2008-10-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Vad är ingredienserna för att bli en prominent författare? Vad är primärt och vad är sekundärt?
Om du ska bli prominent i den egen tid att du skriver saker som roar många i några timmar, om du ska bli ihågkommen om hundra år skriver du något som fängslar ett fåtal för resten av deras liv.
Citera
2008-10-14, 19:22
Medlem
Bohems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, jag håller inte med om den slutsatsen, vemsomhelst kan skriva och kalla sig för att vara författare, men alla är ju långt ifrån färdigställda ifrån att skriva som sitt dagliga leverbröd. Så där spricker tesen... du blir ju automatiskt inte en författare enbart för att du bloggar, skriver dagbok eller diskuterar på ett forum.

Det krävs att du blir publicerad, får PR, har en litterär agent och ett bokförlag som köper det du skriver och publicerar, det är inte så pass lätt att bli författare för att man enbart skriver. Och i dagens moderna samhälle där kändisar försöker skriva men i stället klassar sig för författare genom att få sina böcker spökskrivna är en orimlighet. Man blir först författare då man lär handskas med den genialitet som man skriver, och då man får en skara människor som läser ens verk. Så, därför utesluter min tes Gynning, Darwich och Nylén som författare.

Menar du att man inte blir författare bara för att de sakerna stämmer in eller menar du tvärtom?

Författandet har väl ingenting med att bli läst att göra. Kafkas dagböcker är väl helt klart läsvärt även om ingenting blev läst annat än av honom under tiden han levde?
Citera
2008-10-14, 20:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohem
Menar du att man inte blir författare bara för att de sakerna stämmer in eller menar du tvärtom?

Jag menar tvärtom, alltså att de aspekterna krävs för att man skall slå igenom i dagens samhälle som författare.

Citat:
Författandet har väl ingenting med att bli läst att göra. Kafkas dagböcker är väl helt klart läsvärt även om ingenting blev läst annat än av honom under tiden han levde?

Varför skriver man då om man inte vill bli läst av en skara människor, det är väl främst det som kännetecknar de moderna författarna? De samlar en sammansluten skara människor som läser deras prosa och får betalt för det, för de har ingen annan utväg att skramla ihop pengar ifrån. Du blir ju automatiskt ingen författare i ordets rätta bemärkelse enbart för att du skriver dagböcker, och i Kafkas fall skrev han ju annat vid sidan om också. Då hela Aeroplanen i Brescia fungerar som en dagbok, vilket också var lite av grejjen Franz och Max försökte framställa med sina respektive upplevelser av flygupplevelsen.
Citera
2008-10-14, 21:00
Medlem
Bohems avatar
Citat:
Jag menar tvärtom, alltså att de aspekterna krävs för att man skall slå igenom i dagens samhälle som författare.

Varför skriver man då om man inte vill bli läst av en skara människor, det är väl främst det som kännetecknar de moderna författarna? De samlar en sammansluten skara människor som läser deras prosa och får betalt för det, för de har ingen annan utväg att skramla ihop pengar ifrån. Du blir ju automatiskt ingen författare i ordets rätta bemärkelse enbart för att du skriver dagböcker, och i Kafkas fall skrev han ju annat vid sidan om också. Då hela Aeroplanen i Brescia fungerar som en dagbok, vilket också var lite av grejjen Franz och Max försökte framställa med sina respektive upplevelser av flygupplevelsen.

Låter trädet i skogen när det faller, även om ingen har varit tillräckligt för att höra det? Jag tycker att litteratur är litteratur även om det inte blir läst. En författare är en författare även om han inte försörjer sig på det, eller tjänar någonting överhuvudtaget.

Fattade inte syftingen på meningen om Kafkas och Max Brod's noveller om aeroplanen i Brescia.

