2008-04-14, 17:07
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
De är som en Monty Phyton version av Sagan om ringen, fast det är hyper pekoral på knöl-seriöst allvar utan tillstymelse till självdistans.

Heh, okey..
Citera
2008-04-22, 18:59
Medlem
Mja, har inte läst på år och dag, så fick jag låna Snabba cash av en vän och mindes hur skönt det var som grabb att läsa skönliteratur.
Dammade av min gamla Belgarath Besvärjaren och det var faktiskt lite små mysig så jag bestämde mig för att läsa hela serien (Belgarion, Mallorea och Polgara), Belgarion var väll ok, njöt mer av Belgarath, men jag måste säga att halva första boken av Polgara och första boken av Mallorea känns ganska, tillochmed, riktigt lama.

Misstänkte att det var min återuppfunna fantasi som spelade mig ett spratt, att det kanske inte alls var så skönt att läsa skönlitteratur, men ni verkar ju ha rätt om kvaliteten, vad rekomenderar ni som har lite koll att fortsätta med efter jag tragglat igenom Eddings och Leighs böcker?
Senast redigerad av Sird 2008-04-22 kl. 19:01.
Citera
2008-04-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeggaba
Belgarion
Mallorea
Belg.
Polg.
Eventuellt "Silmarillon" (den heter inte så men skit samma - liknande funktion iaf)
- Om jag minns det rätt från min ungdomstid när jag läste igenom dem. det är inte dirkekt spännande att läsa belgarion och polgara eftersom man vet "hur det kommer sluta" men kan kanske ändå ge en lite djupare inblick i världen som sådan om man är intresserad.

"Silmarillon" = Rivas Kodex?
Citera
2008-04-23, 11:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Bazmazta
"Silmarillon" = Rivas Kodex?

Rivas skrifter...
Citera
2008-04-23, 11:46
Bannlyst
Bra nybörjarfantasy och rätt torr humor, läste dom dock när jag var runt 12(?)
Citera
2008-04-23, 14:52
Bannlyst
Föresten var det bara jag som såg tydliga paraleller(trött som fna skite rifall ajg stavar fel) imellan Västra världen och Europa medans dummisarna var kina med flera?
Citera
2008-04-23, 15:45
Medlem
Vad mer än angarakernas utsende påminner om asien?
Citera
2008-04-24, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
Vad mer än angarakernas utsende påminner om asien?

Folkmängden och den sociala strukturen?
Citera
2008-04-24, 02:49
Moderator
evilhoneys avatar
Jag älskar Eddings böcker, även om de inte klassar in i finrummens fantasyförfattare! (Ja, de, David och Leigh.)

Till TS: Läs Malloreasviten först, det är "rätt" ordning. =)
Citera
2008-04-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Folkmängden och den sociala strukturen?

Tänkte fel
Citera
2010-10-10, 13:27
Bannlyst
Alorner!
Citera
2026-08-07, 22:18
Medlem
Taufatts avatar
Jag vet, gammal tråd.
Men jag läste böckerna som tonåring och mindes de som bra. Så jag har velat läsa de igen men de har legat nerpackade i en låda under många år till nyligen. Nu läste jag om Sagan om Belgarion och den var inte riktigt så bra som jag minns. Det är tydligt en ungdomsbok så jag är fel ålder nu. Kan tänka mig att yngre tonåringar uppskattar böckerna som insteg till vidare fantasy, de är ju lättlästa i alla fall.
Jag tyckte märka en viss skillnad mellan bok två och tre. I och med trean verkar det som om Eddings byggt ut världen fullt ut med länderna, gudarna och lärjungarna. Sedan blir alla böcker där det finns profetior svåra att få ihop handlingen bra i. Om allt redan är förutbestämt blir det lite meningslöst med alla svårigheter hjältarna överkommer på vägen. Här blev det lite så med Polgara, Durnik och CeNedras uppdykande i slutet.
Jag kommer inte fortsätta läsa resten av serierna från Eddings, så bra var det inte men lite trevligt att återvända till barndomens litteratur för en stund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in