Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är svårt att sia på de få, och delvis motstridiga, uppgifter som är kända men jag måste nog fråga om det verkligen är hundra att hon omhäktas. Har bevisläget ändrats drastiskt till C:s fördel finns det andra sätt att lösa problemet med den psykiska ohälsan. Man kan tvångsomhänderta C. Kollusionsfaran däremot köper jag fullt ut. Men räcker enbart det om det visar sig saknas reella bevis mot kvinnan? Sänkts graden till skäligen misstänkt släpps hon väl i Tyskland? Eller gör de en egen bedömning, håller en häktningsförhandling i Tyskland utifrån sin förundersökning i ärendet?
Vilken tid hålls häktningsförhandlingen imorgon?
Du har rätt. Man får inte blanda ihop bevisningen ( måste vara sannolika skäl ) med häktningsgrunderna, som i Sverige är Recidiv, (fortsatt brottslighet) kollusion, (störa utredningen) Flyktfara och obligatorisk häktning vid ett minimistraff på mindre än två år.
Huruvida bevisningen håller får vi se imorgon. Jag tippar att det blir en omhäktning, men är inte alls säker.
Det räcker med att en av häktningsgrunderna är uppfyllda.
Här är i vart fall tre av fyra det.
Suicid som flyktfara har använts vid två tillfällen av nu avlidne kammaråklagaren Lasse Svensson i Växjö och används nu ibland i brist på bättre.
Det är ju inte alls säkert att kvinnan är tillräckligt akut psykiskt sjuk för att tvångsomhändertas, samtidigt som det kan finnas en tillräckligt stor risk för suicid.