Uppdatering.
Skrev till min doktor och förklarade att jag inte var nöjd med mitt besök. Jag skrev att jag tycker mig ha fått bristfällig information och att jag inte riktigt vet vilket resultat jag skall lita på.
En annan doktor ringde upp mig idag, min vanliga doktor som jag gått hos sedan tidigare (doktorn som jag besökte sist i samband med EKG var en ny jag inte träffat förut). I telefonen meddelade doktorn att EKG1 var felkopplat och EKG2 såg ut att vara rätt, men visade förändringar i mitt hjärta. Han jämförde med ett EKG från 2004 och sade att
någonting har hänt med hjärtat. Doktorn sa åt mig att komma förbi och lämna ett EKG någon dag när jag har tid, som han kunde titta på i efterhand och sedan kontakta mig via telefon och berätta resultatet någon gång nästa vecka.
Inte en chans att jag drar ut på detta, så jag åkte ner till sjukan direkt. Väl där så träffar jag samma trevliga tjej som tar EKG-prov och skämtar lite om situationen med henne. Under provtagningen är jag väldigt nervös och allt känns bara fel. När provet väl är taget och vi går ut ur rummet så stöter vi på doktorn jag talat med i telefon, han säger bestämt att provet är feltaget igen. Jag börjar bli måttligt less på detta och är nästan redo att acceptera en tidig död pga hjärtfel.
Nåväl varken jag eller provtagningstjejen förstår vad som kan vara fel i och med att hon gör som hon alltid gjort och hon tar rätt mågna prov, varje dag. Hon hämtar istället en kollega som får koppla in allting, för att se om det blir någon skillnad. Jag ligger där, uppkopplad och klar och provet är igång, nervös som fan och hjärtat bultar. Är helt
säker på att någoting är galet med hjärtat, när doktorn plötsligt kommer in i rummet. "Nu ser det ut som ditt EKG 2004!". Doktorn ser till att provtagningen stängs av och ber mig komma och titta. Han förklarar och jämför mellan proverna och visar att alla 3 tidigare prover har varit felkopplade. Det senaste provet är rätt och påvisar
INGA förändringar av hjärtat. Det är en otrolig lättnad och jag försöker skojja till det att vi ska ta några prover till för att vara säkra. Varken doktor eller sköterska är nämnvärt roade.
Det skämtas om att jag blev påverkad av sköterskan och det var därför mitt hjärta hoppade som det gjorde. När hon lämnade rummet och en annan sköterska kopplade in allt blev EKG-kurvan normal. Den verkliga förklaringen till felkopplingen vet ingen riktigt, men 3 felkopplade EKG blev det på just mig. Att det var felkopplat är tydligt eftersom "kurvorna gick neråt istället för uppåt". Maskinen kan visa ett friskt hjärta konstigt, men inte visa ett sjukt hjärta friskt, eller hur var det nu.
Hjärtfrisk... säger doktorn att jag är innan jag går hem. Han säger att vi kan avboka ultraljudet. Jag svarar att jag känner mig själv och vet hur jag kan grubbla om saker och ting, håll tiden öppen ett tag till.
Tack för ordet, tack för ert stöd.