2008-04-19, 10:38
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
En strikt juridisk mening så måste man nog ta in just den saken i beaktan när man analyserar hennes vittensmål.
Det är väl självklart att hon kan ha kommit i kontakt med tidningar och annan media. Hon har ju trots allt inte setet i isoleringscell.
Läs Wildone69 ovanför din kommentar
2008-04-19, 10:43
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
1. Emma har under sjukhusvistelsen varit helt fråntagen alla möjligheter att se någon media. Hon har helt enkelt varit "inlåst" på rummet med vakt utanför.

2. Alla samtal med Emma är så vitt jag vet videobandade, och vid de initiala samtalen har CS advokat medverkat iaf, vet ej om han varit med på alla nu på slutet.

3. Familjen som varit där har fått instruktioner att inte prata om mordkvällen i detalj. Och att då tro att de skulle försöka styra Emma till att peka ut tyskan bara för att bevisen pekar mot henne, ja då är ni är ju fan sanslösa.

Det ligger inte i någons intresse, vi vill att den skyldiga sätts fast, oavsett vem, inte en oskyldig bara för att få ett slut på eländet.

Hade DU eller övriga familjen hört detta innan ni läste tidningarna i morse?
(om inte ar det helt bedrövligt..)
(om du kan/får svara..)
2008-04-19, 10:44
Medlem
airbags avatar
Citat:
1. Emma har under sjukhusvistelsen varit helt fråntagen alla möjligheter att se någon media. Hon har helt enkelt varit "inlåst" på rummet med vakt utanför.

2. Alla samtal med Emma är så vitt jag vet videobandade, och vid de initiala samtalen har CS advokat medverkat iaf, vet ej om han varit med på alla nu på slutet.

3. Familjen som varit där har fått instruktioner att inte prata om mordkvällen i detalj. Och att då tro att de skulle försöka styra Emma till att peka ut tyskan bara för att bevisen pekar mot henne, ja då är ni är ju fan sanslösa.

Det ligger inte i någons intresse, vi vill att den skyldiga sätts fast, oavsett vem, inte en oskyldig bara för att få ett slut på eländet.

Jag tycker det är självklart att om man varit med om detta vill ha fast den skyldige, inte fan vill man att någon som gjort detta skall gå lös medan en oskyldig sitt inne? Insinuationerna från vissa här i tråden som pekar åt ett annat håll är bara löjliga. Oförmåga att tänka sig in i situationen troligen eller en infantil envishet att få rätt oavsett hur verkligheten ser ut.

Om det nu skulle vara så att man som närstående (observera att jag säger OM) tror sig säker på vem som är skyldig men inte kan bevisa det är man nog extra noga med att allt skall gå rätt till. Är man någorlunda smart inser man nog att med att "försöka hjälpa sanningen på traven" riskerar man istället att den skyldige går fri pga brister i utredningen.

Jag kan inte se att någon har något att vinna på att försöka påverka vittnen eller offer i detta.
2008-04-19, 10:51
Bannlyst
Rätt

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
(om du kan/får svara..)

Vet att det är Wildone69 som fick frågan men:
Om polisen i förväg berättat detta för familjen så är det nästan tjänstefel.
Ju mer man berättar, desto mindre minskar dess värde i en eventuell rättegång.
Ju mindre man vet, desto mindre risk att man försäger sig.

Att detta kommer ut nu är naturligtvis för att man vill att det ska komma ut. Man vill visa att man kommer framåt, inte minst med tanke på ryktena att CS dna inte finns i huset.
Då får man arbetsro och slipper eventuellt förhandlingen om häktningen i hovrätten. Om detta stämmer drar nog advokaten tillbaka den begäran.
2008-04-19, 10:51
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Tror du på fullt allvar att de har serverat henne med tidningar och TV???

Skrev jag det? Nej. I det medianerklottrade samhälle vi lever i idag är det däremot svårt att helt avhålla en person (om denne inte sitter häktad med fullständiga restriktioner vilket ej är fallet här) att råka se löp och tidningar.

