2008-04-01, 21:09
Medlem
Hade tänkt att söka lite utbildningar till högskolan nu till hösten. Har 2 frågor angående registrering av konto på studera.nu. Kanske nån som kan svara på det som gjort en anmälning innan?

Jag undrar hur det här med betyget funkar. Räcker det att man fyller i sitt personnummer så söker sidan automatiskt upp att man har en slutförd gymnasieutbildning eller måste man skicka in betyget via post?

På ena sidan så ska man fylla i sin adress så att man får nån pinkod skickad via posten hem, ska det verkligen vara nödvändigt? Som jag fattat det så får dom fram adress via personnumret är dock inte säker.

Har slöat som fan och väntat in i sista sekund med det här, börjar att få lite smått panik, vill göra det rätt så att man inte gör nåt fel och sen står där utan plats på högskolan och ännu ett halvårs kneg på företaget innan jag kan börja att studera.
Citera
2008-04-01, 21:19
Medlem
V940s avatar
Pin koden skall man skriva in en gång. (för att redigera ansökan)

Betygen skickar du till angiven adress så får du betygen upplaggda på sidan.
Citera
2008-04-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V940
Pin koden skall man skriva in en gång. (för att redigera ansökan)

Betygen skickar du till angiven adress så får du betygen upplaggda på sidan.

Fan, då måste jag leta upp betyget. 2 veckor kvar men det borde väl räcka om jag skicka in betyget innan torsdag så att det kommer fram i tid?

Edit: Men pinkoden får man alltså hem i brevlådan då?
Citera
2008-04-01, 21:25
Medlem
Randomizers avatar
Euh, skicka in betyg? Fixar dom inte fram dina betyg automatiskt? Har för mig att dom gör det..
Citera
2008-04-01, 21:28
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomizer
Euh, skicka in betyg? Fixar dom inte fram dina betyg automatiskt? Har för mig att dom gör det..

Dom finns i en databas sen... 96? 97? Kommer tyvärr inte ihåg men betyg från prövningar och sånt måste skickas in dock.

Edit:

Från Studera.nu

Tog fan en stund att hitta det... jäkla kommunala hemsidor
Senast redigerad av Blackwolf 2008-04-01 kl. 21:42.
Citera
2008-04-01, 21:31
Medlem
V940s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Fan, då måste jag leta upp betyget. 2 veckor kvar men det borde väl räcka om jag skicka in betyget innan torsdag så att det kommer fram i tid?

Edit: Men pinkoden får man alltså hem i brevlådan då?

Jo, den får du hem efter någon dag.

----------------------------

Jo, betygen borde ligga i en databas.

Men på studera.nu stod det att man skulle skicka in sina betyg till dem.
Citera
2008-04-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V940
Jo, den får du hem efter någon dag.

----------------------------

Jo, betygen borde ligga i en databas.

Men på studera.nu stod det att man skulle skicka in sina betyg till dem.

Ok, blir nog bäst att göra det säkra före det osäkra.
Citera
2008-04-02, 11:28
Medlem
m0gs avatar
När jag loggar in på "Dina sidor" kan jag under fliken "Dina meriter" se mina gymnasiebetyg och resultat på högskoleprov. Om du också kan göra det så behöver du inte skicka in betygen, annars är det lika bra att göra det.
Citera
2008-04-02, 11:33
Medlem
ugglans avatar
gick du ut gymnasiet efter 99 så ska du inte behöva skicka in något
Citera
2008-04-02, 11:43
Medlem
V940s avatar
Angående betygsdatabasen

Borde inte betyg från komvux ligga i en databas?

Jag var inne på studera.nu och kollade "mina sidor" där fanns bara mitt gymnasiebetyg och inte mitt komvuxbetyg från förra terminen. Jag skickade in både gymnasiebetyg och komvuxbetyg med brev.
Citera
2008-04-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
När jag loggar in på "Dina sidor" kan jag under fliken "Dina meriter" se mina gymnasiebetyg och resultat på högskoleprov. Om du också kan göra det så behöver du inte skicka in betygen, annars är det lika bra att göra det.

Men det var efter att du fyllt i din pinkod som du fått hem med posten eller?
Citera
2008-04-02, 21:57
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Men det var efter att du fyllt i din pinkod som du fått hem med posten eller?

Själva idén med pinkoden är att du inte ska kunna registrera konton på en massa personer och sedan få se deras meriter osv, Pinkoden skickas till din folkbokföringsadress, så att det gör det hela ytterst troligt att det verkligen är du som sedan tittar på meriter eller vad det nu kan vara för aktiviteter man gör på studera.nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in