Jag tycker att de flesta diskussion som har att göra med vem som är värd att betitlas författare inte kommer någon vart ("man ska ha publicerat minst en bok" "man ska i alla fall kunna försörja sig med att skriva" o.s.v.). Frågan handlar ju om man är en bra eller dålig författare (eller olika "grader" då) och inte om man är författare eller inte. Ungefär som att kanske t.ex. Kafka skulle klassas som MER författare än vad t.ex. Doris Lessing är bara för att vi (de flesta) anser att han är så mycket bättre. Gör det honom till MER författare på samma sätt som det gör de som skriver dålig litteratur till att inte alls vara en författare?
Citera
2008-10-14, 22:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag tycker att de flesta diskussion som har att göra med vem som är värd att betitlas författare inte kommer någon vart ("man ska ha publicerat minst en bok" "man ska i alla fall kunna försörja sig med att skriva" o.s.v.). Frågan handlar ju om man är en bra eller dålig författare (eller olika "grader" då) och inte om man är författare eller inte. Ungefär som att kanske t.ex. Kafka skulle klassas som MER författare än vad t.ex. Doris Lessing är bara för att vi (de flesta) anser att han är så mycket bättre. Gör det honom till MER författare på samma sätt som det gör de som skriver dålig litteratur till att inte alls vara en författare?

Klart att man kan vara författare i olika former och breddgrader, däremot är just det som jag menar är hur vi väljer att förhålla oss till den naturliga definitionen utav författare. Tidigare i utvecklingen då de som skrev klassiker levde försörjde ju sig på sitt skrivande och således klassas det ur min synpunkt som genuina författare som kan titulera sig med den titeln, dock påstår jag inte att enbart för man skriver, men inte prosa eller med tanken på att publicera så är man inte författare. Det handlar i enkel utsträckning om definitionen som sagt, alla som skriver är ju mer eller mindre författare i någon utsträckning i praktiken, men om man vänder på det så blir de oftast inte författare rent stilistiskt för att utmärka sig som författare.
Citera
2008-10-14, 23:40
Medlem
själva problemet i diskussionen om den exakta definitionen "författare" är egentligen lätt att lösa genom att skilja mellan författare som yrke och författare som hobby
Senast redigerad av Albaniensson 2008-10-15 kl. 00:26.
Citera
2008-10-15, 01:08
Medlem
roaders avatar
Jag tror att man är en författare.
Citera
2008-10-15, 02:27
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Jag tror att man är en författare.

Det tror jag med.
Av egen erfarenhet(låttexter och dylikt)så kan man inte bara pressa sig ut ord utan för mig så måste varje ord ha sin mening, de ska inte bara finnas där för att fylla ut.
Jag tror även att man måste uppleva saker, inte bara sitta och plugga.
Ta med dig din dator eller skrivblock och res eller det du själv finner inspirerande.
Citera
2008-10-15, 03:38
Medlem
Hur många böcker läser en författare varenda år? Det är givetvis individuellt men vad är vanligast?
Citera
2008-10-15, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Hur många böcker läser en författare varenda år? Det är givetvis individuellt men vad är vanligast?

går inte att generalisera så. det är som att fråga hur mycket musik en musiker lyssnar på.

minns en intervju med eva dahlgren för många år sen hon hade släppt en platta som gjort succe och de frågade vad för musik hon själv lyssnar på. hon svarade "jag gillar inte musik så mycket, lyssnar inte på nåt speciellt" och kilen blev helt tyst vafan hon måste ju få inspiration nånstans? men nej det finns musiker som inte lyssnra på musik o det finns författare som inte läser. vissa tycker läsa inspirerar till att skriva andra tycker det hämmar o ger känslan att allt redan skrivits, att man plagierar det man läser. du måste hitta det som passar dej bäst. blir du produktiv o inspirerad av att läsa läs, annars inte.
Citera
2008-10-15, 13:37
Medlem
slrslrs avatar
I min värld så är en författare en person som har fått sitt verk publicerat på något vis, det spelar ingen roll om boken har sålt 5 miljoner eller 5 exemplar.
Citera
2008-10-15, 21:28
Medlem
Bohems avatar
Citat:
Klart att man kan vara författare i olika former och breddgrader, däremot är just det som jag menar är hur vi väljer att förhålla oss till den naturliga definitionen utav författare. Tidigare i utvecklingen då de som skrev klassiker levde försörjde ju sig på sitt skrivande och således klassas det ur min synpunkt som genuina författare som kan titulera sig med den titeln, dock påstår jag inte att enbart för man skriver, men inte prosa eller med tanken på att publicera så är man inte författare. Det handlar i enkel utsträckning om definitionen som sagt, alla som skriver är ju mer eller mindre författare i någon utsträckning i praktiken, men om man vänder på det så blir de oftast inte författare rent stilistiskt för att utmärka sig som författare.

Jag tror vi är eniga, om nu någonting ens har sagt något annat
Dock är det en väldigt svår diskussion, som jag faktiskt tycker är ganska lönlös (varför skriver jag här då?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in