• 3
  • 4
2008-04-04, 09:39
Medlem
med risk för att gå off topic, Janssons med sardeller, försvinner inte hela janssons-karaktären då? Det är ju ansjovisspadet blandat med grädden som ger det mesta av smaken. med sardeller blir det mer som någon italiensk potatislåda?

ontopic, någon som har ett veggorecept för Caesardressing? Kapris istf sardeller kanske?
Citera
2008-04-04, 09:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
med risk för att gå off topic, Janssons med sardeller, försvinner inte hela janssons-karaktären då? Det är ju ansjovisspadet blandat med grädden som ger det mesta av smaken. med sardeller blir det mer som någon italiensk potatislåda?

ontopic, någon som har ett veggorecept för Caesardressing? Kapris istf sardeller kanske?
Jo, karraktären försvinner. Det är dock precis det jag eftersträvar eftersom jag inte gillar den där typiska Janssonsmaken. Därför kallar jag heller inte min rätt för Jansson.

Du kan självklart använda kapris. Det finns också någon typ av kinesisk sås som påminner om W-shiresås men som är gjord på jästa bönor. I övrigt kan du ju följa receptet.

~Paul~
Citera
2008-04-04, 10:27
Medlem
GreenStuffs avatar
Lustigt angående Janssons......

Detta hände när vi åkte till USA för ett par år sedan..... Hade lovat att jag skulle ta med ansjovisfillé burkar så att jag kunde göra Janssons (släkten i USA tycker om denna svenska rätt). Hur som helst, jäktad som man är ibland så hade jag (utan att vara medveten om det) lyckats med att hemma i Sverige köpa sardiner på burk istället för ansjovis vilket jag inte upptäckte förränn jag stog i köket i USA.... men, man tager vad man haver & just detta gjorde jag & till min förvåning så blev resultatet inte alls dumt. Tycker att det ibland har en tendens till att bli lite väl salt med ansjovis men det är förmodligen undertecknad som gör fel.

Personligen tycker jag om traditionell Jansson men variation är ju aldrig fel.
Citera
2008-04-04, 12:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Och du har rätt, det är samma fisk . Sardeller är ansjovis som har blivit marinerade i saltlake, därefter torkade och slutligen inlagda i olja.
Är det inte ändå så att sardeller visserligen är ansjovis, men att ansjovis inte är det? Det vill säga att den inlagda fisk som vi kallar ansjovis i Sverige med största sannolikhet är skarpsill, inte är äkta ansjovis.
Citera
2008-04-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är det inte ändå så att sardeller visserligen är ansjovis, men att ansjovis inte är det? Det vill säga att den inlagda fisk som vi kallar ansjovis i Sverige med största sannolikhet är skarpsill, inte är äkta ansjovis.

Precis! Sardeller är ansjovis, men ansjovis (den på plåtburk) är (för det allra mesta) skarpsill.
Citera
2008-04-04, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Självklart fuskas det mycket. Till saken bidrar också den allt mer begränsade tillgången.

~Paul~
Citera
2008-05-29, 21:35
Bannlyst
Måste återuppliva denna tråd. Är det någon här som vet om det finns färdig Caesardressing att köpa eller måste jag göra egen?
Citera
2008-05-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajskorvar
Måste återuppliva denna tråd. Är det någon här som vet om det finns färdig Caesardressing att köpa eller måste jag göra egen?

Paul Newmans caesardressing är god för att vara färdig, finns bl a på citygross. Tror att en del av intäkterna går till någon slags välgörenhet också.
Citera
2008-05-30, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Paul Newmans caesardressing är god för att vara färdig, finns bl a på citygross. Tror att en del av intäkterna går till någon slags välgörenhet också.

Tack, det ska jag kolla upp!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in