2008-04-03, 23:08
Medlem
mega_techs avatar
Jag håller just nu på att göra ett skolarbete om kuba krisen, när sovjet hade kärnvapen på Kuba. Det jag ska göra är att ha anteckningar med mig (allstå punkter inte en hel uppsats), eftersom vi ska skriva texten på en lektion.

Så problemet är att jag vill ha en bakgrund, och en genom gång genom Kuba krisens händelser. Så jag har så jag kan skriva texten på lektionen (provet).
Men jag hittar inga bra källor, än så länge har jag använt mig av Wikipedia. Har använt google lite. Men det blir sjukt mycket att läsa igenom, så jag undrar om ni har några bra källor, eller kan själva skriva upp några händelser som ni anser vara dom viktigaste under det kritiska krisen.
Så ni kanske kan hjälpa mig på vägen. Finns det kanske någon bra bok om just kuba krisen, eller något hemsida som går igenom de viktigaste händelserna,( i ordningföljd direkt efter varandra). Helt enkelt en beskrivning på Kuba krisen.
Citera
2008-04-03, 23:31
Medlem
ейныйs avatar
Om du tycker Wikipedia är för mycket kommer du nog inte läsa en bok.

Kommer ihåg ett avsnitt av det gamla radioprogrammet Hassan så pratade de om Kubakrisen. Var väl Fredrik Lindström och Kristian Luuk, kanske?

Annars kan du ju se filmen Thirteen Days. Lycka till.
Citera
2008-04-03, 23:34
Medlem
mega_techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный

Kommer ihåg ett avsnitt av det gamla radioprogrammet Hassan så pratade de om Kubakrisen. Var väl Fredrik Lindström och Kristian Luuk, kanske?

Nej menar inte att wikipedia är för mycket, utan att det finns för mycket o läsa igenom på nätet. Det kanske inte ens stämmer iheller, på grund av att man ska vara kritisk på nätet.

113 days låter bra... tackar
Citera
2008-04-03, 23:47
Medlem
ейныйs avatar
Ok. Den här boken har ett par sidor om Kubakrisen. Eftersom den egentligen behandlar hela efterkrigstiden så har den naturligtvis bakgrund och sammanhang också.

T. E. Vadney. The World Since 1945.

Jag vet absolut inte om den är bäst på just Kubakrisen, men jag minns att den var bra i allmänhet.
Citera
2008-04-04, 10:06
Bannlyst
Det finns bara ett verk när det gäller kubakrisen och det är Essence of Decision av Graham Allison. En riktig kioskvältare inom facklitteraturen.

Essence of Decision: Explaining the cuban missile crisis kom första gången 1971 och reviderades 1999 när nytt material släpptes fritt från att tidigare ha varit hemligstämplat. Det blir min första och sista rekommendation i ämnet.
Citera
2008-04-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Det finns bara ett verk när det gäller kubakrisen och det är Essence of Decision av Graham Allison. En riktig kioskvältare inom facklitteraturen.

Essence of Decision: Explaining the cuban missile crisis kom första gången 1971 och reviderades 1999 när nytt material släpptes fritt från att tidigare ha varit hemligstämplat. Det blir min första och sista rekommendation i ämnet.

Har du läst statsvetenskap på Stockholms universitet vid mitten av 1990-talet? Var kurlitteratur i International Politics. Mycket bra bok och en av de få gånger jag har haft sann glädje av em "lärobok" på en universitetskurs.
Citera
2008-04-09, 15:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный

Precis! Missilramperna var inget annat än Golfbanor. Chrustjev började ju bränna svart afghan å allt...
Citera
2008-04-09, 15:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech
Jag håller just nu på att göra ett skolarbete om kuba krisen, när sovjet hade kärnvapen på Kuba.

Kuba var väl i färd med att uppföra sovjetiska avskjutningsramper för kärnvapenbestyckade medeldistansrobotar. Men några sovjetiska kärnvapnen var, såvitt jag minns, aldrig placerade i Kuba.
Citera
2008-07-01, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Har du läst statsvetenskap på Stockholms universitet vid mitten av 1990-talet? Var kurlitteratur i International Politics. Mycket bra bok och en av de få gånger jag har haft sann glädje av em "lärobok" på en universitetskurs.

Nope jag har läst statsvetenskap i Lund 2003-2008.

Denna bok är nog kurslitteratur på fler ställen i världen än vad du verkar tro.
Citera
2008-07-01, 09:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Men några sovjetiska kärnvapnen var, såvitt jag minns, aldrig placerade i Kuba.
Jag är ganska säker på att det inte stämmer.

Om jag minns rätt så hade ryssarna taktiska kärnvapen på Kuba, och dessutom hade befälhavaren på plats rätt att använda dem vid en amerikansk invasion. Har för mig att det nämns i The Cold War av Gaddis.
Citera
2008-07-01, 09:51
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag är ganska säker på att det inte stämmer.

Om jag minns rätt så hade ryssarna taktiska kärnvapen på Kuba, och dessutom hade befälhavaren på plats rätt att använda dem vid en amerikansk invasion. Har för mig att det nämns i The Cold War av Gaddis.

Kärnvapen var på väg dit, men USA blockerade kusten.
Citera
2008-07-01, 11:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag är på jobbet och har inte Gaddis bok tillgänglig, men så här säger Wikipedia:
Between June 17 and October 22 the Soviets transferred 24 launching pads, 42 R-12 rockets, including six training ones, some 45 nuclear warheads, 42 Il-28 bombers, a fighter aircraft regiment (40 Mig-21 aircraft), two anti-air defense divisions, three mechanized infantry regiments, and other military units - some 47,000 troops in total.
Ryssarna använde 86 fartyg som gjorde totalt 180 resor för att föra över materielen.

Vad gäller Chrustjevs engagemang i Kuba så verkar det till stor del ha vilat på ideologi och revolutionsromantik. Sovjetkommunismen var ingen succé i Europa och relationerna med Kina var ansträngda efter Stalins död, så man var i behov av en utrikespolitisk framgång.
Senast redigerad av Ankdammsman 2008-07-01 kl. 12:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in