Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-06, 22:23
Medlem
MikeHammers avatar
Hejsan!

Har en stor tomt,och skulle vilja ha en (liten)vedeldadbastu,men vill helst inte betala 25-30 000kr för det..Har googlat runt och bara hittat i den prisklassen...nån som kan tipsa? Bor i sthlm

mvh Mikehammer
Citera
2008-04-07, 00:00
Medlem
Octavianuss avatar
då får du kanske åka till brädgården och köpa virke och bygga en själv. Tror det är svårt att hitta billigare.
Citera
2008-04-07, 01:04
Medlem
Tinnituss avatar
eller kolla finska blocket och kolla om nån tröttnat på sin... är ju dyrt att transportera dock...

som octavi säger ligger de flesta prefabricerade friggebodar (inkluderat bastubodar) på nånstans runt 30k, så ska du ha en billigare får du nog snickra ihop den själv.. borde ju komma ner i halva priset iaf...

har bara byggt bastu en gång och den var inomhus, men jag kan tänka mig att bygga en egen ute på en 10-15 kvadrat skulle kosta dig 15k eller nått i material!
Citera
2008-04-07, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
eller kolla finska blocket och kolla om nån tröttnat på sin... är ju dyrt att transportera dock...

som octavi säger ligger de flesta prefabricerade friggebodar (inkluderat bastubodar) på nånstans runt 30k, så ska du ha en billigare får du nog snickra ihop den själv.. borde ju komma ner i halva priset iaf...

har bara byggt bastu en gång och den var inomhus, men jag kan tänka mig att bygga en egen ute på en 10-15 kvadrat skulle kosta dig 15k eller nått i material!

Hur kan det vara så dyrt!?

Vad är det som behövs? Lite virke, dvs lite furuplankor. Och ett aggregat.
Citera
2008-04-07, 01:18
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Hur kan det vara så dyrt!?

Vad är det som behövs? Lite virke, dvs lite furuplankor. Och ett aggregat.

nae, han skulle väl bygga den utomhus, som en friggebod typ?
oavsett inomhus eller utomhus så måste det ju isoleras och fuktspärras med nån folie och ha sig, dras el, och sen går väl själva aggregatet på nån tusenlapp?

edit:

http://www.trabyggarna.com/Trabyggarna0701/Produkter0701/LevBeskrivn_Prislista/Prislista.htm

så mycket info att det snurrar i huvet. Verkar ju iaf som att dom dels säljer färdigmonterade insatsdelar(till hus) och färdigmonterade friggebodar, samt byggsats... ser ju billigare ut om man beställer som byggsats och monterar ihop allt själv på plats, men frågan är om det är värt besväret...

vettefan om det är värt tiden det tar att beställa material från lolaka bygghandeln och bygga sin egen, jämfört med att beställa en byggsats... dom lär ju pressat priserna rätt rejält själva... äh, bara ett exempel iaf som jag hittade...
Senast redigerad av Tinnitus 2008-04-07 kl. 01:34.
Citera
2008-04-07, 10:33
Medlem
nazipoliss avatar
finns ju bastutält annars
Citera
2008-04-07, 20:30
Medlem
Kiress avatar
Bästa bastun jag har badat i är ett timrat hemmabygge. Ingen isolering, ingen fuktspärr.
Golvet är lagom tätt s.a. vattnet rinner genom plankorna. Väggen är lagom tät så att det sipprar in sval luft mellan de sågade stockarna.
Detta är dock inget man badar i under vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in