2008-05-02, 15:47
  #6073
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
mirran_h:
HUR personlighetskluven kan man faktiskt vara?
Om jag nu fantiserar runt att det finns en "good" Cs o en "evil" CS
(mycket förenklat) KAN dessa 2 leva helt separata liv utan att veta vad den andre tar sig för? Så där som man läser om i deckare ibland?
Så att dagens CS faktiskt inte har en aning om vad hennes alter ego gjort?
I princip kan det gå till så, det var ungefär så som Thomas Quick fungerade. Han fick oerhörda ångestattacker när det gick upp för honom vad han ställt till med efter varje attack. Sen började den långsamma uppbyggnaden av nya dåd mala i skallen igen...

Men detta är nåt helt annorlunda, det är inte ett brott av en seriegärningsman, det är nog mer så att det är en sjuk människa som har gått överstyr. Svartsjuka kan förändra de flesta.
2008-05-02, 16:21
  #6074
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Med anledning av hur polisen lagt upp förhören o tidsaspekten på dessa TROR jag att läget är följande:
Polisen har mycket bevis mot henne / är säkra på att det är hon.
(snacka om jätteskadestånd för häktningstiden annars..)
Hon lider av någon form av psykosomatiskt tillstånd som tyska polisen informerat de svenske om o vilket gör att de måste gå varligt fram..

Psykosomatiskt tillstånd? Men hallåå :-) det är sånt Kassan+ Förs.bolagen i Sverige anser att alla med värk lider av, oavsett om du brutit nacken eller ryggen :-( Så..nej absolut inte, däremot tror jag på resten av det du skriver!
__________________
Senast redigerad av mirran_h 2008-05-02 kl. 16:24. Anledning: lagt till
2008-05-02, 16:42
  #6075
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Psykosomatiskt tillstånd? Men hallåå :-) det är sånt Kassan+ Förs.bolagen i Sverige anser att alla med värk lider av, oavsett om du brutit nacken eller ryggen :-( Så..nej absolut inte, däremot tror jag på resten av det du skriver!

Man hallå!!
Förklara skillnaden då...
På psykosomatiskt tillstånd (uttrycket var säkert felvalt..)
o det jag beskriver i mitt inlägg EFTER det du nyss citerade!
Jag har ju väntat på dej JÄTTELÄNGE nu!
2008-05-02, 16:51
  #6076
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Alltså, jag har förbannat svårt att förstå hur samtalet i positiv anda kunnat pågå i tre timmar. Jag menar, vad talar man om? Det borde ju bli rätt krystat efter ett tag. Alla i det rummet måste ju ha vetat vad pudelns kärna egentligen är, även tyskan för jag tror knappast hon är så sjuk att hon inte vet varför hon är där och vad hon är anklagad för. Vore hon i så dåligt skick att hon inte kan tala om detta borde väl vård komma före förhör.
2008-05-02, 16:52
  #6077
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Man hallå!!
Förklara skillnaden då...
På psykosomatiskt tillstånd (uttrycket var säkert felvalt..)
o det jag beskriver i mitt inlägg EFTER det du nyss citerade!
Jag har ju väntat på dej JÄTTELÄNGE nu!

:-)
Psykosomatiskt är när tex. smärtan i kroppen anses bero på psykiska orsaker.
Wikipedia:
Psykosomatisk, som berör både själ och kropp (grekiskans psykhe och soma). Psykosomatiska sjukdomar (till exempel astma och diffus värk) kan helt eller delvis ha sin grund i psykiska eller emotionella störningar. Sjukvården har emellertid nu övergivit detta begrepp, då någon skarp gräns emellan kropp och själ (i sjukdomssammanhang) är svår att dra. [källa behövs]

--------
Sjukvården, dvs Kassan o FB har inte övergett detta begrepp, på så sätt slipper dom betala ut ersättning, arbetsskador samt trafikskadeersättning.

Vet att detta är Off Topic, förlåt.

