2008-04-06, 13:12
Medlem
Whitebläds avatar
Hejsan!

Söker hjälp med några frågor inför en inlämning som jag i fysik.

1- Två tunna koppartrådar som är lika långa, men olika tjocka, när de kopplas in i Eltub så kan man se att den smala tråden lyser starkare, är tråden parallellkopplade? motivera!

2-vilken kraft påverkar en elektron och en proton? avståndet mellan de är 0,0529 nm.

3- en lampa har effekten 40 W. Hur ska effekten bli om glödtråden är dubbelt så tjock, vad visar volt och ampere meter`?

4- Beatrice har fått ett 1,5 volt batteri, en amperemeter, volt meter och varav en med resistansen 200 ohm och en med 300 ohm.
Hon vill mäta strö,,em genom 200 ohms motståndet och spänningen över batteriet?
Hur skall hon koppla`?! Om resistorerna ska parallellkoplas?
Rita kretsSchema!
Vad kommer instrumenten att visa?

5- Vilken Energi finns lagrad i ett batteri till en video kamera som är märkt med 6 volt, 1800 milli amper?

tack på förhand!
Citera
2008-04-06, 13:56
Medlem
Drooms avatar
PM:a ditt namn och din lärares mailadress så kan jag maila in det lite senare idag.
Citera
2008-04-06, 15:16
Medlem
Whitebläds avatar
inlämning på det imorn!:/
har dock hittat svar på ngn av frågorna.
Senast redigerad av Whitebläd 2008-04-06 kl. 15:23.
Citera
2008-04-06, 15:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitebläd
Hejsan!

Söker hjälp med några frågor inför en inlämning som jag i fysik.

1- Två tunna koppartrådar som är lika långa, men olika tjocka, när de kopplas in i Eltub så kan man se att den smala tråden lyser starkare, är tråden parallellkopplade? motivera!

2-vilken kraft påverkar en elektron och en proton? avståndet mellan de är 0,0529 nm.

3- en lampa har effekten 40 W. Hur ska effekten bli om glödtråden är dubbelt så tjock, vad visar volt och ampere meter`?

4- Beatrice har fått ett 1,5 volt batteri, en amperemeter, volt meter och varav en med resistansen 200 ohm och en med 300 ohm.
Hon vill mäta strö,,em genom 200 ohms motståndet och spänningen över batteriet?
Hur skall hon koppla`?! Om resistorerna ska parallellkoplas?
Rita kretsSchema!
Vad kommer instrumenten att visa?

5- Vilken Energi finns lagrad i ett batteri till en video kamera som är märkt med 6 volt, 1800 milli amper?

tack på förhand!

1. Grammatiken är förvirrande. Kan du skriva om frågan så den blir begriplig.

2. Använd Coulombs lag.

3. Det beror på vad du håller konstant. Om du kopplar in den i en spänningskälla så är spänningen konstant och effekten blir P = U*I = U²/R där R = ρ*l/A där ρ är resistiviteten (konstant), l är glödtrådens längd (konstant) och A är glödtrådens tvärsnittsarea (ökar med en faktor 2² = 4). Strömmen genom glödtråden blir I = U/R.

4. Orkar inte rita.

5. Effekten är P = U*I och energin blir W = U*I*Δt. Jag antar att du skrivit fel och det ska stå milli-Ampere-sekunder.
Citera
2008-04-06, 16:07
Medlem
Whitebläds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
1. Grammatiken är förvirrande. Kan du skriva om frågan så den blir begriplig.

2. Använd Coulombs lag.

3. Det beror på vad du håller konstant. Om du kopplar in den i en spänningskälla så är spänningen konstant och effekten blir P = U*I = U²/R där R = ρ*l/A där ρ är resistiviteten (konstant), l är glödtrådens längd (konstant) och A är glödtrådens tvärsnittsarea (ökar med en faktor 2² = 4). Strömmen genom glödtråden blir I = U/R.

4. Orkar inte rita.

5. Effekten är P = U*I och energin blir W = U*I*Δt. Jag antar att du skrivit fel och det ska stå milli-Ampere-sekunder.

fråga 1:
två tunna koppartrådar som är lika långa, men olika tjocka,anslutna till en lampa, när de kopplas in i Eltub så kan man se att den smala tråden lyser starkare, är tråden parallellkopplade? motivera!
Citera
2008-04-06, 16:09
Medlem
Whitebläds avatar
gärna andra förslag!
Citera
2008-04-06, 16:11
Medlem
evolutes avatar
Citat:
fråga 1:
två tunna koppartrådar som är lika långa, men olika tjocka,anslutna till en lampa, när de kopplas in i Eltub så kan man se att den smala tråden lyser starkare, är tråden parallellkopplade? motivera!

Fortfarande obegripligt. Eltub?
Citera
2008-04-06, 17:42
Medlem
Morgan le Fays avatar
Är också nyfiken på vad en eltub är...
Citera
2008-04-06, 18:38
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
fråga 1:
Jag har ingen aning om vad du menar eller var den där lampan helt plötsligt kom ifrån, men om en eltub är en strömkälla och om du med "lysande tråd" menar att den glöder, vågar jag mig på följande gissning:

Det elektriska motståndet i en ledare är omvänt proportionellt mot tvärsnittsarean. En tjock tråd leder alltså ström lättare än en tunn. Om man parallellkopplar en tjock och en tunn tråd, kommer strömstyrkan genom den tjocka tråden att vara störst och den tunna tråden kommer sannolikt inte att genomflytas av en så stark ström att den börjar glöda. Om man däremot kopplar dem i serie, kommer trådarna att genomflytas av samma ström och då kan det kanske hända att den höga strömstyrkan får den tunna tråden att glöda (ungefär som filamentet i en glödlampa). Under förutsättning att man använder samma strömkälla alltså. Så med reservation för att jag kan ha missuppfattat dig helt, gissar jag att trådarna inte är parallellkopplade.
Citera
2008-04-06, 20:32
Medlem
Whitebläds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

vad är delta t
Citera
2008-04-06, 21:08
Medlem
Krests avatar
Citat:
vad är delta t
Tiden effekten verkat.
Citera
2008-04-06, 21:20
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:

En spontan reaktion är hur fan kan koppartråden glöda och inte bara det utan man kan också se skillnad på den tjockare och tunnare? Resistiviteten för koppar ligger väl vid sisådär 10^-8 ohmm och resistansen är ju direkt proportionell mot resistiviteten! Effekten borde då vara P=UI=RI^2... hur stor ström har man egentligen då genom den stackars koppartråden.

Edit: eller är de iofs jäkligt tunna men ändå...
Senast redigerad av Lord Ashford 2008-04-06 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in