2008-04-07, 23:42
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
En jämförelse med övriga Europa vore dock intressant, mitt snabba googlande gav ingen användbar info.

Jag har gjort lite Wikipediande och har kommit fram till att Spanien möjligtvis kan vara ett land där man inte har någon form av lekmanna-domare. Man har gjort vissa försök med jury, men det har tydligen inte slagit väl ut. Annars verkar det som att länderna i västeuropa antingen använder jury-systemet eller någon annan typ av lekmannadomare i lägre instans.
Citera
2008-04-07, 23:48
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Fråga i juridikforumet här. Och hur är det förresten med historiken för det svenska systemet?

Det verkar som om institutet funnits i en eller annan form sen väldigt länge, och att en motsvarighet lagfästes redan 1734. Intressant nog var de valda direkt av väljarna mellan 1823 och 1969, då i stället kommunfullmäktige fick ta över rätten. Källa: Nämndemannainstituet av Patrik Skillfeldt

Uppsatsen kan kanske vara av intresse även i övrigt.
Citera
2008-04-08, 01:35
Medlem
Starvids avatar
Jag vill inte få mina elledningar bytta av en amatörelektriker, jag vill inte opereras av lekmannakirurger om jag skadas i en bilolycka och jag vill inte dömas av lekmannadomare om jag åtalas för ett brott.
Citera
2008-08-27, 19:24
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Jag tror frågan blir aktuell när sverigedemokrater kommer in som nämndemän efter nästa val.
Då blir det liv i PK-luckan
Citera
2008-08-27, 19:40
Medlem
Realizts avatar
Även utan SD-dimensionen, så har vi ju en rättsskandal orsakad av våra obildade och oerfarna politiskt nominerade nämndemäns fördomar och mediakåthet:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1625469.svd

En nämndeman i "arboga-fallet" har alltså redan avgått efter att ha förklarat sig kategoriskt för fällande dom, no matter what. Nu anmäls två till. Desperat försvarsåtgärd? Möjligt och troligt, men det är hellerinte uteslutet att våra politiska domare helt enkelt är spritt språngande galna. Åtminstone lämnar deras blotta existens i dömande befattning ju allt möjligt utrymme för såna tolkningar.

Att vi i Sverige idag har politiker som dömer människor, är en grotesk skandal!
Citera
2008-08-27, 19:46
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Även utan SD-dimensionen, så har vi ju en rättsskandal orsakad av våra obildade och oerfarna politiskt nominerade nämndemäns fördomar och mediakåthet:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1625469.svd

En nämndeman i "arboga-fallet" har alltså redan avgått efter att ha förklarat sig kategoriskt för fällande dom, no matter what. Nu anmäls två till. Desperat försvarsåtgärd? Möjligt och troligt, men det är hellerinte uteslutet att våra politiska domare helt enkelt är spritt språngande galna. Åtminstone lämnar deras blotta existens i dömande befattning ju allt möjligt utrymme för såna tolkningar.

Att vi i Sverige idag har politiker som dömer människor, är en grotesk skandal!
Det var det fallet som fick mig att bumpa denna tråd, då jag började fundera.

Vilka olika jurysystem finns det att välja på?
Hur gör de i andra länder, förutom USA, som väl alla vet hur det fungerar där?
Vilket alternativ skulle vara säkrast för den åtalade?

Att ta in folk från gatan tilltalar inte mig alls, som i fallet USA.
Citera
2008-08-27, 20:03
Medlem
Realizts avatar
Bäst vore väl att riktiga domare dömer. En domare vore väl "ekonomiskt", men tre vore mer rättssäkert och det borde vi kosta på oss. Ett par extra arbetstimmar för domarlön, kan avgöra en livstids inkomst för en åtalad.

Att amatörer (vare sig slumpade eller ännu värre politiskt nominerade) ska döma brottslingar, är som om amatörer skulle administrera Försäkringskassan eller Bilprovningen...
Citera
2008-08-27, 20:12
Medlem
Lobengulas avatar
Som för detta nämndeman kan jag intyga att tingsrätten är en amatördomstol. Visst försöker ordförande styra upp det hela men han/hon är ensam mot tre mer eller mindre virriga amatörer.

Mina nämndemannakollegor var sällan under 60 år och åtminstone vid ett par tillfällen såg de ut att halvsova sig genom förhandlingarna.
Citera
2008-08-27, 20:28
Medlem
Leif Ds avatar
Nämdemännen uppvisar ofta stora brister i såväl kunskap som förståelse för hur världen fungerar. Därför får man inte sällan väldigt konstiga dommar. Sunt förnuft verkar många helt befriade ifrån.
Det bästa är ju förståss att låta proffesionella sköta rättsskipningen. Skulle du vilja ha en poltiskt tillsatt lekman som kirurg? Eller motsvarande på att beräkna hållfasthet på broar? Nä, låt folk som är utbildade OCH har funt förnuft och vanligt folkvett ta hand om domstolarna.

Självklart ska inte krimienlla sitta och dömma andra.
Citera
2008-08-27, 20:31
Medlem
Jurister är som regel väldigt mjäkiga; bra mycket mjäkigare än folk i allmänhet. Därför finns det en fara i att överlåta hela dömandet på dom. Jag håller med om att nämndemanssystemet inte är bra, men man kunde överväga juryinslag, för att beröva juristerna möjligheten att låta kriminella gå fria.
Citera
2008-08-27, 22:44
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
En nämndeman i "arboga-fallet" har alltså redan avgått efter att ha förklarat sig kategoriskt för fällande dom, no matter what. Nu anmäls två till. Desperat försvarsåtgärd? Möjligt och troligt, men det är hellerinte uteslutet att våra politiska domare helt enkelt är spritt språngande galna.

Jag tycker det verkar ganska vanligt. Inte sällan döms folk trotts mycket svag eller ingen bevisning samtidigt som andra frias trots omfattande besining och erkännanden. Det lär ju snurra bra i pallet hos vissa nämdemän.
Citera
2008-08-28, 00:41
Bannlyst
Inte konstigt att så många oskyldiga dömdes efter Göteborgskravellerna eller att regering, riksdag och stat kan bryta mot grundlagen utan påföljder. Dags att folket tar makten och ställer politikerna inför rätta. Se hur Mona Sahlin t ex kommit undan med allt hon gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in