• 4
  • 5
2008-05-06, 13:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag vill verkligen inte påstå att du har fel, för det förekommer kanske att det går till så. Men jag tror att du är lite väl naiv. Det beror såklart på vem du är, vad du har gjort och varför du har restriktioner vad du får och inte får göra. Men att få åklagaren att ringa till dina anhöriga och din arbetsgivare har i alla fall inte jag hört talas om någon som gjort. Däremot finns det flera advokater som, ibland mot betalning, kan tänka sig att tumma på reglerna och kontakta exempelvis ens fru och berätta vart man finns.

Att ringa till arbetsgivare och berätta varför man inte kan komma till jobbet, ringa till släktingar och be dem ta hand om husdjur, plocka in posten o.d. är standardförfarande när man blir arresterad, om den arresterade vill det. Det är inte åklagaren som brukar göra detta, utan vanligen en polis.
Citera
2008-05-06, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Att ringa till arbetsgivare och berätta varför man inte kan komma till jobbet, ringa till släktingar och be dem ta hand om husdjur, plocka in posten o.d. är standardförfarande när man blir arresterad, om den arresterade vill det. Det är inte åklagaren som brukar göra detta, utan vanligen en polis.
Det kan hända att min pojkvän och hans målskamrater är någon sorts extremt undantag från hur det ska och brukar gå till, men uppenbarligen går det inte alltid till så som du skriver.

Jag hade också höga tankar om hur det fungerade inom polisen och KKV innan jag på nära håll fick uppleva att det förekommer mycket som man inte tror skulle kunna hända i Sverige. Och på ett sätt klandar jag dem inte; den svenska maffian har gäckat polisen i så många år nu, så det är egentligen inte mer än rättvist med lite pay back.

Och härmed tror jag att det är dags att sätta punkt för den här diskussionen, som blev väldigt off topic. Vi får helt enkelt enas om att vi inte har samma erfarenhet av vad en arresterad/häktad/intern får göra och inte göra.
Citera
2008-05-06, 15:42
Medlem
Citat:
Wow, jag måste flytta tilldin stad... det har jag aldrig varit med om ngn gång.... ngnstans...

Edit: I fredags blev en polare tagen, när han bad dem ringa hans advokat så fick han en katalog islängd i cellen. O jag finns i en mindre stad där denna advokat är mycket känd o är ner på stationen dagligen i princip... det var vad han fic hjälp med. Fick inte ringa taxi två dagar senare, på söndagen, när han blev släppt ens.
Senast redigerad av Baksatet 2008-05-06 kl. 15:45.
Citera
2008-05-06, 15:52
Medlem
Citat:
Jag vill verkligen inte påstå att du har fel, för det förekommer kanske att det går till så. Men jag tror att du är lite väl naiv. Det beror såklart på vem du är, vad du har gjort och varför du har restriktioner vad du får och inte får göra. Men att få åklagaren att ringa till dina anhöriga och din arbetsgivare har i alla fall inte jag hört talas om någon som gjort. Däremot finns det flera advokater som, ibland mot betalning, kan tänka sig att tumma på reglerna och kontakta exempelvis ens fru och berätta vart man finns.
---------

Instämmer till fullo! Vill man få reda på ngt eller vill man att familjen ska få reda på ngt så beror det på vad man har för advokat om det kommer fram...men det beror säkert på vart man bor o vem man är. Sedan vad som står i polisens stadgar o reglar o skit, det kan nog vara en helt annan sak...

Sorry att jag halkade av, men måste verkligen säga att jag aldrig fått polisen att kontakta ngn, jag har tom blivit nekad advokat i två dygn i arresten...
Citera
2008-05-06, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baksatet
Instämmer till fullo! Vill man få reda på ngt eller vill man att familjen ska få reda på ngt så beror det på vad man har för advokat om det kommer fram...men det beror säkert på vart man bor o vem man är. Sedan vad som står i polisens stadgar o reglar o skit, det kan nog vara en helt annan sak...
Ja, det beror verkligen helt och hållet på vem du är hur du blir behandlad. När min pojkvän greps gjorde insatsstyrkan high five till varandra (jag skämtar inte). Att han skulle få ringa ett endaste samtal var helt uteslutet och jag tror att det tog emot kraftigt att de var tvungna att ge honom vatten och mat.

