2008-05-01, 23:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Familjen var ju nyinflyttad. Så snart de flyttat in börjar mystiska person(er) dyka upp i grannskapet. Kan de ha drivit någon slags illegal verksamhet i huset? försäljning? Motsvarande det spring som blir i trappen när en smålangare flyttar in i hyreshus.
Ja, i brist på andra uppslag så kan man varken utesluta häleri, spritlangning eller dealing av brass och grönt...
Senast redigerad av letsdoit 2008-05-01 kl. 23:59.
2008-05-02, 01:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjukaArboga
/.../ Tog polisen blodprover på KTT efter dom hade handfängslat honom?
Handfängslet är tidigare dementerat i tråden. - KTT betyder annars koncentrativ talteori.

Citat:
En fin stad rent fysiskt men det mänskliga innehållet är inte trevligt.
Beror på vilket förhållningssätt man intar. - Det mänskliga innehållet i den här tråden är inte heller så trevligt alla gånger. - Kan vi applicera något trevligt eller otrevligt på fallet i fråga?
2008-05-02, 01:28
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
DNA:t skulle säkert ingå som ett bärande element i den förundersökning som då relativt snart kunde avslutas – och då hade CS för länge sedan hunnit passera gränsen. – Något DNA från gm/gk har av allt att döma ännu inte hittats. Är Skavsta-hammaren mordvapnet – vilket polisen synes ha som främsta arbetshypotes – borde den dissekering som SKL inlett kunna utvisa bärigheten i antagandet.

Skavsta-hammaren är en av polisens arbetshypoteser, det finns säkert flera.

Vad beträffar SKL:s analys, vill jag upprepa den här länken som visar att deras analyser inte tillhör den snabbare sorten.

http://playrapport.se/video/1131796

Citat:
- Hur som helst så återstår att förklara varför den resvana CS nära nog ett dygn efter morden skulle ha försökt sig på ett så pass dödfött företag som att försöka smuggla med sig sitt mordvapen i handbagaget!? - Hon känner säkerligen också till telefonmaster, bestämmelser för handbagage, DNA-spårning m m. - Planerat eller oplanerat (psykiskt sjuk eller bara deprimerad), så finns varken rim eller reson i denna hennes fullständiga förvandling till en patologiskt svartsjuk/hämndgirig och efterbliven person.

Jag är inte så säker på att hon hade tänkt på den detaljen att hon skulle kunna bli fråntagen hammaren. Jag vill inte tvärsäkert säga att du har fel, men om det är så att hammaren är mordvapnet, då är det inte så väldigt underligt om CS krampaktigt håller fast vid den och inte vill kasta den ifrån sig mellan Arboga och Skavsta där chansen finns att den kan hittas, utan istället försöker hon ta med den till Tyskland för att där kunna göra sig av med den under avsevärt säkrare förhållanden.

Svårigheterna att hitta DNA på hammaren skulle kunna förklaras av att CS har rengjort den grundligt t ex på toaletten, på tåget eller i Skavsta. Att det ändå borde finnas DNA kvar på hammaren är en sak, men en rengöring borde försvåra analysen.

Det är också möjligt att säkerhetsfolket på Skavsta kommer att kunna vittna om en mycket häpen och förvånad tyska när hon blev fråntagen hammaren och då har vi en klarare bild av vad som hände.

Inte heller är det säkert att hon känner till hur mobiltelefonsystemen fungerar.

Undrar varifrån du får ordet "efterbliven" om CS? Man kanske kan anklaga henne för mycket, men efterbliven är hon knappast.

Citat:
Jag håller inte för troligt att hammaren härrör från CS. – Däremot måste CS förklara sitt ärende i Arboga-trakten eftersom polisen påstår sig kunna bevisa hennes närvaro där.

Pga bristen på vederhäftig fakta och information så känns det som ett famlande i mörkret efter något så när trovärdiga förklaringsmodeller där en psykiskt sjuk gm/gk agerat. Förhören med CS kommer förhoppningsvis att kunna kasta mer ljus över händelseförloppet.

Alla blir saliga på sin tro.

Citat:
Alltså: CS har dagen före sin avfärd till Tyskland haft ett ärende någonstans i eller i närheten av Arboga. Det finns vittnen som tror sig ha iakttagit henne i anslutning till brottsplatsen och på Arboga station.

Kan inte CS få ihop ett alibi för morddagen (inkl. när dådet begicks) så ligger hon illa till. Då blir det vittne som såg en person komma ut ur huset (efter dådet?) mycket viktigt och det hänger på hur pass väl denne kan beskriva personen i fråga. Tidpunkten för iakttagelsen måste också tima E:s msn-konversation resp. T:s hemkomst.

CS bör också ha alibi för dagarna före dådet då vittnen sett en mystisk person, 25-30 år, mörkklädd och med svart huva. - Om det visar sig att CS kan presentera ett fullgott alibi, vem är då den mörkklädde med den "vaggande" gången?

