har gjort sitt bästa för att inte falla offer för någon annans tvång eller våld, eller om man är för slapp med riskbedömningen...
Citera
2008-04-10, 01:31
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Gör hon?
Tycker snarare det verkar som om väldigt många är oense med henne, men ser du det som att krossa motståndet, så visst...

Vilken skön syn, isåfall måste jag ha krossat halva flashback.
Citera
2008-04-10, 01:46
Medlem
Varför aktar sig inte tjejer mer för b*****r?

rasistiskt?

Vi talar inte om män vilka som helst här. Vi talar om fyra blattar sent en lördagnatt. De är inte mänskor med vare sig normal fattningsförmåga eller moral.

Så du menar att så snabbt man ser ett gäng blattar så ska man ta en omväg?Rasistiskt?

Det är klart att om en tjej säg följer med en kille hem så är det rätt givet att dom ska knulla. Vill inte tjejen det förtjänar hon knappast att våldtas, men det är ändå nån slags implicit löftesbrott.

HAHA!

Men enligt beskrivningen verkar det inte ha gått till så. Dom skulle på efterfest, men sen såg blattarna till att ta in på hotell istället och våldtog dom.

mhmm , varför följde dem med in till hotellet om dem blev lovade en efterfest? blev dem inte lite oroliga lr något? konstigt.

Om du vill leva i din PK-drömvärld där blattar och hockeyspelare är lika våldtäktsbenägna så gör det då. Vi andra försöker hanka oss fram i den riktiga världen.

Blattar och Blattar??

Jag har aldrig sagt att ALLA män, eller ens alla blattar, under vissa omständigheter förvandlas till en våldtäktsman. Men säg att t ex 20 % av alla blattar som tar en brud till ett hotellrum kan tänka sig att våldta bruden. Är det inte då sjukligt korkat att följa med, givet att man absolut inte vill bli våldtagen.

Nej det är det nog inte eftersom Här i Sverige lär sig barnet att få känna frihet och göra precis som man vill så om man har lust att gå på en efterfest och självklart är man ju full så kan vad som helst hända spelar nog ingenroll om det e invandrare lr svenskar i det här fallet är det män! och inte ngn särkild ursprång lr har jag upfattat fel ?

Hon vill inte förstå. Det är inte svårare än så. Det är barnsligt och oärligt, men så är det.
Jag tror däremot att hon förstår mycket väl merän dig , i nästa alla inlägg har du nämt blattar och blattar ? vad är blattar menar du invandrare? förstår inte riktigt här betyder inte blattar kackerlackar? vad har kackerlackar med det här att göra , så snälla väx upp och lägg ner med ditt trams sånt är verkligen oacceptabelt att snacka om människor som har lika mycket värde som du , antar att du är (svensk) spelar du någon roll det skall lika gärna vara 4 svenskar istället för INVANDRARE ! fy, bla
Citera
2008-04-10, 02:51
Medlem
Brandbils avatar
Hur fan kan det vara så svårt att greppa att vissa samhällsgrupper utgör en större risk. Likaså utgör vissa miljöer/platser en större risk? Hamnar man i en situation där risken, av flera anledningar, är förhöjd så är det dags att tänka efter om man inte ska kila hem. Det är så brutalt simpel logik att det smärtar att se användare, som annars ibland skriver helt normalt, som inte kan förstå detta utan istället börjar prata om andra typer av ansvar (t.ex. juridiskt).

Att man börjar tala om rasism är ju egentligen kanske inte så mkt att kommentera. Jag är medveten om att invandrare utgör ett större (fysiskt) hot än "svenskar" precis som män också utgör ett större hot än kvinnor. Jag är också medveten om att aktier innebär större risk än fonder och att det är innebär en större risk att åka bil än att flyga.

Kallas det för rasism så kallar jag mig gladeligen för både rasse o nasse. Kalla mig för Hitler så kanske jag känner mig smickrad. Jag skulle såklart inte hålla med om något sådant, men man vill ju inte göra frågan svårare än den tydligen är...

Kliv ur skyttegravarna, ni luktar illa.

Tycker man att den riskbedömning som vissa användare gör är felaktig så har man här en jättechans att förklara hur och varför man värderar riskerna olika. Det har ingen försökt hittills. Man har bara pratat om varför "de andras" argument är så dåliga och omogna.
Citera
2008-04-10, 03:06
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Tycker man att den riskbedömning som vissa användare gör är felaktig så har man här en jättechans att förklara hur och varför man värderar riskerna olika. Det har ingen försökt hittills. Man har bara pratat om varför "de andras" argument är så dåliga och omogna.

Jag har i tråden försökt att påvisa varför det är fel att göra sin riskbedömning baserad på rasism. Det har inte med politisk korrekthet att göra, det har med att man lämnar ryggen öppen för alldeles för många potentiella hot genom att enbart fokusera på att gardera sig mot en viss grupp människor.

Återigen appliceras regeln att människan är hennes största och farligaste fiende. Det står inget om att just "negrer" är människans största och farligaste fiender i den regeln, det står MÄNNISKA. Alltså ALLA människor.

ALLA som man inte har generell koll på är potentiella hot, oavsett om de är från kosovo eller skåne, det spelar ingen roll. Har de ett mänskligt intellekt och fysisk möjlighet att skada ens person så är de lika med ett hot tills man fått bevis för motsatsen (och nej, det är inget bevis att de är "trevliga" mot en i början. Med hot så menar jag inte bara om tydliga hot utan även dolda sådana).

Det är således inte förnuftigt någonstans att lämna garden nere mot någon man inte känner ordentligt, oavsett om det är en svensk eller en invandrare som man konfronteras med...
Citera
2008-04-10, 03:54
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Hur fan kan det vara så svårt att greppa att vissa samhällsgrupper utgör en större risk. Likaså utgör vissa miljöer/platser en större risk? Hamnar man i en situation där risken, av flera anledningar, är förhöjd så är det dags att tänka efter om man inte ska kila hem. Det är så brutalt simpel logik att det smärtar att se användare, som annars ibland skriver helt normalt, som inte kan förstå detta utan istället börjar prata om andra typer av ansvar (t.ex. juridiskt).

Att man börjar tala om rasism är ju egentligen kanske inte så mkt att kommentera. Jag är medveten om att invandrare utgör ett större (fysiskt) hot än "svenskar" precis som män också utgör ett större hot än kvinnor. Jag är också medveten om att aktier innebär större risk än fonder och att det är innebär en större risk att åka bil än att flyga.

Kallas det för rasism så kallar jag mig gladeligen för både rasse o nasse. Kalla mig för Hitler så kanske jag känner mig smickrad. Jag skulle såklart inte hålla med om något sådant, men man vill ju inte göra frågan svårare än den tydligen är...

Kliv ur skyttegravarna, ni luktar illa.

Vi har då och då varit oense om diverse saker, ibland publikt, ibland kanske var och en på sitt håll () men här måste jag applådera ett mycket bra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in