2008-04-02, 14:59
Medlem
TWISTRs avatar
Jaa, jag har kollat lite på apples support om ett hyffsat basic problem som jag har i IWORK ´08 med PAGES men jag hittar inte lösningen. Det ska inte vara allt för svårt att komma underfund med det, men jag har lite brådis och undrar om någon vet hur jag stänger av funktionen som gör att så fort jag trycker "enter" ett par gånger för att börja på nytt stycke i PAGES så blir den automatiskt numrerad, något som jag inte vill ha där. Hur stänger jag av detta?

Tack på förhand..mvh,
/T
Citera
2008-04-02, 15:34
Medlem
motborgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWISTR
jag har lite brådis och undrar om någon vet hur jag stänger av funktionen som gör att så fort jag trycker "enter" ett par gånger för att börja på nytt stycke i PAGES så blir den automatiskt numrerad, något som jag inte vill ha där.

Skriver du i en mall med textboxar? Isåfall kanske de har lista som förval. Då kan du stänga av i Inspector (cmd-i) > text (T-fliken) > List.
Citera
2008-04-02, 16:04
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motborgaren
Skriver du i en mall med textboxar? Isåfall kanske de har lista som förval. Då kan du stänga av i Inspector (cmd-i) > text (T-fliken) > List.

Jag började använda programmet för första gången idag för några timmar sedan och valde ett färdigt layoutalternativ i en stor lista (template?). Menar du att det dokumentet som jag valde har programmerats till att numrera all nya textblock, jag kanske skulle valt en annan typ?
Citera
2008-04-02, 16:20
Medlem
motborgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWISTR
Menar du att det dokumentet som jag valde har programmerats till att numrera all nya textblock, jag kanske skulle valt en annan typ?

Precis vad jag menade.

Såhär i början (och du har bråttom) kanske det är lättare att välja blankt ark och köra med de fördefinerade stilarna istället. Då funkar det typ som Word. För att få fram dem trycker du på den blå ¶-knappen.
Citera
2008-04-02, 16:41
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motborgaren
Precis vad jag menade.

Såhär i början (och du har bråttom) kanske det är lättare att välja blankt ark och köra med de fördefinerade stilarna istället. Då funkar det typ som Word. För att få fram dem trycker du på den blå ¶-knappen.

Ok, tack för hjälpen... ("practice makes perfect", jag får använda programmet flitigt så ska det nog lossna!)..

/T
Citera
2008-04-18, 18:16
Medlem
Meursaults avatar
Templaten är fulla med automatiska inställningar. Fördelen mot Word är väl att du alltid kan välja ett blankt dokument utan automatiska inställningar utan att leta i preferenserna för att stänga av en massa skit.
Citera
2009-09-17, 12:15
Medlem
Jag lånar tråden lite gällande iwork '09. Är det någon som vet hur man för med fotnoterna? Jag vill referera till en källa flera gånger i texten, men när man skriver fotnoter så blir det automatiskt en ny siffra, så man kan ex inte skriva fotnot 1 flera gånger. tacksam om någon har tips på snabbkommando också!
Citera
2010-02-02, 09:50
Medlem
Elijass avatar
Lånar denna tråden lite grann..
Väldigt ny gällande mac och har därför en riktig nybörjarfråga.
Sitter och skriver skolarbete i pages. Arbetet skall vara på engelska därför kan det vara bra att ha stavningskontroll. Vet någon hur man ändrar stavningskontrollen från svenska till engelska?
'Provat ändra det i systeminställningar utan lyckat resultat, och i pages hittar jag inte några inställningar att ändra.
Någon som vet?
Citera
2010-02-02, 10:57
Medlem
Du öppnar granskaren och trycker på T under den hittar du mer och där kan du välja språk.
Kom ihåg att du bör markera hela texten innan du ändrar språk..
Citera
2010-02-02, 11:07
Medlem
Elijass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn_liff
Du öppnar granskaren och trycker på T under den hittar du mer och där kan du välja språk.
Kom ihåg att du bör markera hela texten innan du ändrar språk..

Funka klockrent! Tack så mycket för hjälpen
Citera
2010-02-02, 18:19
Medlem
hatar det i början med hittade fan inte var man bytte språk.. men kom ihåg att allt det roliga finns under (I)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in