Vad E minns kan också bli lösningen på brottet + Vad SKL kommer fram till, nu när vi vet att dom, ibland, jobbar i slow motion.

Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Är CS gm - vilket jag noterar att allt fler börjar tro - och upptakten/anledningen/motivet till brottet är svartsjuka och resultatet är två mord och ett mordförsök, då tycker i alla fall jag att bedömma svartsjukan som "patologisk" (= sjuklig) inte precis är att sticka ut hakan särskilt långt inom psykiatrin/rättspsykiatrin.

Citat:
Det är nog inte så vanligt att patologisk svartsjuka utvecklar sig efter endast tio dagars bekantskap - och detta med en person med vilken hon varken har gemensamma barn eller några andra band. - Snarare skulle man kunna tänka sig att CS överreagerar på besvikelser av olika slag - och blir hämndgirig.

Du störs då inte alls av följande uppgifter, sammantagna?

Att CS stalkade T

Att hon skickade brev och sms där hon ansåg att T betett sig som ett svin mot henne, men bad samtidigt att han skulle ta tillbaka henne.

Att CS under sommaren flyttade till Sverige och började plugga här.

Att hon kontaktade T ett antal gånger och förklarade för honom vart hon var världen

Att hon påstod sig hata sitt liv efter att T kommit in i det.

Att hon försökte begå självmord i Mariefred.

Att hon hon först påstod att doktorerna hade undersökt henne och funnit en cysta i livmodern och att hon senare påstod att hon hade fött deras gemensamma barn (samtidigt som hon hade cystan - m a o skulle detta innebära att läkarna som undersökte hennes livmoder skulle ha hittat cystan men missat att hon var gravid i fjärde månaden). Hon påstod också att barnet nu var bortadopterat.

Detta är någon som av naturliga skäl är svårt att acceptera som en sanning, snarare kan det vara ett sätt av CS att försöka få T att må dåligt.

Inte precis några små oskyldiga manipulationer av denna drama-queen efter - vad du själv påstår - "endast tio dagars bekantskap".

CS och T:s dagar tillsammans kanske var få, men hatet och hämdlystnaden, från hennes sida, har haft ett helt år på sig att utvecklas.
Senast redigerad av DeBaly 2008-05-02 kl. 01:35.
2008-05-02, 01:42
Bannlyst
Citat:
Du störs då inte alls av följande uppgifter, sammantagna?

Att CS stalkade T

Att hon skickade brev och sms där hon ansåg att T betett sig som ett svin mot henne, men bad samtidigt att han skulle ta tillbaka henne.

Att CS under sommaren flyttade till Sverige och började plugga här.

Att hon kontaktade T ett antal gånger och förklarade för honom vart hon var världen

Att hon påstod sig hata sitt liv efter att T kommit in i det.

Att hon försökte begå självmord i Mariefred.

Att hon hon först påstod att doktorerna hade undersökt henne och funnit en cysta i livmodern och att hon senare påstod att hon hade fött deras gemensamma barn (samtidigt som hon hade cystan - m a o skulle detta innebära att läkarna som undersökte hennes livmoder skulle ha hittat cystan men missat att hon var gravid i fjärde månaden). Hon påstod också att barnet nu var bortadopterat.

Detta är någon som av naturliga skäl är svårt att acceptera som en sanning, snarare kan det vara ett sätt av CS att försöka få T att må dåligt.

Inte precis några små oskyldiga manipulationer av denna drama-queen efter - vad du själv påstår - "endast tio dagars bekantskap".

CS och T:s dagar tillsammans kanske var få, men hatet och hämdlystnaden från henns sida har haft ett helt år på sig att utvecklas.

Följande uppgifter? Jag tycker att det är dina privata tolkningar. Jag har tidigare skrivit olika scenarios där KTT har varit gärningsmannen. Jag har också gjort en liten lättare analys av KTT psyke. Givetvis blev dom censurerade. Men om vi säger så här. Om du skulle försöka att hitta vilka uppgifter som talar för att KTT är inblandad. Vilka skulle dessa uppgifter vara?
2008-05-02, 02:30
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Följande uppgifter? Jag tycker att det är dina privata tolkningar. Jag har tidigare skrivit olika scenarios där KTT har varit gärningsmannen. Jag har också gjort en liten lättare analys av KTT psyke. Givetvis blev dom censurerade. Men om vi säger så här. Om du skulle försöka att hitta vilka uppgifter som talar för att KTT är inblandad. Vilka skulle dessa uppgifter vara?

