2008-07-25, 01:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
En annan fråga: Vad har hänt med förhören med N och N:s styrkta alibi? Jag läste att det materialet inte ingick i FU:n, varför inte? Var hamnar detta?

Så här står det:

Citat:
Brottsdagen greps och anhölls mä Emma J. fd make Niklas J.. Allt gällande den utredningen har tagits bort från FUP:en då det efter ca 2 dygn helt stod klart att Niklas ej kunde vara gärningsman i detta ärende. Han avskrevs då direkt från brottsmisstanke.

(FU, s. 37 - efternamnet maskerat av mig)

Har bara tillgång till själva förundersökningen, och inte till de supplement som finns. Men utifrån ovan verkar det ju inte som det inkluderats där heller.

Förundersökningen har överlämnats till advokat, åklagare, domare(?), nämndemän(?) och eventuellt fler, för att kunna bedöma skuldfrågan vad gäller CS. Möjligheterna att NJ är skyldig bedöms av polisen alltså som uteslutet, men det är hur som helst inte detta som rätten ska ta ställning till. Jag är dock övertygad att förhören med NJ skulle kunna plockas fram, och inkluderas i en eventuell framtida FU, om behov av någon anledning skulle uppstå.

Anledningen till att man skippar det är nog att man tycker det är onödigt att för offentligheten avslöja eventuella komprometterande detaljer.
Senast redigerad av Troian 2008-07-25 kl. 01:47.
2008-07-25, 01:48
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
En tanke jag har är att populistiska politiker som nämndemän ofta dömer som allmänheten vill när jurister håller huvudet mer kallt. Därav skilnaden i tings- resp. hovrätten ibland.

Ja, jag tycker det är ett rimligt antagande att en yrkesgrupp som lever av att hålla upp ett finger mot vinden och känna hur de samhälleliga vindarna blåser i sitt yrkesliv instinktivt hänfaller till samma metod i sin bisyssla om man är osäker i skuldfrågan. Jag tror att nämndemän ofta för en inre dialog där man väger den faktiska bevisningen mot vad magkänslan egentligen säger om huruvida den åtalade är "moraliskt" skyldig eller inte.

Inte alla nämndemän i tingsrätterna har det civilkurage som krävs för att släppa en för barnamord, och troligen skyldig, misstänkt fri på grundval av att bevisningen är för svag och sedan rakryggad möta valkretsen i röstlokalen.
2008-07-25, 01:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är lite märkligt att samtidigt som medvetenheten om att E, T och syskon har följt tråden, är stor, förlitar man sig starkt på E:s utpekande. Dvs att det inte skulle kunna ifrågasättas.

Upprepade gånger har det i denna och tidigare Arbogatrådar länkats till artiklar i utländsk media, där CS:s foto publicerats betydligt mer ocensurerat (med synlig näsa etc). Det har länkats till facebook- och andra helt ocensurerade bilder.

Vad jag förstår har T haft foto på CS på sin sida och E har sett det redan där?
Jag har för mig att jag har läst att hon har sett en bild på henne någon gång, men jag är inte säker. Det här är Emmas berättelse om hur det hela gick till:

2008-07-25, 01:49
Medlem
eloges avatar
Citat:
Det är lite märkligt att samtidigt som medvetenheten om att E, T och syskon har följt tråden, är stor, förlitar man sig starkt på E:s utpekande. Dvs att det inte skulle kunna ifrågasättas.

Upprepade gånger har det i denna och tidigare Arbogatrådar länkats till artiklar i utländsk media, där CS:s foto publicerats betydligt mer ocensurerat (med synlig näsa etc). Det har länkats till facebook- och andra helt ocensurerade bilder.

Så långt är det nog klarlagt att E har sett foton på CS. Det förnekades först i tråden men blev sedan bekräftat. Nu hänvisar jag till AB pappertidning när advokaten säger att CS inte alls har varit motståndare till en konfrontation, bara det kan ske på rättvisa villkor. Vad det nu betyder.
Vad jag vill minnas så har FG inte velat ha en fotokonfrontation på grund av att CS ser olika ut på olika foton.
Det blir ursjukt om E skall peka ut CS i rättssalen. Tänk om E svimmar vid åsynen av CS. Hur skall rätten tolka det då?
2008-07-25, 01:50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

2008-07-25, 01:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Så långt är det nog klarlagt att E har sett foton på CS. Det förnekades först i tråden men blev sedan bekräftat. Nu hänvisar jag till AB pappertidning när advokaten säger att CS inte alls har varit motståndare till en konfrontation, bara det kan ske på rättvisa villkor. Vad det nu betyder.
Vad jag vill minnas så har FG inte velat ha en fotokonfrontation på grund av att CS ser olika ut på olika foton.
Det blir ursjukt om E skall peka ut CS i rättssalen. Tänk om E svimmar vid åsynen av CS. Hur skall rätten tolka det då?
Jag tror att det klarnar lite när du läser mina inlägg.
2008-07-25, 02:06
Medlem
Tuesdays avatar
Det var en sällsänt dålig översättning av de tyska protokollen. Har de använt babelfish? Stundtals obegripligt vad som menas, Tröger/Albrechts intyg t ex.
2008-07-25, 02:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag tror att det klarnar lite när du läser mina inlägg.
Nu hänger jag inte med, vill du utveckla?
2008-07-25, 02:14
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med, vill du utveckla?
Så vitt jag vet har Emma sett CS på bild någon gång...
2008-07-25, 02:18
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Så vitt jag vet har Emma sett CS på bild någon gång...
Ja. och?
Vi kan ta bort det sen men vad menar du?
2008-07-25, 02:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det var en sällsänt dålig översättning av de tyska protokollen. Har de använt babelfish? Stundtals obegripligt vad som menas, Tröger/Albrechts intyg t ex.

Citat:
Tummarna på båda händerna är påfallande små.

Kan inte direkt sätta fingret (ofrivillig ordvits) på vad som är kul, men jag gillar formuleringen. Små tummar, det är mystiskt! Nästan som hennes näsa.
Senast redigerad av Troian 2008-07-25 kl. 02:28.
2008-07-25, 02:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ja. och?
Vi kan ta bort det sen men vad menar du?
Jag kan inte minnas att jag har läst att det är FG som motsätter sig en vittneskonfrontation, men däremot gör CS det vid flera tillfällen. Hon menar att det inte är rättvisa förhållanden och vad jag kommer ihåg så förklarar hon inte vad det orättvisa skulle bestå i, men jag har för mig att hon nämner ordet lotteri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in