En tillräckligt vass kniv klarar alla sorters konsistens på brödet. Den får gärna vara microserraterad för att ytterligare underlätta för ett fint snitt.
~Paul~
Jodå, ingen tvekan om det. Men det är lättare när den är lite fryst om man har en dålig kniv.
Jag har exakt samma problem som du. Då jag inte har tillgång till mikrovågsugn brukar jag lägga en lock över den varma stekpannan, lägga brödet på locket och sedan försiktigt skära upp brödet med en vass kniv genom att skära lite lite runt om brödet tills det är fogligt nog att lossna. Ett tips är att sedan steka brödet en aning innan det serveras, det både tinar brödet och ger det en god konsistens och smak.
Det finns en finurlig metod som man kan använda när brödet är helt tinat: Gör en ögla runt brödet med en björntråd och dra till/skär av. Funkar varje gång.
Brödet kommer till att börja med dras ihop något men expanderar nästan omedelbart till sin ursprungliga form .
Man skall ha vassa knivar
Men om du nu inte har en vass brödkniv kanske du har en mattkniv/hobbykniv eller liknande. En sådan där som man skjuter ut ett brytbart blad på. Prova med en sådan. Denna typ av kniv är f.ö. bra till mycket i köket .
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!