Det blir svårt, då jag inte kan komma på något som talar för att T skulle vara inblandad, varken som gm eller medbrottsling.
2008-05-02, 06:32
Medlem
miapetters avatar
Idag förhöres Cs, förhoppningsvis...
Då får vi se hur det avlöper?
Det vore verkligen skönt om hon erkände!
Det är vad vi har att se fram emot idag
alltmedan somliga jagar droger på ABF o tar kred.upplysningar...
efter det finns säkert nån spännande film ni kan se..
Får jag rekommendera "Loose Change" som verkar vara i er smak?
2008-05-02, 08:18
Medlem
mirran_hs avatar
psykotisk

Citat:
Hon är säkert en van resenär, men flög hon ofta med en hammare i handbagaget?

OM det nu är CS som är gm så får man nästan utgå från att tjejen var psykotisk då hon begick morden och i en psykos - oavsett hur länge den varar så tänker man nog inte på att man lagt hammaren i handbagaget!

Psykosen kommer inte plötsligt- över en natt- den kommer successivt, smygande och klingar även av successivt.

När hon anmälde sig hos polisen i Tyskland, kan jag inte tänka mig att hon
fortfarande var psykotisk, däremot (fortf. under förutsättning att det är CS) så har hon vid mordtillfället varit psykotisk + vid resan från Skavsta.

Vad jag läst är att hon senare, efter morden, fick hjälp på en psykklinik och är säkert nu medicinerad.

En sån här gärning kan ha begåtts under en (kortvarig) psykos som sedan klingat av.
Senast redigerad av mirran_h 2008-05-02 kl. 08:20.
2008-05-02, 09:11
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
OM det nu är CS som är gm så får man nästan utgå från att tjejen var psykotisk då hon begick morden och i en psykos - oavsett hur länge den varar så tänker man nog inte på att man lagt hammaren i handbagaget!

Jag trodde också på någon liknande förklaring när hammaren hittades. Till och med att hon aktivt behöll hammaren för att skydda sig i ett paranoidt tillstånd.

Men jag får det inte till att stämma på något sätt med att det då skulle vara så svårt att hitta spår på hammaren från dådet och CS.
2008-05-02, 09:35
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag trodde också på någon liknande förklaring när hammaren hittades. Till och med att hon aktivt behöll hammaren för att skydda sig i ett paranoidt tillstånd.

Men jag får det inte till att stämma på något sätt med att det då skulle vara så svårt att hitta spår på hammaren från dådet och CS.
Jag undrar också varför man inte redan har hittat spår om det nu är rätt hammare. Om vi förutsätter att det är det kan jag bara gissa... Man kanske har hittat DNA från barnen och E, men inte från CS på den och det kan bero på att det var mycket blod från familjen på hammaren och att det då är svårt att skilja ut DNA från CS eftersom det borde vara förhållandevis liten mängd. Hammaren kan ju också vara rengjord, vilket även det borde försvåra för teknikerna.
2008-05-02, 09:58
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag undrar också varför man inte redan har hittat spår om det nu är rätt hammare. Om vi förutsätter att det är det kan jag bara gissa... Man kanske har hittat DNA från barnen och E, men inte från CS på den och det kan bero på att det var mycket blod från familjen på hammaren och att det då är svårt att skilja ut DNA från CS eftersom det borde vara förhållandevis liten mängd. Hammaren kan ju också vara rengjord, vilket även det borde försvåra för teknikerna.

Ponera att hon hade hammaren i en plastpåse och sen kastade plastpåsen??
2008-05-02, 10:01
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Ponera att hon hade hammaren i en plastpåse och sen kastade plastpåsen??

Det har inte ens jag tänkt på, men har hon (i förutsättningen att det är hon) vart tillräckligt beräknande, vilket hon verkar ha vart, så är väl inte det en omöjlighet. Och en plastpåse går ju att elda upp, så är ju den ur världen. Isåfall kanske inte ens CS fingeravtryck finns på hammaren, ifall hon bara tömde ut den i väskan och det var flygplatspersonal som tog ut den ur hennes väska.

Långsökt kanske, men inte värre än många andras teorier här inne!

Edit: Fast då kanske plastpåsen går sönder? Usch, jag vet inte och vill inte veta heller
Senast redigerad av ooooo 2008-05-02 kl. 10:03.
2008-05-02, 10:06
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Det har inte ens jag tänkt på, men har hon (i förutsättningen att det är hon) vart tillräckligt beräknande, vilket hon verkar ha vart, så är väl inte det en omöjlighet. Och en plastpåse går ju att elda upp, så är ju den ur världen. Isåfall kanske inte ens CS fingeravtryck finns på hammaren, ifall hon bara tömde ut den i väskan och det var flygplatspersonal som tog ut den ur hennes väska.

Långsökt kanske, men inte värre än många andras teorier här inne!

Edit: Fast då kanske plastpåsen går sönder? Usch, jag vet inte och vill inte veta heller

För mig låter det inte alls osannolikt att hon (fortf. under förutsättning att CS är gm) svept in hammaren i nåt och sen kastat "höljet". Kan ju vara en handduk också eller nåt klädesplagg som hon svept om hammaren??
Skulle inte förvåna mig alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in