2008-04-07, 18:19
Medlem
Akademikerns avatar
Hej!

Har precis köpt mig en mini-DV från JVC (GR-D760) som jag vill koppla upp till min iMac G5 och föra över video till (exempelvis) iMovie.

Jag har läst mig till att man måste ha en Firewire-sladd för att föra över video från DV-kameror till datorer, så jag köpte en sån.

Men när jag kopplar i sladden i min kamera (och andra änden i iMac) så händer det ingenting, det står ingenting på mac'en att en kamera är ansluten, och inget på kameran om att kameran är ansluten till en dator.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
Citera
2008-04-07, 18:27
Medlem
Du behöver ett program för att captura videon till datorn, så gott som var enda videoredigeringsprogram borde ha den funktionen, tex Adobe Premiere eller Final Cut
Citera
2008-04-07, 18:37
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Du behöver ett program för att captura videon till datorn, så gott som var enda videoredigeringsprogram borde ha den funktionen, tex Adobe Premiere eller Final Cut

OK. Men borde det inte stå på kameran's LCD att den är ikopplad i en dator via firewire?
Citera
2008-04-07, 18:44
Medlem
Inte en aning, den står på play mode och inte rec antar jag?
Leta efter något med capture i iMovie.
Citera
2008-04-07, 18:46
Medlem
Noetlovskijs avatar
Öppna iMovie, sätt i sladden i datorn och kameran och slå på kamerans play-mode. Då borde iMovie upptäcka kameran.
Citera
2008-04-07, 19:30
Medlem
StyleWarss avatar
Fibbla med inställningshjulet på kameran (alltså där du väljer olika "modes") när den är på och inkopplad. Per default ska iMovie t.o.m starta automagiskt då...Min Mini DV JVC får en ikon som ser rätt ut på direkten till och med.

Hoppas inget är paj i kameran, ser FWingången fräsch ut?
Citera
2008-04-07, 23:16
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Fibbla med inställningshjulet på kameran (alltså där du väljer olika "modes") när den är på och inkopplad. Per default ska iMovie t.o.m starta automagiskt då...Min Mini DV JVC får en ikon som ser rätt ut på direkten till och med.

Hoppas inget är paj i kameran, ser FWingången fräsch ut?

Det ordnade sig! Var lätt att importera i iMovie (hade bara testat final cut innan)
Citera
2009-01-12, 19:34
Medlem
daweeds avatar
bumpar tråden lite angående ett liknande problem.

Försöker ansluta min canon xm2 via firewire till min macbook. Datorn hittar inte kameran. Har provat i både final cut express och imovie HD. Det står endast dv in blinkandes på kamerans skärm och endast iSight kameran visas i import fönstret.

Gjorde detta för längesedan och då fungerade allt väl. Men nu händer inte ett skit, någon som har något tips på vad felet kan vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in