2008-04-03, 15:33
Medlem
DsoKss avatar
Hej, alltid när solen lyser ute och jag är utomhus eller tex det är väldigt ljust där jag är så ser jag små genomskinliga prickar där jag har blicken.
De flesta av prickarna bildar ett vågigt streck ungefär som ett litet hårstrå och några av prickarna flyter runt bredvid det. Undrar väldigt mycket vad detta beror på.
En kompis har också sånna prickar säger han och då båda vi är färgblinda så undrar jag om det kan ha något samband med att vi ser dessa prickar?
Prickarna är inte exakt där man kollar utan någonstans runtom och de glider alltid åt något håll tex nedåt. Och jag kan aldrig fästa blicken på dem.
Som sagt kan jag bara se dom när jag har nån sorts ljus i ögonen eller som lyser på mig, med vissa undantag då jag ibland kan se dom inomhus i normalbelysta rum.

Första gången jag minns att jag har haft dessa prickar är på sommaren för många år sedan när jag var ungefär 8-9 år gammal.

Vad är det för prickar?
Citera
2008-04-03, 17:00
Medlem
Red Machines avatar
Jag har för mig att det heter Black dot syndrome eller något liknande på engelska. Det skall tydligen vara ärftligt och har man haft det från barnsben så är det ofarligt mer än att det kan uppfattas som jäkligt störande. Om man får det senare under livet kan det vara något som bör kollas upp av en ögonläkare.

Har själv det där men jag ser liksom något som kan jämföras med hur virus ser ut i mikroskop.
Citera
2008-04-03, 17:00
Medlem
occasuss avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Floater
Citera
2008-04-03, 17:18
Medlem
West-ens avatar
Det är bara floaters, vet inte hur många sådana här trådar jag sett, kan ingen googla?
Nåja, de är HELT ofarliga och alla har dem, det är bara det att en del är mindre uppmärksamma eller har bättre filter mot dem.
De kan dock vara ett symptom på näthinneavlossning, men då ska det handla om mängder samt i kombination med starka ljusblixtar i ögonen.
Anledningen till att du inte kan fästa blicken på dem är att det är skillnad i brytningsindex i glaskroppen (densitet/viskositets-förändring i en klump), och de befinner sig på samma position samt sjunker långsamt. De mattas även ut och är borta på någon minut.
Det du gör när du försöker titta på dem är ju att vrida på ögat, det säger sig ju självt att det är omöjligt att vrida på ögat för att fokusera på något i ögat.

Ingen anledning till oroa, ser en jävel här till höger för tillfället!

Kan tillägga att man märker dem absolut bäst på enfärgade ytor, såsom dator, enfärgad ljus vägg eller himlen.
Citera
2008-04-03, 18:23
Medlem
DsoKss avatar
Okej, det låter ju bra att det inte är något farligt.
Kommer nog läsa på lite mer om dessa.

Tack för svaren!
Citera
2008-04-03, 19:26
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Anledningen till att du inte kan fästa blicken på dem är att det är skillnad i brytningsindex i glaskroppen (densitet/viskositets-förändring i en klump), och de befinner sig på samma position samt sjunker långsamt. De mattas även ut och är borta på någon minut.
Det du gör när du försöker titta på dem är ju att vrida på ögat, det säger sig ju självt att det är omöjligt att vrida på ögat för att fokusera på något i ögat.
Jag kan fokusera på dem, men de faller som sagt ganska snabbt.
Har en rätt stor som har haft samma form sen dagis.
Citera
2008-04-03, 19:32
Medlem
kafkas avatar
Även jag har dessa till och från, främst på soliga dagar. Har undrat över sen barnsben.
Citera
2008-04-03, 19:38
Medlem
HoldenCaufields avatar
välkommen till floaters-klubben. life sucks yep.

fick själv glaskroppsavlossning efter en inflammation i båda ögonen när jag va 16.

det finns möjlighet att ta bort dem genom en s.k. FOV, floaters only vitretcomy. en del risker dock, och cirka 50 000+ /öga.
Senast redigerad av HoldenCaufield 2008-04-03 kl. 19:42.
Citera
2008-04-03, 19:43
Bannlyst
är det detta jag har i mitt vänstra öga? ser ut som ett svart måln/dammtuss som kommer när det är ljust ute (oftast). även svårt att titta på den men man brukar kunna "bolla" med den så man har den i syn fältet en längre tid.

brukar även se "maskar/prickar" flyga runt om man tittar på en riktigt ljus vägg eller tittar upp i himmelen fast dessa är mest vita/ halv-transparenta
Citera
2008-04-03, 19:46
Medlem
HoldenCaufields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundartugg
är det detta jag har i mitt vänstra öga? ser ut som ett svart måln/dammtuss som kommer när det är ljust ute (oftast). även svårt att titta på den men man brukar kunna "bolla" med den så man har den i syn fältet en längre tid.

brukar även se "maskar/prickar" flyga runt om man tittar på en riktigt ljus vägg eller tittar upp i himmelen fast dessa är mest vita/ halv-transparenta

Japp. inget att oroa dig över om du haft det länge.
Citera
2008-04-03, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
Japp. inget att oroa dig över om du haft det länge.
det svarta har jag väll haft i 1-1.5år iaf men det andra har jag haft betydligt längre. dock finns det ju starr i familjen är det ngt man behöver oroa sig för?
Citera
2008-04-03, 21:19
Medlem
Randomizers avatar
Jag har samma "problem"! Alltid tyckt de små sakerna var riktigt coola att titta på Kul att veta vad det är för något, haha. (Är inte färgblind)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in