2008-04-03, 14:36
Medlem
Som topic lyder, har många gånger tänkt i matkön om vad som igentligen gäller. Finns det en lag emot att tränga sig i kön? eller är det bara en oskriven regel som alla går efter?

/ Jag
Citera
2008-04-03, 14:40
Medlem
Borde väl inte finnas någon sådan lag?
Citera
2008-04-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osten112
Borde väl inte finnas någon sådan lag?

Nej, man tycker ju inte det. Men vore ju dumt att bli anmält för nått. Kanske kan tas som kränkning eftersom man inte respekterar dem som står där?

jag vet inte, därför jag tar upp de. / jag
Citera
2008-04-03, 14:42
Medlem
goE-s avatar
Hahahhah!

Japp, jordabalken reglerar matköer och vad som lagligen gäller i dessa. Kommer inte ihåg lagrummet på rak arm men lagen stiftades i samma tidsera som lagen kring vilket manér svin skall hållas i ollonskog på. För övrigt diskuteras lagen få en underpunkt kring tvättstugetider och en reglerad straffskala för inkräktande på dessa, samt efter hur lång tid en tvättid kan anses missad, då detta är det största konfliktskälet i dagens Sverige.
Citera
2008-04-03, 14:48
Medlem
Brottsbalken:

16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter. Lag (1991:240).

Att gå före i kön och vägra att ställa sig sist vid tillsägelse, borde gå under denna paragraf.
Citera
2008-04-03, 15:24
Medlem
wises avatar

Inte straffrättsligt men butiker kan neka dig att handla varorna. Så med andra ord kanske du måste begå snatteri/stöld för att kunna komma ut med varorna ur butiken.
Citera
2008-04-03, 15:26
Medlem
BaronBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Hahahhah!

Japp, jordabalken reglerar matköer och vad som lagligen gäller i dessa. Kommer inte ihåg lagrummet på rak arm men lagen stiftades i samma tidsera som lagen kring vilket manér svin skall hållas i ollonskog på. För övrigt diskuteras lagen få en underpunkt kring tvättstugetider och en reglerad straffskala för inkräktande på dessa, samt efter hur lång tid en tvättid kan anses missad, då detta är det största konfliktskälet i dagens Sverige.

right on!
Citera
2008-04-03, 15:33
Bannlyst
Förargelseväckande beteende no doubt
Citera
2008-04-03, 15:40
Medlem
Mister Shanklys avatar
Ja nog är det förargelseväckande alltid
Citera
2008-04-03, 17:45
Medlem
TröttSvensks avatar
Under den där paragrafen borde alla musselkvinnor i svarta lakan gå också...
Tränger sig någon före mig så får han däng, punkt slut.
Citera
2008-04-03, 22:55
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarhemlig
Som topic lyder, har många gånger tänkt i matkön om vad som igentligen gäller. Finns det en lag emot att tränga sig i kön? eller är det bara en oskriven regel som alla går efter?

/ Jag

Däremot så har jag bestämt för mig att i England är det olagligt att tränga sig i busskön. Någon som vet?
Citera
2008-04-04, 13:59
Bannlyst
då går den troligen under britternas fina anti social behavior act...
där kan polisen gripa för allt möjligt, som 3 små 9 åringar som byggde en trädkojja på ens egen tomt (miljöbrott)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in