2008-04-01, 21:59
Medlem
PetterHaralds avatar
Jag vet att jag kunde ha googlat ett recept, men men.

Igår var jag och min gode vän Sture ute på årets första fisketur. Det var en mycket vacker vårdag, solen stekte i nacken och det blåste en lite skönt. Jag och Sture hade länge planerat denna flugfisketur och väl ute i vildmarken lyckades vi fånga lite harr, mycket fin harr. Dock uppstod en liten olycka då Stures hund Hillevi, en hiskelig stövare attackerade den största harren och sargade dess fina kött. Nåväl, vi lyckades hur som helst fånga tre stycken andra mellanstora harrar och funderar nu på en festmåltid såhär i vårtiderna som råder med några goda vänner och kanske några kärringar

Vad har ni då att föreslå till en harrfilé? Hur tillagas harr när den är som bäst? Vad äter man bäst till? Några speciella rekommendationer eller kanske tillochmed egna erfarenheter ni har lust att dela med er utav gällande festmåltider med harr som den stora huvudrätten?
Citera
2008-04-02, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHarald
Vad har ni då att föreslå till en harrfilé? Hur tillagas harr när den är som bäst? Vad äter man bäst till?
Att döma av alla sportfiskeprogram man sett på TV så föredrar de initierade att faktiskt äta harr på plats, mellan två knäckebrödsmackor. Harr tappar mycket i kvalité om den inte äts direkt.

I ditt fall är det nog lite för sent och därför så föreslår jag att du helt enkelt steker den i smör med lite potatis (helst färsk) och lite dill i kokvattnet. Salt och peppar. Det är allt.

~Paul~
Citera
2008-04-02, 09:04
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Att döma av alla sportfiskeprogram man sett på TV så föredrar de initierade att faktiskt äta harr på plats, mellan två knäckebrödsmackor. Harr tappar mycket i kvalité om den inte äts direkt.

I ditt fall är det nog lite för sent och därför så föreslår jag att du helt enkelt steker den i smör med lite potatis (helst färsk) och lite dill i kokvattnet. Salt och peppar. Det är allt.

~Paul~

Nu är jag lite trött, men jag hänger inte med alls. Menar du att potatisen ska stekas eller kokas?
Citera
2008-04-02, 09:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Nu är jag lite trött, men jag hänger inte med alls. Menar du att potatisen ska stekas eller kokas?
Stek harren, koka potatisen.

~Paul~
Citera
2008-04-02, 09:45
Medlem
w84funs avatar
Okej, ursäkta mitt förvirrade huvud.
Citera
2008-04-02, 09:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Gör en kall sås till med creme fraishe, dill, citron, lite majo, salt och peppar.
Citera
2008-04-02, 10:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Okej, ursäkta mitt förvirrade huvud.
Det var nog snarare jag som var otydlig .

~Paul~
Citera
2008-04-02, 10:10
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHarald
Jag vet att jag kunde ha googlat ett recept, men men.

Igår var jag och min gode vän Sture ute på årets första fisketur. Det var en mycket vacker vårdag, solen stekte i nacken och det blåste en lite skönt. Jag och Sture hade länge planerat denna flugfisketur och väl ute i vildmarken lyckades vi fånga lite harr, mycket fin harr. Dock uppstod en liten olycka då Stures hund Hillevi, en hiskelig stövare attackerade den största harren och sargade dess fina kött. Nåväl, vi lyckades hur som helst fånga tre stycken andra mellanstora harrar och funderar nu på en festmåltid såhär i vårtiderna som råder med några goda vänner och kanske några kärringar

Vad har ni då att föreslå till en harrfilé? Hur tillagas harr när den är som bäst? Vad äter man bäst till? Några speciella rekommendationer eller kanske tillochmed egna erfarenheter ni har lust att dela med er utav gällande festmåltider med harr som den stora huvudrätten?
Rensa fisken direkt, salta och halstra över glöd. Har inte gjort det på många år, men minnet av hur gott det var finns kvar.
Citera
2008-04-04, 15:50
Medlem
Harr skall ätas kokt med potatis och en bisarr speciallitet som heter Römmegröt
en otroligt nyttig gröt bestående av smör grädde och mjöl.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6mmegr%C3%B6t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in