Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-02, 19:44
Medlem
Mr.yamamotos avatar
Hej.
Min gammeldator som har Windows 98 Andra utgåvan går inte att starta i normalt läge.

När jag startar datorn kommer ett felmeddelande upp där det står
"Windows skyddsfel. Tryck på valfri tangent för att fortsätta..."

Jag prövar trycka på olika tangenter men det fungerar inte..

Då startar jag den i felsäkert läge, och då fungerar det. Fast då utan någon som helst drivrutin, och inte heller uppkoppling till internet.

Jag tror att problemet orsakades då jag stängde av datorn medans den höll på att starta..

Hur ska jag fixa detta? Jag har ganska mycket viktiga bilder osv som jag gärna skulle vilja ha kvar.
Alltså jag vill undvika att formatera om datorn:P

Någon som vet hur jag ska göra för att rätta till problemet?
Tack
Senast redigerad av Mr.yamamoto 2008-04-02 kl. 20:35.
Citera
2008-04-02, 20:55
Medlem
Kallevinks avatar
Kör Scandisk med ytkontroll
Installera Win98 över bef installation utan formatering.
Starta i felsäkert läge med nätverk och för över viktiga filer innan formatering.
Installera hårddisken i en annan dator och för över viktiga filer innan formatering.

Där har du några alternativ, testa det du tycker funkar bäst. Scandisk är det jag rekommenderar i första hand.
Citera
2008-04-02, 21:22
Medlem
Mr.yamamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Starta i felsäkert läge med nätverk och för över viktiga filer innan formatering.
Installera hårddisken i en annan dator och för över viktiga filer innan formatering.

Där har du några alternativ, testa det du tycker funkar bäst. Scandisk är det jag rekommenderar i första hand.

Okej, tack . Jag prövar imorgon.
Fast alternativ 3 går ej, då jag inte kommer in på internet när jag startar den i felsäkert läge...
Citera
2008-04-02, 21:29
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Hoppas att ovanstående hjälper dig att få igång burken.
Vill du ha tips hur du skapar motsvarigheten till XP:s
'Systemåterställning' i W98, så skicka mig ett PM. Hade
du haft den lösning jag kör så hade du inte hamnat i nöd-
läge öht.
Citera
2008-04-02, 22:11
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.yamamoto
Okej, tack . Jag prövar imorgon.
Fast alternativ 3 går ej, då jag inte kommer in på internet när jag startar den i felsäkert läge...

Jag menar "Felsäkert läge med nätverk", Internet och andra nätverk ska funka då.

Lycka till.
Citera
2008-04-03, 14:31
Medlem
Mr.yamamotos avatar
Citat:
Jag menar "Felsäkert läge med nätverk", Internet och andra nätverk ska funka då.

Lycka till.
Jo, det finns ju "felsäkert läge" och "felsäkert läge med nätverk"
Men jag kommer ändå inte in på internet om jag väljer "felsäkert läge med nätverk"
Kan de ha något att göra med att någon viktig drivrutin försvunnit?
Citera
2008-04-03, 17:17
Medlem
zpaxens avatar
Hade ett liknande problem men då i form av virus. Skulle ta bort ett virus som satt sig i normal uppstart. När jag tog bort det så gick det inte nästa gång att starta datorn vanligt, så jag var tvungen gå in på felsäkert läge. Väl där gjorde jag systemåterställning. Nu har vi inte liknande problem. Men det äär värt ett försök.
Citera
2008-04-03, 17:49
Medlem
Mr.yamamotos avatar
aa
Jag håller på med scandisk på den just nu iaf.
Citera
2008-04-04, 14:21
Medlem
Mr.yamamotos avatar
Citat:

Jag prövade scandisk, den hittade inget.

Sen prövade jag att installera Windows över bef version.
Jag följde denna guide: http://www.windowsreinstall.com/win98/install98cd/indexfullpage.htm

Attl gick bra ända till "Part 6"
När allt var färdiginstallerat och Windows höll på att starta, så kom felmeddelandet "Windows skyddsfel. Du måste starta om datorn. Tryck på valfri tangent för att fortsätta........."

GAAH

Jag blir galen
Så, vad ska jag göra nu?!
Citera
2008-04-04, 17:32
Medlem
Kallevinks avatar
Den guiden handlade ju om att installera på en formaterad hårddisk. Har du formaterat? Du har inte provat att köra installationsprogrammet inifrån Windows?
Citera
2008-04-04, 22:20
Medlem
Mr.yamamotos avatar
Citat:
Den guiden handlade ju om att installera på en formaterad hårddisk. Har du formaterat? Du har inte provat att köra installationsprogrammet inifrån Windows?

Nej jag har inte formaterat. Men när jag började installationen så sa den att det redan fanns en windows version installerad, och den frågade om jag ville installera denna version över den gammla, så jag tänkte att det skulle fungera...

Hur gör man om man ska köra installationsprogrammet inifrån windows då?
Tack
Citera
2008-04-04, 23:11
Medlem
Kallevinks avatar
Du kör installationen på samma sätt som du installerar ett vanligt program. Det borde gå att bara stoppa in CD'n som ska autostarta och ge alternativ för installation. Annars kör du installationsfilen, jag tror det var setup.exe från skivan.

Om det ändå krånglar så prova att plocka bort allt som inte är absolut nödvändigt som högtalare, ljudkort, kortläsare etc.

Om det ändå skiter sig, kör Memtest.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här