Har du satt din fot på ett sjukhus? Eftersom du verkar tro att det är en tidningsfri zon. Tvärtom finns det fler tidningar och TV-apparater på där än på andra ställen då patienterna ofta lider brist på sysselsättning. Andra patienters tidningar. Jag måste faktiskt ifrågasätta hur man håller en patient totalt isolerad under en hel månads tid. För att det ska hålla juridiskt måste E ha videofilmats 24/7. Alla kontakter med familj, vakter, all sjukhuspersonal osv måste ha dokumenterats. Inte minsta lilla vink får ha uttalats. Syftet kan vara det bästa eller missar gjorts, se trafikpolisen som ringde upp Eklund innan han greps. Det är naivt att tro att allting alltid fungerar precis som det ska. Tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Jag skulle dessutom gärna se att samtalen fanns bandade och kunde spelas upp för rätten. Allt för att ge så mycket tyngd som möjligt.

Har polisen gjort rätt finns förhöret bandat.

Sverige har flera intressanta rättegångar att följa i maj och framöver. Samtliga gäller mycket tragiska brott.
2008-04-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Nu har tydligen E pekat ut CS som gärningsperson.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70837704_852__,00.html

Blir intressant de kommande dagarna hur det utvecklar sig.
Hur ställer du dig till det utpekandet? Är det T som "planterat" minnen hos E för att hon inte ska peka ut honom?
2008-04-19, 10:52
Bannlyst
Citat:
(om du kan/får svara..)

Jag har inte hört att hon nämnt någonting om morden som direkt pekar på någon person, vissa indikationer åt nåt håll finns det men det kan jag inte säga vad. Att hon skulle sagt det som tidningarna skriver är nyheter för mig, men samtidigt, hon kan ha sagt det till farbror blå men inte nämnt det vidare, vi får ju inte veta vad de pratar om.

Men jag kan iaf inte bekräfta det som nu står i media.
2008-04-19, 10:53
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Läs Wildone69 ovanför din kommentar

Läste den.
Du måste fatta att det är tiden som har gått efter brottet som avgör. En normalt funtad försvarsadvokat kommer slå sönder hennes trovärdighet.
Risken att hon har blivit påverkad av omgivningen är väldigt stor efter så lång tid. Sedan spelar det ingen roll om det setat en halvtrött ABAB-vakt utanför hennes dörr.
Jag tror rätten kommer se ett utpekande från mamman som mindre viktig bevisning mot tyskan i en rättegång.
2008-04-19, 10:55
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jag har inte hört att hon nämnt någonting om morden som direkt pekar på någon person, vissa indikationer åt nåt håll finns det men det kan jag inte säga vad. Att hon skulle sagt det som tidningarna skriver är nyheter för mig, men samtidigt, hon kan ha sagt det till farbror blå men inte nämnt det vidare, vi får ju inte veta vad de pratar om.

Nej, det förstår jag ju! Tycker bara att tidningarna gör fel som publicerar saker som är nyheter även för familjen! Jag VET att de gör så men jag tycker inte om det, tycker inte att det är ok!
2008-04-19, 10:56
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letharion_
Att E har pekat ut Tyskan är troligen en grav modifikation av sanningen.
Att aftonbladet går ut så starkt med detta utan säkra källor är under all kritik!!! Börjar bli lagom trött på kvällspressens spekulationer, liknar mer och mer som ett visst internetforum som förkortas FB
Inte så bra om det inte är sant.
Men vi är många här som följer detta, och hoppades det skulle vara sant, så alla berörda i familjen kan få ett avslut och börja den långa vägen till lite läkning, så gott det går. Och att en del gamar här kunde lugna ner sig, med div. beskyllningar mot andra.
2008-04-19, 11:00
Bannlyst
Annorlunda

Citat:
Nej, det förstår jag ju! Tycker bara att tidningarna gör fel som publicerar saker som är nyheter även för familjen! Jag VET att de gör så men jag tycker inte om det, tycker inte att det är ok!

Vad ska man göra om man som journalist får en sån här nyhet bekräftad?
Ringa runt till alla och höra om de känner till det skulle ta för lång tid.
Källan är antingen någon i den närmaste kretsen eller någon i spaningsledningen.
Jag misstänker starkt att familjen inte säger något som de inte fått klartecken, eftersom de vill att mordet ska klaras upp. Jag misstänker lika starkt att en polis som läcker från utredningen gör det för att det är bra för utredningen. Dessa uppgifter ville man ha ut i dag för att få arbetsro.
2008-04-19, 11:00
Medlem
Amyystars avatar
Citat:

Som jag tidigare sa, tidningsuppgifterna är 3-4e handsinformation. Och jag litar inte ett dugg på de uppgifterna, så länge de inte verifieras av polis, åklagare eller advokat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in