Eftersom ämnet
humor är så otroligt subjektivt och Flashback värnar om yttrandefriheten så förstår jag att det är omöjligt att egentligen sätta en gräns på vad som passar in i humor och dess delforum
humorlänkar och
roliga historier.
Det räcker väl med att ett fåtal personer finner något humoristiskt för att det skall få vara kvar?
Senaste tillskottet i humor (utöver mongobild-tråden) är en länk till en CP-skadad tjejs hemsida. Tjejen försöker inte framställa sig själv på ett humoristiskt sätt, utan vill framföra ett väldigt seriöst budskap.
Som vi alla vet så finns det ingen gräns för hur Flashback-användarna ger utlopp för sin "humoristiska" ådra - det vet ju alla som hört talas om bilder på döda barn som postas på diverse forum i minnestrådar under raiderna. De flesta av oss allmänbildade kan även sätta ihop ett och ett och förstå att även om endast 1% av läsarna i en tråd bestämmer sig för att "raida" någons gästbok, t.ex. en CP-skadad tjejs gästbok, så blir det rätt stora siffror.
Har det då inte övergått i trakasserier? Visst skall var och en av personerna hållas ansvariga för sina handlingar, men ingen kan ju förneka vilken "kraft" en flashbacktråd kan ha. Detta var väl en av anledningarna till varför raid-tråden stängdes.
Uppenbarligen tycker majoriteten av läsarna i CP-tråden att det inte är humor. Varför får tråden existera? Jag förstår självklart att Flashback inte är en demokrati och yttrandefrihet regerar - men över allt annars så upprätthålls en viss nivå och standard på modereringen. T.ex. kan du inte posta en tråd i Politik Inrikes om Monas Sahlins klädval oavsett hur mycket du än tycker att det handlar om politik. Majoriteten av användarna tycker inte det är politik.
Ponera sedan följande: Jag är en ung grabb som går i gymnasiet - i min klass finns det en tjej jag mobbar eftersom hon har lite utstående tänder och hon har en blogg. Jag går in på FB och startar en tråd i humorlänkar där jag länkar till tjejens blogg - i vetskapen att hennes annorlunda utseende kommer leda till en strid ström av elaka inlägg på hennes blogg.
Jag har då använt min yttrandefrihet till att ytterliggare skada denna tjej. Ungefär på samma sätt som om jag hade satt upp kontaktannonser eller liknande på Konsum och ICA:s anslagstavlor med tjejens hemtelefonnummer i vetskapen att det leder till många samtal.
Hur är Flashbackmoderatorernas syn på humor-forumet och dess delforum? Är det ok att forumet använs som ett redskap i att förstöra andras liv? Är det ok att man passivt underlättar för mobbare att direkt och indirekt förstöra andras liv?