Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag menar tvärtom, alltså att de aspekterna krävs för att man skall slå igenom i dagens samhälle som författare.
Varför skriver man då om man inte vill bli läst av en skara människor, det är väl främst det som kännetecknar de moderna författarna? De samlar en sammansluten skara människor som läser deras prosa och får betalt för det, för de har ingen annan utväg att skramla ihop pengar ifrån. Du blir ju automatiskt ingen författare i ordets rätta bemärkelse enbart för att du skriver dagböcker, och i Kafkas fall skrev han ju annat vid sidan om också. Då hela Aeroplanen i Brescia fungerar som en dagbok, vilket också var lite av grejjen Franz och Max försökte framställa med sina respektive upplevelser av flygupplevelsen.
Låter trädet i skogen när det faller, även om ingen har varit tillräckligt för att höra det? Jag tycker att litteratur är litteratur även om det inte blir läst. En författare är en författare även om han inte försörjer sig på det, eller tjänar någonting överhuvudtaget.
Fattade inte syftingen på meningen om Kafkas och Max Brod's noveller om aeroplanen i Brescia.
Jag tycker att de flesta diskussion som har att göra med vem som är värd att betitlas författare inte kommer någon vart ("man ska ha publicerat minst en bok" "man ska i alla fall kunna försörja sig med att skriva" o.s.v.). Frågan handlar ju om man är en bra eller dålig författare (eller olika "grader" då) och inte om man är författare eller inte. Ungefär som att kanske t.ex. Kafka skulle klassas som MER författare än vad t.ex. Doris Lessing är bara för att vi (de flesta) anser att han är så mycket bättre. Gör det honom till MER författare på samma sätt som det gör de som skriver dålig litteratur till att inte alls vara en författare?