Citat:
Ursprungligen postat av of lot 49
Att språket "slangifieras" är ju bara ett annat sätt att säga att det utvecklas, vilket är naturligt och nödvändigt för ett vitalt och aktuellt språk.
Dumheter. Naturligt, ja, men varför skulle fortsatt användande av alla befintliga synonymer till "bra" ("kung") betyda att språket inte utvecklas, inte är aktuellt o.s.v? Varför är det nödvändigt att säga kung istället för bra? Varför ses andra språk som samiska, tibetanska o.s.v. som skyddsvärda medan vårt egna lilla språk ständigt och aktivt skall förändras till varje pris?
Förändring
enbart för förändringens skull är i bästa fall meningslös, men oftast förvirrande, försvagande och splittrande. Nytt betyder inte alltid bättre. I värsta fall blir det ett sociopolitiskt projekt i stil med orwellskt nyspråk.
Citat:
Massor av de uttryck och liknelser vi använder oss av nu, och som inte ses som slang, var ju en gång lika "slangifierande" de med. För hundra år sedan klagade folk kanske på nya, konstiga slangord som "pojke", ett lån från finskan, som slangifiering och degenerering, osv.
Javisst. Fast vad men hade vårt språk lidit om pojke
inte hade införts i s.a.s. det allmänna språkmedvetandet? Skulle vi alla ha slitit vårt hår i förtvivlan över att ha saknat ett beskrivande ord för en ung person av manligt kön?
Vad enskilda individer pysslar med tycker jag inte är så viktigt, det är mest roande att höra vad osäkra, trendkänsliga idioter hittar på (eller apar efter), och det gör det lättare att känna igen obildade människor. Det är överhetens och institutioners vårdslösa och ofta rent föraktfulla attityd gentemot vårt språk, kulturarv och vår historia som är ett allvarligt problem. När förfall och bildningsförakt framhålls som ideal och "nödvändigheter" av dessa så osäkrar jag min revolver.
Förbannad vare Fredrik Lindström, eller kanske snarare de som sett hans historielektioner om språkets förändring som uppmaningar!