• 4
  • 5
2009-01-06, 05:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det enda rätta vore att ta död på alla människor för att rädda jordens framtid, så självmord vore det enda rätta.
Som jag såg i någon film: "Dör jorden, dör vi. Dör vi kan jorden överleva"
Så våran allas lycka borde ligga i att ta våra egna liv för jordens överlevnad
Visserligen säger inte det där citatet någonting om vad som händer med jorden om vi överlever. Jag väljer iallafall att chansa på att den överlever.
Citera
2009-01-06, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
När man inser att inget man kommer någonsin göra kommer påverka verkligegheten i nån betydelsefull utsträckning utan lär sig att bara driva med, då kanske man kan uppnå något av det personer menar med lycka.

Klart att personer kan vara lyckliga från stund till stund, men för att få total lycka måste man sortera bort många medärvda egenskaper och behov, som tex fortplantningsbehovet man har för att sprida sina gener vidare och sätta prägel på nästa generation, och på så sätt undgå döden.
Fruktan för döden (överlevnadsinstinkten) skulle också vara tvungen att försvinna innan du föds/förstår tillräckligt för att greppa konceptet.
Hunter/gatherer-behovet likaså, allt materialistisk måste helt släppas.

Och inte minst gruppbeteendet, du kommer aldrig kunna vara 100% lycklig i en grupp 24/7 resten av livet. Teoretiskt kanske men aldrig praktiskt.

jag håller med denna. eftersom man insett att det inte går att påverka omvärlden i så stor usträckning som man ville väljer jag hellre att göra mig själv lycklig o skita i alla andra. samtidigt så tycker jag det vore trevligt om man kunde leva tillsammans med moderjord fast om det står ivägen för min lycka så väljer jag o prioritera bort det. så dvs jag är egoist först o miljövän efter.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det enda rätta vore att ta död på alla människor för att rädda jordens framtid, så självmord vore det enda rätta.
Som jag såg i någon film: "Dör jorden, dör vi. Dör vi kan jorden överleva"
Så våran allas lycka borde ligga i att ta våra egna liv för jordens överlevnad
egentligen vad är vitsen med att låta jorden leva om vi dör? är inte vi jorden? ända anledningen till att vi borde ändra vårt beteende är väl så att vi inte utplånar oss själva.
Senast redigerad av ColacX 2009-01-06 kl. 06:38.
Citera
2009-01-06, 07:15
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX
egentligen vad är vitsen med att låta jorden leva om vi dör? är inte vi jorden? ända anledningen till att vi borde ändra vårt beteende är väl så att vi inte utplånar oss själva.
Om "vi" betyder "allt levande" håller jag med
Citera
2009-01-06, 12:23
Medlem
MalariaMyggans avatar
Jag är fantastiskt lycklig och har varit det i många år nu. Vi lever i en underbar värld av kreativitet och produktivitet där vi formar världen efter vår egen avbild. Det som är dåligt är att den stora majoriteten anser att detta är något fult och omoraliskt när skapande är det vackraste och mest tillfredsställande man kan hänge sig åt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in