2008-04-01, 21:40
Medlem
SallySimpsons avatar
Kanske helt fel forumdel, skicka bara vidare i så fall

Jag tänkte få tag på ett sommarjobb i matbutik eller liknande, och någon form av cv är väl bra om man vill bli tagen på allvar. Jag har ingen tidigare riktig anställning, så jag plockade ihop lite allt möjligt - tacksam för all kritik!

http://www.freeimagehost.eu/image/54c1582904289

Är det bra eller bara pinsamt att ha med en bild?
Kan man blanda brev och meritförteckning sådär?
Är det bättre utan något alls om man ändå inte har så mycket att komma med?
Citera
2008-04-01, 21:42
Medlem
pernil90s avatar
Lite för mycket "jag" på första delen tycker jag.

Men om du ska söka till en mat butik så ska det nog räcka.
Citera
2008-04-01, 21:45
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Lite för mycket "jag" på första delen tycker jag.

Men om du ska söka till en mat butik så ska det nog räcka.

Håller med. Flytta "jag" delen till ett extra personligt brev som du skickar med.
Citera
Medlem
CodeMANs avatar
Du skriver om dina intressen direkt i början. Det vore kanske bättre att skriva om dina erfarenheter och vilket jobb du är intresserad av först.

Dessutom borde du nämna hur gammal du är, dvs. ditt födelsedatum.
Citera
Medlem
SallySimpsons avatar
-
Citera
2008-04-01, 21:46
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Håller med. Flytta "jag" delen till ett extra personligt brev som du skickar med.
Fast det finns inte så mycket att skriva i ett personligt brev, det vore lite absurt att dela upp så lite text i två brev.

Jag tycker att det räcker med ett enda brev.
Citera
2008-04-01, 21:49
Medlem
SallySimpsons avatar
Så det skulle vara bättre att bara byta plats på del 1 och 2?
Tänkte att början var lite som en presentation av mig, särskilt som erfarenheter och det inte är nåt att skryta med direkt...
Men man kanske kommer långt med att presentera sig på plats och låta trevlig och ordentlig?
Citera
2008-04-01, 21:50
Medlem
yeah´ss avatar
Du ska ju pusha det dom vill höra! På matbutiken skiter dom i om du lirar klarinett liksom. Är du kulturintresserad är detta snarare ett minus känns det som es du kan framstå som nån slacker.

Dra upp mer egenskaper som är premierade i serviceyrket och anpassa CV.t till olika arbetsplatser. Dessutom va det ganska fullsprängt med klyshor. Jag ville typ sluta läsa efter 5 rader.. Sen måste du ljuga mer!

peaceout/ R

(btw, jag är 27 och har ALDRIG blivit nekad ett sommarjobb jag skickat CV till, har även snackat ganska mycket med arbetsgivare om just detta, samt granskat och anställt folk så känner mig ha någon slags känsla över utformning)
Citera
2008-04-01, 21:54
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Tänkte att början var lite som en presentation av mig, särskilt som erfarenheter och det inte är nåt att skryta med direkt...
Men man kanske kommer långt med att presentera sig på plats och låta trevlig och ordentlig?
Nja, de flesta unga människor har väl samma problem, dvs. brist på erfarenheter? Så det är nog inte så konstigt. Du har dock en del på din lista, så varför inte göra de mer synliga?

Du skulle kunna skriva någonting i stil med "Hej, mitt namn är Sally, en teaterintresserad tjej från <stad>. Jag skulle vilja jobba med bla bla då jag tidigare har jobbat med bl a bl a.
Citera
2008-04-01, 22:29
Bannlyst
Du har för många delar i texten som är helt ointressanta för arbetsgivaren. DU ska kvalificera dig för ett jobb, SE DÅ TILL ATT GÖRA DET.
Citera
2008-04-01, 22:37
Medlem
Philemon046s avatar
Jag håller med tidigare talare, de skiter i om du spelar klarinett och gillar att resa. Tryck mer på att du praoat på olika ställen och mindre på dina estetiska talanger.
Citera
2008-04-01, 22:50
Medlem
SallySimpsons avatar
Tack för all kritik! Jag har ingen koll alls på sånt här, så jag suger åt mig som en tvättsvamp .

Nytt förslag till inledande text:

"Hej, mitt namn är *Sally*, en kulturintresserad tjej från *Villaförort*. Jag är ** år och går *gymnasium*, samhällsvetenskaplig inriktning. Jag skulle vilja jobba i ett serviceyrke, gärna en butik, eftersom jag tror att jag kan göra mig nyttig och sköta förekommande uppgifter effektivt. Social kontakt är viktigt, liksom konkreta arbetsuppgifter med ett tydligt ändamål.

Kortsiktigt söker jag ett sommarjobb, men jag hoppas även på möjlighet till fortsatt hel- eller deltidsarbete under resten av året. Detta då jag planerar att läsåret 08/09 ta ett studieuppehåll och periodvis läsa franska och tyska utomlands.

Bättre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in