Där vi bor finns det ett par advokater som anlitas framförallt av samma krets av personer och dessa advokater är ganska kända för att tumma på reglerna (eventuellt mot viss erättning). Då och då sätter snuten dit dem också för något.
Citat:
Sorry att jag halkade av, men måste verkligen säga att jag aldrig fått polisen att kontakta ngn, jag har tom blivit nekad advokat i två dygn i arresten...
Ja, det blev väldigt mycket OT i den här tråden. Men vad fan, det är ju viktiga saker vi diskuterar! Och eftersom jag har fått frågan från flera håll så kan meddela att jag nu har lokaliserat den förflyttade grabben ifråga. Akut förflyttad pga säkerhetsrisk, fulla restriktioner pga ny förundersökning och advokaten belagd med yppandeförbud lyder domen. (Fast nu är det ju tack och lov en advokat av det goda släktet vi talar om, varför Rockdoll ändå lyckades få lite information ).
Citera
2008-05-06, 19:04
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
I fredags blev en polare tagen, när han bad dem ringa hans advokat så fick han en katalog islängd i cellen. O jag finns i en mindre stad där denna advokat är mycket känd o är ner på stationen dagligen i princip... det var vad han fic hjälp med. Fick inte ringa taxi två dagar senare, på söndagen, när han blev släppt ens.

Man har ingen som helst rätt att få prata med sin advokat bara för att man sitter anhållen. Däremot så har man rätt att ha sin advokat med om man skall förhöras. Detta brukar de upplysa om vid varje förhörstillfälle. Någon rätt att ringa taxi när det är dags att åka hem har man inte heller.

Citat:
Det kan hända att min pojkvän och hans målskamrater är någon sorts extremt undantag från hur det ska och brukar gå till, men uppenbarligen går det inte alltid till så som du skriver.

Det är möjligt, eller så har du missförstått, eller så har de helt enkelt inte frågat. Att sitta med restriktioner, t.ex., innebär att man inte får ta del av något som kan skada utredningen, eller själv kommunicera med omvärlden på ett sätt som kan skada utredningen. Det är därför man inte får ringa fritt, läsa tidningar, se på TV, lyssna på radio eller prata med andra intagna när man sitter med restriktioner.. Att ringa till mamma och be om en femhundring till cigarretter får man göra när man sitter med restriktioner, under förutsättning att det finns någon som har tid att sitta och lyssna på samtalet, och de bryter inte för att man exempelvis talar om var man sitter.
Citera
2008-05-06, 22:15
Bannlyst
Citat:
Det är möjligt, eller så har du missförstått, eller så har de helt enkelt inte frågat.
Citat:
Att ringa till mamma och be om en femhundring till cigarretter får man göra när man sitter med restriktioner, under förutsättning att det finns någon som har tid att sitta och lyssna på samtalet, och de bryter inte för att man exempelvis talar om var man sitter.
Frågade om de fick ringa flickvännen/frun/barnen/familjen gjorde de allihop. Men de fick svaret att det kunde de glömma innan restriktionerna var släppta. Inte heller polisen eller KKV gick med på att ringa och berätta vart de hade tagit vägen. Vi anhöriga fick själva lista ut vad som hade hänt och kontakta respektive persons advokat.

