2008-04-02, 19:55
Medlem
.D.N.A.s avatar
Hej.. det är så att vi har fått i uppgift att skriva ett tal på 5 minuter om en text och en bild varav en bild eller text ska vara från häftet..

jag har då valt en text som jag ska prata om men jag behöver nånting att binda det till som pågår just nu i världen.. det kan vara politik, krig what ever..

här är texten jag valt att prata om :

Räven och vindruvorna
En räv fick syn på en klase saftiga vindruvor som hängde på en vinranka en bit ovanför huvudet på honom.
Han ställde sig på bakbenen för att komma åt dem men han nådde inte upp.
Då hoppade han, gång på gång, och försökte bita av druvorna i språnget, men hur han än försökte missade han.
Till slut förstod han att det var omöjligt och gav upp
" Jag ville ändå inte ha de där druvorna", sade han när han tassade därifrån. "De är sura"

Sensmoral
Saker som man inte kan få låtsas man inte vill ha.
(Det svenska ordspråket "Surt, sa räven om rönnbären" har uppkommit genom att druvorna byttes ut mot rönnbär i en gammal översättning som ville anpassa denna fabel till svensk miljö.
När någon inte erkänner avundsjuka brukar man därför tala om "sura rönnbär")

min fråga är då vad man kan associera denna text och innebörd med för händelse som pågår just nu ?
Senast redigerad av .D.N.A. 2008-04-02 kl. 20:06.
Citera
2008-04-02, 20:18
Medlem
.D.N.A.s avatar
hjälp till nu så att jag kan börja skriva nån gång =P
Citera
2008-04-02, 20:41
Medlem
antagonistens avatar
Här i Sverige har vi ju jantelagen, vilket enligt mig är det perfekta exempelet på "sura rönnbär".
Om någon annan lyckas med någonting man själv inte klarar av måste man klanka ned på personen och försöka att hitta brister, och naturligtvis måste man även intala sig själv att det personen åstadkommit inte alls är särskilt märkvärdigt.
Senast redigerad av antagonisten 2008-04-02 kl. 21:09.
Citera
2008-04-02, 21:03
Medlem
.D.N.A.s avatar
då jag inte är så insatt i vad bush eller någon annan känd politiker har gjort o så så frågar jag er om ni vet om han har gjort något (kan vara i något land eller nåt krig) där han försökt men inte klarat av det o sen sagt" nä jag ville ändå inte göra så..

aa förlåt för det flummiga inlägget men jag är trött som en sate..
Citera
2008-04-02, 22:35
Medlem
farbror Svens avatar
Finns det inte någon annan text som kan ge dig bättre inspiration? En text som får dig att associera till t.ex. orättsvisor här eller långt borta?
Citera
2008-04-03, 10:19
Medlem
.D.N.A.s avatar
e de nån som vet en bra bild som jag kan koppla ihop med denna text?
Citera
2008-04-05, 17:22
Medlem
.D.N.A.s avatar
ingen som vet?
Citera
2008-04-05, 18:46
Medlem
Egon3s avatar
Med reservation för Copyright:

http://www.johnmh.com/advreadings/grapes.gif
Citera
2008-04-13, 22:36
Medlem
hi

[

vilken text?
Citera
2008-04-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .D.N.A.
Hej.. det är så att vi har fått i uppgift att skriva ett tal på 5 minuter om en text och en bild varav en bild eller text ska vara från häftet..

jag har då valt en text som jag ska prata om men jag behöver nånting att binda det till som pågår just nu i världen.. det kan vara politik, krig what ever..

här är texten jag valt att prata om :

Räven och vindruvorna
En räv fick syn på en klase saftiga vindruvor som hängde på en vinranka en bit ovanför huvudet på honom.
Han ställde sig på bakbenen för att komma åt dem men han nådde inte upp.
Då hoppade han, gång på gång, och försökte bita av druvorna i språnget, men hur han än försökte missade han.
Till slut förstod han att det var omöjligt och gav upp
" Jag ville ändå inte ha de där druvorna", sade han när han tassade därifrån. "De är sura"

Sensmoral
Saker som man inte kan få låtsas man inte vill ha.
(Det svenska ordspråket "Surt, sa räven om rönnbären" har uppkommit genom att druvorna byttes ut mot rönnbär i en gammal översättning som ville anpassa denna fabel till svensk miljö.
När någon inte erkänner avundsjuka brukar man därför tala om "sura rönnbär")

min fråga är då vad man kan associera denna text och innebörd med för händelse som pågår just nu ?
Hej jag har redan skickt till dig svar, vad gäller den fråga om vad man kan associera till på NP prov
Citera
2008-04-13, 22:41
Medlem
hej! jag har skickat till dig , vad det gäller din fråga om vad kan man assocerar räven med nutids händelse på en privat medelande:sad44
Citera
2008-04-15, 22:34
Medlem
Loke123s avatar
Hjälp!

Nu är det så att jag inte gjort någon del utav nationella provet än... Är det någon som vet vad det kommer att komma för uppgifter på dessa? framför allt den skriftliga, vilka alternativ fanns att välja på?
Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in