2008-04-02, 23:05
Medlem
Hej!

jag skulle göra en backup av min MB på min externa HD och använde mig av programmet CCC. Jag upptäckte dock efter ett tag att den hade raderat alla existerande filer på disken!! Jag avbröt så fort som möjligt, och måste nu ha tillbaka dessa filer! bland annat foton från de senaste åren som är oersättliga. Måste ha hjälp så fort som möjligt!

Är det omöjligt att få tillbaka efter som att den han börja skriva in nytt efter att allt var raderat?

är beredd att betala för att få tillbaka bilderna!
Citera
2008-04-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elle_Man
Hej!

jag skulle göra en backup av min MB på min externa HD och använde mig av programmet CCC. Jag upptäckte dock efter ett tag att den hade raderat alla existerande filer på disken!! Jag avbröt så fort som möjligt, och måste nu ha tillbaka dessa filer! bland annat foton från de senaste åren som är oersättliga. Måste ha hjälp så fort som möjligt!

Är det omöjligt att få tillbaka efter som att den han börja skriva in nytt efter att allt var raderat?

är beredd att betala för att få tillbaka bilderna!

Om man har skrivit över på disken är det nog hyggligt svårt att få tillbaka filerna som amatör. Dock har jag hört det sägas att man kan ta tillbaka filer ändå, men sådana firmor kostar, tror det börjar på 50 000 kr..

Observera, det här är bara vad jag tror eftersom parten som jag arbetade för då inte gick vidare och betalade...
Citera
2008-04-02, 23:13
Medlem
gustaveklunds avatar
det finns recovery program!
man ska tydligen kunna använda något kommando i dos.

Men jag vet inte hur bra eller om de ens fungerar, och om den hann börja skriva över kanske det är ett större problem.

annars får du väl vända dig till firmor som de sa innan. tvivlar dock på 50.000:- skulle mer gissa på 5.000!

Godnatt
Citera
2008-04-03, 02:12
Medlem
Rauzs avatar
Du får ladda ner ett passande program, föreslår t.ex. FileSalvage. Det kostar pengar men finns på diverse warez-siter som BrokenStones.
Se bara till att du inte installerar/skriver/kopierar något till den externa disken med dina raderade filer på.
Citera
2008-04-03, 14:47
Medlem
keso_411s avatar
jag lämmnade in min hd och fick betala 400 :- för nästan ala bilderna tillbaka helt okej
Citera
2008-04-03, 19:55
Medlem
felstavadds avatar
Löste det sig?
Jag testade ett program från Sandisk (dom som tillverkar flashminnen) "Rescuepro". Tror jag laddade ner det från PB. Antagligen ngt långsamt jmf med andra program, testade det på min MB och min externa USB HD och det funkade. Tog tid dock....

Om det är nåt du tror kan hjälpa så kolla om du hittar det annars så Pm:a så försöker vi lösa det. Programmet är ca 32mb stort.
Senast redigerad av felstavadd 2008-04-03 kl. 20:03.
Citera
2008-04-03, 23:09
Medlem
th3vils avatar
http://www.ibas.se/ anses vara duktiga, eller bäst. De två gånger jag har behövt deras hjälp har de dock inte kunnat fixa tillbaka filerna.

Ett program som annars funkat bra är Data Rescue II.
Citera
2008-04-04, 08:12
Medlem
Tack så mycket för alla svar! jag är just nu på resande fot men så fort jag kommer hem ska jag meddela resultat och vilket som fungerade bäst i det här fallet. Återkommer på tisdag.

En liten fråga, ni som fick tillbaka filerna, hade ni börjat skrivit över med nytt eller "bara" raderat dem?
Citera
2008-04-04, 09:55
Medlem
felstavadds avatar
Både och, jag har inte behövt köra det i "skarpt läge" (tack o lov). Jag har testat Sandiskprogrammet på både den externa och på Flashminnen och då har jag använt diskarna däremellan. Så viss överskrivning har säkert skett. Ibland har man dock tur och det "raderade" ligger på andra sektorer än det som skrivits eller så har man inte fyllt på med lika mkt man slängt.

Nu får nån rätta mig om jag har fel men det borde vara så att ju mer fritt man har på HD:n efter man slängt desto större chans att hitta nåt som fortfarande funkar.

En annan fråga som jag kom på, om man låter Hd:n vara ifred, kör ett recoveryprogram, lyckas rädda vissa delar men ändå vill lämna in den till ett företag för att försöka mer. -Kan deras resultat påverkas negativt av att man själv försökt plocka fram materialet?
Citera
2008-04-04, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av keso_411
jag lämmnade in min hd och fick betala 400 :- för nästan ala bilderna tillbaka helt okej

Vilken firma? Det låter jävligt billigt.
Citera
2008-04-04, 10:20
Medlem
keso_411s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Vilken firma? Det låter jävligt billigt.

Jimo i lindesberg..
Citera
2008-04-12, 22:45
Medlem
Provade med Data Rescue II och den hittade allt igen. Tack så mycket!

Många av fotona är dock halva, pga överskrivningen, men fick tillbaka det mesta

laddade ner en demoversion på deras hemsida för att se om du fungerade, efter det var det para att aktivera på lämpligaste sätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in