Vi har uppenbarligen helt olika erfarenhet av hur arresterade/häktade/intagna behandlas. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det stämmer att det är så olika, för det vore helt i linje med den godtycklighet som tycks genomsyra svensk kriminalvård.
Citera
2008-05-07, 18:46
Medlem
Citat:
Man har ingen som helst rätt att få prata med sin advokat bara för att man sitter anhållen. Däremot så har man rätt att ha sin advokat med om man skall förhöras. Detta brukar de upplysa om vid varje förhörstillfälle. Någon rätt att ringa taxi när det är dags att åka hem har man inte heller.
Ok, uttryckte mig kanske oklart... de var väl in o skulle förhöra ett antal ggr under dygnen han var anhållen, varje gång fick de till svar ring advokat XXX, o det han fick var en telefonkatalog slängd på golvet o en stängd celldörr. Efter ett par timmar dyker poliser upp igen o ska förhöra, utan att ha kontaktat advokat, o så fortsätter det. DET ÄR INTE FÖRSTA GÅNGEN det ser ut så här i min lilla stad... tillhör väl snarare praxis. Och nej, du har ingen given rättighet att få ringa taxi, men när man blir släppt 8 km hemifrån mitt i natten så borde väl polisen, om de nu finns där för att hjälpa människor, åtminstone kunna ringa en bulle...??

Citat:
Det är möjligt, eller så har du missförstått, eller så har de helt enkelt inte frågat. Att sitta med restriktioner, t.ex., innebär att man inte får ta del av något som kan skada utredningen, eller själv kommunicera med omvärlden på ett sätt som kan skada utredningen. Det är därför man inte får ringa fritt, läsa tidningar, se på TV, lyssna på radio eller prata med andra intagna när man sitter med restriktioner.. Att ringa till mamma och be om en femhundring till cigarretter får man göra när man sitter med restriktioner, under förutsättning att det finns någon som har tid att sitta och lyssna på samtalet, och de bryter inte för att man exempelvis talar om var man sitter.
Har suttit med restriktioner och det ärinte alls säkert att du får ringa till mamma o be om pengar, inte ens med en plit som sitter o lyssnar i luren bredvid... Du KAN givetvis få det, men det är lika lite en rättighet som att få ringa en taxi när du blir släppt. Talar av egen erfarenhet. Beror ju på vem du är, vilket häkte du finns på, personalens dagshumör, brottsmisstanke, osv, ad absurdum... Jag fick sitta två månader på kronoberg innan åklagaren släppte ut det första brevet jag skrivit (stod inget spännande i brevet o jag skickade det första dagarna, ganska direkt efter häktningsförhandlingarna). Ringa kunde jag glömma, med o utan plitar, på 2 o en halv månad, sedan släpptes restriktionerna....
Citera
2014-04-06, 18:24
Medlem
Jag fick Stesolid när jag satt på öppen anstalt. Men det var inte helt enkelt att övertala läkaren.
Antar att det beror på hur beroende man är. Jag gick då på 4 Mg Xanor per dag.

Skall själv snart sitta en kort tid. Så jag är ochså lite orolig för denna fråga.

Tips mottages varmt
Citera
2014-04-06, 19:17
Medlem
Creepy24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rizzeee
Visste inte riktigt om detta var rätt ställe att lägga tråden, i annat fall får mod gärna flytta den.

Jag har fått höra av flertal personer att om man blir häktad/fänglad och hävdar att man är benso torsk så är dom tvungna att ge en benso för det är
livsfarligt att sluta tvärt? Detta är säkert skit snack, men tänkte bara jag skulle fråga så jag får svart på vitt så att säga.

Peace

När jag satt inne 6 månader fick jag inte ett skit i benso form dom var väldigt noga med att man inte fick äta något där enbart ssri preparat etc , Bad om lyrica för hade hemska at besvär vid den tiden men det fick ja inte heller så det är nog väldigt svårt att få om man sitter inne tyvärr
Citera
2014-04-06, 20:52
Medlem
smutsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
När jag satt inne 6 månader fick jag inte ett skit i benso form dom var väldigt noga med att man inte fick äta något där enbart ssri preparat etc , Bad om lyrica för hade hemska at besvär vid den tiden men det fick ja inte heller så det är nog väldigt svårt att få om man sitter inne tyvärr
Instämmer. Att få benso eller någon mysig opiat på häkte är typ bara att fetglömma. Mirtazapin o sånt skit öser de över en dock.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in