2008-04-07, 10:55
Medlem
Psychopatricks avatar
Hejsan!

Jag har haft sån tur som har en trevlig lägenhet mitt i stan, MEN jag har även en väldigt fin bil som tydligen några idioter tyckte var för fin.
Jag har haft garage sen jag flyttade dit men sen två veckor tillbaka har jag blivit av med det och förra helgen så har antingen någon backat in i bilen och förstört fronten fram och ena blinkersen. I helgen fick jag framrutan sönderslagen, ser ut som en stor sten eller något liknande. När fronten fått sig en smäll antog jag att det var något som råkat backa in men nu efter den här helgen verkar det mer som någon verkligen vill förstöra bilen.

Så, till frågan.. Bilen är helförsäkrad och allt sånt, men är det någon som har någon erfarenhet av vandalisering på sin bil och hur ni gjort?! Jag fick höra att framrutan och fronten inte går på samma självrisk, så jag alltså kommer att få betala ca 2000 för fronten och ca 2000 för rutan..
Citera
2008-04-07, 11:10
Medlem
Norrloaders avatar
Rent logiskt, utan att veta regler, Borde väl allt gå på Parkeringsskada eller dylikt.

Annars är det är lika ologiskt som att du krockar och får betala två självrisker för att framrutan gick sönder (vagnskada + glas)
Citera
2008-04-07, 11:14
Medlem
Flinta82s avatar
Jag fick nyligen tankluckan uppbruten (så att en vajer gick av, tydligen ett jävla jobb). Åkte och besiktade skadan hos folksam samma dag och sen var bilen inlämnad i 10 dagar (Toyota). 2000 spänn fick jag betala. Lite beroende på vad det klassas som så är det olika självrisk. Jag hade tydligen "tur" som "bara" fick betala 2000 kr. På toyota trodde man först 5000 i självrisk, om jag fått den klassad som stöld, eller nåt sånt.

Men att betala 2 självrisker känns väldigt skumt.
Citera
2008-04-07, 11:17
Medlem
Psychopatricks avatar
Ja men alltså då kan man ju lika gärna säga att det hänt samtidigt om man ska vara tvungen att göra två olika anmälningar på det.

Sen är jag rätt säker på att jag vet vem det är som gjort det också...
Citera
2008-04-07, 11:21
Medlem
Norrloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Ja men alltså då kan man ju lika gärna säga att det hänt samtidigt om man ska vara tvungen att göra två olika anmälningar på det.

Sen är jag rätt säker på att jag vet vem det är som gjort det också...

När du gör polisanmälan e de ju bara säga att skadorna upptäcktes dag x, men inte före dag y.
Du kan även uppge personen du misstänker för sheriffen
Citera
2008-04-07, 11:34
Medlem
moores avatar
Du får heller aldrig dubblasjälvrisker i samma försäkringsbolag. Utan betalar endast den högsta självrisken. Finns även tillägg att välja till som reduserar självrisken vid skadegörelse på bil. Finns dock inte i alla försäkringsbolag.
Citera
2008-04-07, 12:40
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moore
Du får heller aldrig dubblasjälvrisker i samma försäkringsbolag. Utan betalar endast den högsta självrisken. Finns även tillägg att välja till som reduserar självrisken vid skadegörelse på bil. Finns dock inte i alla försäkringsbolag.
Du kan åka på två självrisker i detta fall då det är två olika händelser.
Men är det samma händelse som klassar som både stöld och vandalism betalar man bara en av dom.
Citera
2008-04-07, 13:13
Medlem
Norrloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Du kan åka på två självrisker i detta fall då det är två olika händelser.
Men är det samma händelse som klassar som både stöld och vandalism betalar man bara en av dom.

Där av min ide om att inte veta när skadorna upptäcktes...man kan ju varit borta en helg
Citera
2008-04-07, 13:17
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrloader
Där av min ide om att inte veta när skadorna upptäcktes...man kan ju varit borta en helg

Funkar så länge man inte gjort en anmälan när andra skadan händer.
Citera
2011-06-12, 19:06
Medlem
Fick två rutor inslagna samt 4 "spark" bucklor på ena sidan i veckan

6000:- vill dom ha i självrisk (trygghansa) känns som ett jävla rån
Citera
2011-06-12, 20:25
Medlem
Zdravkovics avatar
Vad har ni för försäkringar egentligen? Vid skadegörelse har jag ingen självrisk alls..
Citera
2011-06-13, 10:46
Medlem
Trygghansa

Det känns som det kan vara läge att byta försäkringsbolag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto