Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Man har ingen som helst rätt att få prata med sin advokat bara för att man sitter anhållen. Däremot så har man rätt att ha sin advokat med om man skall förhöras. Detta brukar de upplysa om vid varje förhörstillfälle. Någon rätt att ringa taxi när det är dags att åka hem har man inte heller.
Ok, uttryckte mig kanske oklart... de var väl in o skulle förhöra ett antal ggr under dygnen han var anhållen, varje gång fick de till svar ring advokat XXX, o det han fick var en telefonkatalog slängd på golvet o en stängd celldörr. Efter ett par timmar dyker poliser upp igen o ska förhöra, utan att ha kontaktat advokat, o så fortsätter det. DET ÄR INTE FÖRSTA GÅNGEN det ser ut så här i min lilla stad... tillhör väl snarare praxis. Och nej, du har ingen given rättighet att få ringa taxi, men när man blir släppt 8 km hemifrån mitt i natten så borde väl polisen, om de nu finns där för att hjälpa människor, åtminstone kunna ringa en bulle...??
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är möjligt, eller så har du missförstått, eller så har de helt enkelt inte frågat. Att sitta med restriktioner, t.ex., innebär att man inte får ta del av något som kan skada utredningen, eller själv kommunicera med omvärlden på ett sätt som kan skada utredningen. Det är därför man inte får ringa fritt, läsa tidningar, se på TV, lyssna på radio eller prata med andra intagna när man sitter med restriktioner.. Att ringa till mamma och be om en femhundring till cigarretter får man göra när man sitter med restriktioner, under förutsättning att det finns någon som har tid att sitta och lyssna på samtalet, och de bryter inte för att man exempelvis talar om var man sitter.
Har suttit med restriktioner och det ärinte alls säkert att du får ringa till mamma o be om pengar, inte ens med en plit som sitter o lyssnar i luren bredvid... Du KAN givetvis få det, men det är lika lite en rättighet som att få ringa en taxi när du blir släppt. Talar av egen erfarenhet. Beror ju på vem du är, vilket häkte du finns på, personalens dagshumör, brottsmisstanke, osv, ad absurdum... Jag fick sitta två månader på kronoberg innan åklagaren släppte ut det första brevet jag skrivit (stod inget spännande i brevet o jag skickade det första dagarna, ganska direkt efter häktningsförhandlingarna). Ringa kunde jag glömma, med o utan plitar, på 2 o en halv månad, sedan släpptes restriktionerna....