2008-04-03, 16:03
Medlem
Besiktade precis bilen och fick ”CO-halt förhöjd tomgång, för hög”. Har funderat på att sälja bilen men nu är frågan om jag ska försöka sälja den innan jag ombesiktigar den eller får den fixad först och försöka sälja den sen. Förra året var CO 2500 0,1 och i år var den 1,1, den får inte vara över 0,3. Vad kan det bero på, vad kan man göra åt det, vad skulle det kosta att få det fixat och hur mycket sjunker bilens värde pga detta? Det är en Mazda 626 -90.
Citera
2008-04-03, 16:11
Medlem
Hög co halt beror på ofullständig förbränning av kol och kolföreningar.
felen kan vara många din lamdasond kan vara trasig katalysatorn kan också vara sönder..

Annat tips är att hälla K-sprit i tanken innan besiktning detta sänker co halten alternativt tanka några liter E85.
Även ett byta av olja och oljefilter kan hjälpa..
Jag hade nog testat med k-sprit eller e85 först då en ny katalysator eller lamdason kan vara dyra..

MVH Micke
Citera
2008-04-03, 16:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven_86_
felen kan vara många din lamdasond kan vara trasig katalysatorn kan också vara sönder..

Annat tips är att hälla K-sprit i tanken innan besiktning detta sänker co halten alternativt tanka några liter E85.
Jag hade nog testat med k-sprit eller e85 först då en ny katalysator eller lamdason kan vara dyra..

MVH Micke

håller helt med! Ett annat berpövat trick är att tanka i sån där miljösoppa man har till motorsågar/gräsklippare.

Det KAN bli bättre med oljebyte, men i det långa loppet så är det nog lamdasonden som måste bytas. lamdan är betydligt billigare å byta än hela katten.
Citera
2008-04-03, 16:18
Medlem
japp en lamdason kostar kanske runt femhundringen på mekonomen. finns billigare på biltema men om du ska ha kvar bilen ett tag så rekommenderar jag inte biltemas av egen erfarenhet.
Men ska du bara besiktiga och sälja så testa k-spriten eller E85
fungerar oftast.
Citera
2008-04-03, 16:20
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
japp en lamdason kostar kanske runt femhundringen på mekonomen. finns billigare på biltema men om du ska ha kvar bilen ett tag så rekommenderar jag inte biltemas av egen erfarenhet.
Men ska du bara besiktiga och sälja så testa k-spriten eller E85
fungerar oftast.

Klassisk runt hörnet garanti..
Citera
2008-04-03, 16:28
Medlem
Tackar för tipsen. Förra året var det förhög LAMBDA och då bytte jag LAMBDA-givaren (vet inte om det är samma sak som lamdason). Detta sängte det något men tydligen var det en litet hål i avgasröret så efter ett byte gick det ner till normal
Citera
2008-04-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Tackar för tipsen. Förra året var det förhög LAMBDA och då bytte jag LAMBDA-givaren (vet inte om det är samma sak som lamdason). Detta sängte det något men tydligen var det en litet hål i avgasröret så efter ett byte gick det ner till normal

ett hål i avgassystemet gör att luft kommer in och lamdasonden tolkar det som oförbränt och då ökar lamdasonden bränslet och då blir det fel bränsle/luftblandning

Hehe vet inte om du hängde med där..
Citera
2008-04-04, 10:27
Medlem
Citat:
ett hål i avgassystemet gör att luft kommer in och lamdasonden tolkar det som oförbränt och då ökar lamdasonden bränslet och då blir det fel bränsle/luftblandning

Jag hänger med. Detta var som sagt förra året och är åtgärdat nu
Senast redigerad av _x3m_ 2008-04-04 kl. 10:41.
Citera
2008-04-04, 19:40
Medlem
Erk Swedes avatar
Service

Citat:

MVH Micke

En rejäl service skulle jag satsa på innan komponent byte,förutom ovanstående byt luftfilter och eventuellt tändstift...
Citera
2008-04-04, 19:42
Medlem
Erk Swedes avatar
hål

Citat:

får man hål i avgassystemet så brukar ju lambdavärdet bli åt skogen.
Men var det i överkant så kan det vara problemet,fast hc värden brukar gå upp då också..,det kan ju läka inågon skarv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in