Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Man hallå!!
Förklara skillnaden då...
På psykosomatiskt tillstånd (uttrycket var säkert felvalt..)
o det jag beskriver i mitt inlägg EFTER det du nyss citerade!
Jag har ju väntat på dej JÄTTELÄNGE nu!

:-)
Psykosomatiskt är när tex. smärtan i kroppen anses bero på psykiska orsaker.
Wikipedia:
Psykosomatisk, som berör både själ och kropp (grekiskans psykhe och soma). Psykosomatiska sjukdomar (till exempel astma och diffus värk) kan helt eller delvis ha sin grund i psykiska eller emotionella störningar. Sjukvården har emellertid nu övergivit detta begrepp, då någon skarp gräns emellan kropp och själ (i sjukdomssammanhang) är svår att dra. [källa behövs]
--------
Sjukvården, dvs Kassan o FB har
inte övergett detta begrepp, på så sätt slipper dom betala ut ersättning, arbetsskador samt trafikskadeersättning.
Vet att detta är Off Topic, förlåt.
När det gäller CS så "spelar" hon nog i en helt annan klass :-(