2008-04-07, 20:01
Medlem
Nu hann jag bara kolla ett EKG på sidan du länkar till, men det var ju i princip ett vanligt skolboksexempel på ett skänkelblock. Jag hade väntat mig lite schysta breddökade tachyarytmier att få klura över. Inte för att jag skulle ha en chans, men man tycker ju att det borde vara riktigt svåra EKG:n att bita i om det ska vara SM.
Citera
2008-04-07, 20:07
Medlem
pungsorks avatar
Du får anmäla dig till årets SM...skulle visst börja om några veckor

Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Nu hann jag bara kolla ett EKG på sidan du länkar till, men det var ju i princip ett vanligt skolboksexempel på ett skänkelblock. Jag hade väntat mig lite schysta breddökade tachyarytmier att få klura över. Inte för att jag skulle ha en chans, men man tycker ju att det borde vara riktigt svåra EKG:n att bita i om det ska vara SM.
Citera
2008-04-07, 20:14
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Det är naturligtvis omöjligt att säga utan att se EKG-kurvorna men det låter ju onekligen som att EKG1 var felkopplat, t.ex. vänster arms elektrod på höger och tvärtom. Det skulle, vid tolkning, se ut som patologiskt vriden elektrisk axel samt T-negativitet i vissa avledningar vilket annars är ett tecken på belastning.

Felkopplat ekg: http://www.ki.se/ds/ekg/bild35a.jpg
Samma person, rättkopplat: http://www.ki.se/ds/ekg/bild1d.jpg

Man kan väl, utan att vara alltför elak, säga att det är något ojämn kvalitet på EKG-tolkandet ute i primärvården. - såg t.ex. ett EKG (med P-vågor på, för övrigt) som skickats från vårdcentral till kardiolog för bedömning med frågeställning "regelbundet förmaksflimmer?". Så: släng upp EKGt här på flashback () eller snacka med läkaren igen och be henne förklara vad på det andra EKGt som hon trodde var tecken på sjukdom och vad medicindoktorn sa för att få henne på andra tankar.

Blir bara mer och mer imponerad över den kompetens som finns på det här forumet, inom i princip alla områden. Helt fantastiskt att kunna posta en fråga och få så pass insiktsfulla svar av personer som helt klart vet vad de pratar om!
Citera
2008-04-07, 20:56
Medlem
kräsens avatar
Det var ingen AT-läkare. Leg läk xxxxx xxxxxxxx står det på lappen.

För övrigt vill jag kunna lita på att allt är bra när dom säger det och skickar hem mig. Men jag tycker det är så olustigt att få det kastat i ansiktet att något är fel 2ggr, för att sedan höra "det var OK", utan att få någon som helst förklaring.

Och samtidigt veta att mitt lite äldre EKG inte uppvisade konstigheterna. Kan EKG-kurvor ändras över några år utan att det behöver vara farligt?
Citera
2008-04-07, 21:52
Medlem
gugglianos avatar
dåligt av läkaren att ge ett sånt svar.
Citera
2008-04-10, 18:09
Medlem
kräsens avatar
Uppdatering.

Skrev till min doktor och förklarade att jag inte var nöjd med mitt besök. Jag skrev att jag tycker mig ha fått bristfällig information och att jag inte riktigt vet vilket resultat jag skall lita på.

En annan doktor ringde upp mig idag, min vanliga doktor som jag gått hos sedan tidigare (doktorn som jag besökte sist i samband med EKG var en ny jag inte träffat förut). I telefonen meddelade doktorn att EKG1 var felkopplat och EKG2 såg ut att vara rätt, men visade förändringar i mitt hjärta. Han jämförde med ett EKG från 2004 och sade att någonting har hänt med hjärtat. Doktorn sa åt mig att komma förbi och lämna ett EKG någon dag när jag har tid, som han kunde titta på i efterhand och sedan kontakta mig via telefon och berätta resultatet någon gång nästa vecka.

Inte en chans att jag drar ut på detta, så jag åkte ner till sjukan direkt. Väl där så träffar jag samma trevliga tjej som tar EKG-prov och skämtar lite om situationen med henne. Under provtagningen är jag väldigt nervös och allt känns bara fel. När provet väl är taget och vi går ut ur rummet så stöter vi på doktorn jag talat med i telefon, han säger bestämt att provet är feltaget igen. Jag börjar bli måttligt less på detta och är nästan redo att acceptera en tidig död pga hjärtfel.

Nåväl varken jag eller provtagningstjejen förstår vad som kan vara fel i och med att hon gör som hon alltid gjort och hon tar rätt mågna prov, varje dag. Hon hämtar istället en kollega som får koppla in allting, för att se om det blir någon skillnad. Jag ligger där, uppkopplad och klar och provet är igång, nervös som fan och hjärtat bultar. Är helt säker på att någoting är galet med hjärtat, när doktorn plötsligt kommer in i rummet. "Nu ser det ut som ditt EKG 2004!". Doktorn ser till att provtagningen stängs av och ber mig komma och titta. Han förklarar och jämför mellan proverna och visar att alla 3 tidigare prover har varit felkopplade. Det senaste provet är rätt och påvisar INGA förändringar av hjärtat. Det är en otrolig lättnad och jag försöker skojja till det att vi ska ta några prover till för att vara säkra. Varken doktor eller sköterska är nämnvärt roade.

Det skämtas om att jag blev påverkad av sköterskan och det var därför mitt hjärta hoppade som det gjorde. När hon lämnade rummet och en annan sköterska kopplade in allt blev EKG-kurvan normal. Den verkliga förklaringen till felkopplingen vet ingen riktigt, men 3 felkopplade EKG blev det på just mig. Att det var felkopplat är tydligt eftersom "kurvorna gick neråt istället för uppåt". Maskinen kan visa ett friskt hjärta konstigt, men inte visa ett sjukt hjärta friskt, eller hur var det nu.

Hjärtfrisk... säger doktorn att jag är innan jag går hem. Han säger att vi kan avboka ultraljudet. Jag svarar att jag känner mig själv och vet hur jag kan grubbla om saker och ting, håll tiden öppen ett tag till.

Tack för ordet, tack för ert stöd.
Citera
2008-04-10, 18:15
Medlem
Psykopat på fats avatar
Låter som den där sjuksköterskan skulle behöva ta en ny kurs i hur man tar EKG....Men skönt att hjärtat är prima
Citera
2008-04-10, 19:08
Medlem
pungsorks avatar
Låter ju som på gränsen till Lex Maria...
Citera
2008-04-10, 19:08
Medlem
EKG, Va e de?
Citera
2008-04-10, 19:23
Medlem
pungsorks avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/EKG

Citat:
Ursprungligen postat av PooSlice2000
EKG, Va e de?
Citera
2008-04-10, 20:14
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Men så klantigt, flera ggr dessutom. Hon tar många EKG:n och kan inte hålla reda på fyra färger? Handled vä gul, hö röd, fotled vä grön, hö svart. (de till bröstelektoderna är ju numrerade)? Det brukar ju dessutom finnas en manual om man ändå är osäker.
Citera
2008-04-10, 20:40
Medlem
kräsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Men så klantigt, flera ggr dessutom. Hon tar många EKG:n och kan inte hålla reda på fyra färger? Handled vä gul, hö röd, fotled vä grön, hö svart. (de till bröstelektoderna är ju numrerade)? Det brukar ju dessutom finnas en manual om man ändå är osäker.

En färg. Alla var blå. Onumrerade.

Men ja, lite suspekt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in