När det gäller CS så "spelar" hon nog i en helt annan klass :-(
2008-05-02, 16:58
  #6078
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
mirran_h:
HUR personlighetskluven kan man faktiskt vara?
Om jag nu fantiserar runt att det finns en "good" Cs o en "evil" CS
(mycket förenklat) KAN dessa 2 leva helt separata liv utan att veta vad den andre tar sig för? Så där som man läser om i deckare ibland?
Så att dagens CS faktiskt inte har en aning om vad hennes alter ego gjort?


Hm. Multipla personligheter alltså? Ja såna finns men jag tror CS (om det nu är hon) är mycket medveten om vad hon gjort.
2008-05-02, 17:00
  #6079
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Nej, inte alls troligt. Om hon bara haft hanskar på sig blir ju hammaren fortfarande full med offrens blod och således DNA.

Plastpåsteorin är nog inte heller sannolik, en plastpåse skulle ha gått sönder. Och blodet skulle garanterat trängt igenom en handduk vars hela funktion är att suga åt sig vätska.


Och jag som trodde jag var smart
2008-05-02, 17:16
  #6080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
CS kan ha pillekvittat om vädret eller vad som helst.

Jag undrar hur det kan ta så lång tid med DNA från hammaren och brottsplatsen i detta fall, nu när jag har noterat hur fort det gick för österrikisk polis i Amstetten. Efter en knapp vecka hade de gått igenom en källare där fyra personer levt i total misär (tidigare även fyra andra bebisar), sju barn fötts osv, och kunde fastställa att mamman till 42-åringen inte har varit i det låsta källarutrymmet. Tänk vad DNA och blodfläckar etc det måste ha funnits där, och ytan var större än Arbogabrottsplatsens som jag har uppfattat det, om M+S+E återfanns i hallen och ev. köket.
DNA-proven i det fallet lär väl ha gjorts genom att ta blodprov på de inblandade och inte genom att leta spår i källaren.
2008-05-02, 17:32
  #6081
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
DNA-proven i det fallet lär väl ha gjorts genom att ta blodprov på de inblandade och inte genom att leta spår i källaren.

Jag tror också att det är ett enklare fall än Arboga men jag läste ändå någonstans att man konstaterat att Josefs frus dna inte fanns i källaren. Då borde de väl ändå även kollat av även utrymmet?
2008-05-02, 17:41
  #6082
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Hm. Multipla personligheter alltså? Ja såna finns men jag tror CS (om det nu är hon) är mycket medveten om vad hon gjort.


Now we talking!
Begreppen behövde få namn för mej även om jag
visste vad jag menade..
Men, om nu CS (om hon är gm) är medveten om vad hon gjort,
varför lägger de upp förhören som de verkar göra?
Varför inte en hårdare stil, som Ziva i NCIS?
Förklara det nu för en outbildad stackars Arbogabo!
2008-05-02, 18:17
  #6083
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Hans exakta ord minns jag inte men han sa ungefär så här:

- Kan hon inte bindas till mordplatsen med vare sig teknisk bevisning eller vittnesmål så kan jag inte utesluta att hon ändå döms i TR men HR kommer att kräva att hon är bunden till mordplatsen för att fälla henne.


Visst vore det intressant att se lite statiskik på hur det faktiskt ligger till med den saken.

Den gode Leif GW har nog Palmemordet och de efterföljande rättegångarna i god åminnelse.

Christer Pettersson blev ju dömd i TR men friad i HR.
2008-05-02, 18:30
  #6084
Medlem
miapetters avatar
Ur VLT idag:
"Förhöret började klockan 10. Strax före klockan 13 var förhöret över. Och den svenska polisen lyckades där den tyska misslyckats. De fick henne att prata.
- Förhöret har hållts i positiv anda och vi har haft bra dialog, däremot går vi inte in på vad som sagts, säger Börje Strömberg, informatör för polisen i Västmanland."


Men det är väl fan så de får till det?
Förut var det tvärtom, den misslyckade svenska polisen...
Nu är de den tyska som "misslyckats" fast de mycket väl
vet att det var hennes rätt i Tyskland av undanbe sig att prata med polis!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in