Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-04, 19:31
  #1
Medlem
Oldermazes avatar
Har fått problem med datorn. Vet inte vad som är felet faktiskt. Jag har uppkoppling mot vår router som är nere vid vår andra dator. Jag har internetuppkoppling. MEN, kan inte använda mig utav ngra internetbaserade spel funkar, inte steam, inte BF2. Inte ens CS som inte går att spela online.

Firefox funkar inte, MSN funkar inte och inte heller vanliga Internet Explorer.
Men nu kommer jag till det konstiga.

!Internet Explorer 64-bitars funkar att surfa på!

Har genomsökt datorn med NOD32 och med Windows Defender, datorn är fri från virus och annan skit.

Så när jag ska logga in på msn går det ju inte och jag trycker på knappen felsökning; DNS och Nätverksportar står det som inte funkar.
DNS är, om jag fattat rätt, tex Telia som delar ut IP till olika sidor. Så det ligger väl inte på datorn? Men de andra datorerna på vårt nätverk funkar.
Allt har ju funkat innan tills ett par dagar tillbaka.
Vill ju inte formatera om datorn i onödan!
Har både stängt av Brandväggen och anti-viruset och testat. Dock inte brandväggen i routern, men det ska väl inte spela ngn roll eftersom de andra datorerna funkar?!

Operativsystem: Windows Vista Ultimate 64-bitars.

Ngn som har några tips som kan göra susen?


EDIT: Att tilläga kan vara att programmen som firefox och IE slutar att fungera står det efter man försökt sätta igång dem men sen stängt ner dem. Även står det att datorexcerveringsprogrammet (stavning?) stänger av programm för datorns säkerhet.

Flashplayer har också försvunnit från internet så youtube etc funkar inte. Går inte heller att ladda ner det. Inget går att ladda ner, inte med utorrent lr ngt. Limewire startar inte tex.
__________________
Senast redigerad av Oldermaze 2008-04-04 kl. 19:49.
Citera
2008-04-04, 20:46
  #2
Medlem
Oldermazes avatar
Efter denna tystnad antar jag att ingen stött på detta innan eller har ngn aning om hur man kan fixa detta
Citera
2008-04-05, 16:45
  #3
Medlem
Oldermazes avatar
Kom igen nu FB! Denna nöten knäckar ni, behöver hjälp :P
Citera
2008-04-05, 16:52
  #4
Medlem
Den första tanken är att din brandvägg inte tillåter dessa andra program att ansluta utåt på UDP 53.

Har du testat att avinstallera alla brandväggar, antivirus och liknande, samt stängt av alla Windows egna skydd?
Citera
2008-04-05, 19:40
  #5
Medlem
Oldermazes avatar
Jag har inte avinstallerat allt. Hur ska jag då få tillbaka det? Måste jag även stänga av brandväggen i routern?

Nu när NOD32 ska uppdatera virusdefinitionerna så står det: "Unable to open socket"

Vad kan det vara?
Citera
2008-04-06, 16:00
  #6
Medlem
Oldermazes avatar
Någon som kan ha en aning?
Citera
2008-04-06, 17:31
  #7
Medlem
FallenKnights avatar
Start-> CMD -> Kör som administrator -> skriv in: netsh winsock reset -> Enter -> Starta om datorn.
Citera
2008-04-06, 19:29
  #8
Medlem
Oldermazes avatar
Vafan! Det funka! Vad hände när jag gjorde det? Allt funkar! åå va glad jag är! Hur kan det ha blivit så fallenknight? Du är min hjälte.. Fy va skönt..
Citera
2008-06-09, 13:01
  #9
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallenKnight
Start-> CMD -> Kör som administrator -> skriv in: netsh winsock reset -> Enter -> Starta om datorn.

Tack som fan, efter 1 dygns strulande med inställningar och till sist ominstallation av den gammal 550mhz-burk och en snabb sökning på Flashback räddade detta lilla inlägg mig från hjärnblödning...och jag som trodde jag hade hyfsad pejl på nätverk....

Guldstjärna

Edit: Skulle någon kunna förklara hur det kommer sig att det här problemet dyker upp och vad man kan göra för att förhindra det i framtiden?
__________________
Senast redigerad av Darkness Itself 2008-06-09 kl. 13:03.
Citera
2008-07-29, 14:59
  #10
Medlem
Vista problem (File: /boot/bcd Status: 0xc000000f)

Tja.

Sitter här med min kompis dator som tills igår fungerade bra, och nu när man startar den så får man error.

Vista startas inte, utan man kommer till en ruta som säger;

1. insert windows disc
2. choose lang
3. click repair

File: \Boot\BCD

Status: 0xc000000f

Jag stoppar in skivan, startar om datorn och låter skivan startas. Väljer språk och tar nästa. Sen nere till vänster tar jag reparera, men de funkar inte. Går in i kommando och är inne i x:sources av nån anledning. Hittar en X:Boot.

Jag tror problemet är att den inte hittar BCD. Har försökt reparera manuellt. Funkar inte.
Citera
2008-07-29, 16:11
  #11
Medlem
jallaballas avatar
Vad menar du med att det inte funkar att reparera?

http://support.microsoft.com/kb/927391
Citera
2008-07-29, 16:37
  #12
Medlem
Efter att ha klickat på reparera dator, så får jag upp en ruta "Startalternativ kunde inte sparas"

Så metod 1 på denna funkade inte: http://support.microsoft.com/kb/927391

Nu metod 2.

Jag skriver bootrec /rebuildbcd så ska ja välja JA enligt din sida. ja väljer ja, sen får ja fråga igen å tar ja där igen.

Då kommer de upp "filen eller katalogen är skadad, kan inte läsas"

Inne i c:\boot så är det helt tomt, inga filer finns där.

Metod 3.

Inne på c:\windows\system32\ så skriver jag bcdedit /enum all

Då står det "det gick inte att öppna datalagret för startkonfiguration"

Alltså funkade inget av de.

Finns de nån "partition recovery" skiva där man kan köra direkt från en skiva och se om de kan fixa detta? Finns sånt ute? Hittar inga på pirate och mininova.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback