2008-07-31, 19:03
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har du tagit del av hennes skador och intrervjuat henne på samma sätt som den självgode har? Varför är inte du kallad som expert till rättegången då?
Du låter mera som en bitter student...
Om E säger att hon minns saker från när hon låg på golvet och från när gm kom hem till henne så har hon ju någon form av minnen från det. Den andra experten (Jörgen Borg) ger ju också en öppning åt det hållet. Varför skulle folk runt henne vilja få henne att ha falska sådana minnen? Ok om hon har sett bilder på tyskan, det betvivlar jag inte, men jag tror inte att ALLA minnen är efterkonstruktioner. Då skulle de vara mindre förvirrade tror jag, mer regisserat.
2008-07-31, 19:04
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, alla ni som har FG som idol. Vad fan ser ni hos henne. Jag tycker det mesta hon säger och gör verkar verkar mycket dumt men ändå har hon en idolskara.

Jag tror du blandar ihop dem som är övertygade om CS skuld med dem som inte är det.

För egen del är jag övertygad om att CS är gärningsmannen. (Om det finns tillräckligt med material för att fälla henne i domstol är jag dock mindre säker på.)

Vad gäller FG är jag dock rädd för att hon inte är det optimala valet av åklagare i målet. I mina ögon framstår FG inte som en lycklig och välmående individ. Under sådana förhållanden torde det vara svårare att utföra ett gott arbete.

Jag fär väl avslutningsvis säga att mitt intryck av FG är baserat på väldigt lösa boliner (jag ser henne på Hemköp då och då) och präglas av viss hälsofascism.
2008-07-31, 19:06
Medlem
troubledstars avatar
man ska tydligen minnas så lite som möjligt för att vara trovärdigt vittne...
det är väl inte så konstigt att hon minns mer nu, och ja, experten pratade bara om hur det generellt är, emma minns, visst kan minnena putsats lite, men hon har sagt mycket innan också.
2008-07-31, 19:09
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
En vän till familjen (som ska höras som vittne senare) skrev efter första rättegångsdagen:
Ingen av vittnena har i förhör sett ansiktet på tyskan. PIE lär fråga dom alla ifall dom vart inne på F.B och tittat.
Tror det blir bakslag 3 för F.G
2008-07-31, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Jag tror du blandar ihop dem som är övertygade om CS skuld med dem som inte är det.

För egen del är jag övertygad om att CS är gärningsmannen. (Om det finns tillräckligt med material för att fälla henne i domstol är jag dock mindre säker på.)

Vad gäller FG är jag dock rädd för att hon inte är det optimala valet av åklagare i målet. I mina ögon framstår FG inte som en lycklig och välmående individ. Under sådana förhållanden torde det vara svårare att utföra ett gott arbete.

Jag fär väl avslutningsvis säga att mitt intryck av FG är baserat på väldigt lösa boliner (jag ser henne på Hemköp då och då) och präglas av viss hälsofascism.

Jag vet inte, men FG kanske inte återhämtat sig helt efter bombattentatet?
2008-07-31, 19:12
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Knappast, eftersom tingsrätten måste pröva om det finns häktningsskäl med jämna mellanrum och kraven för att häktningsskälen ska vara uppfyllda skärps ju längre tid någon suttit häktad. Det är till exempel svårare för en åklagare att påstå kollusionsfara om den misstänkte suttit häktad i tre månader än om det är första häktningsförhandlingen.

Var det inte du som kom med förslaget att poliserna borde ha förhört henne tidigare?

Ack så fel du har! Jag föreslår att du tar och går in på forumet juridik och kollar vad som gäller där, eller ring åklagarmyndigheten! Jag vet att det är obegränsad häktningstid i Sverige, och nej det är inte svårt för åklagare att få fortsat häktning av tingsrätten, då de alltid nästan undantagslöst gå på åklagarens linje vad gäller just häktningsfrågan! Det räcker med ett av följande skäl för att sitta häktad:
1. den häktade återfaller i brott.
2. den häktade kan förstöra utredningen.
3. den häktade lämnar landet.

som jag ser det är alternativ 2 och 3 givna! Men det räcker gott med ett av dom!

Jepp! Jag tyckte att de skulle förhört henne tidigare angående ett utpekande, men till och med du förstod väl att jag inte menade när hon var medvetslös eller?
2008-07-31, 19:14
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ingen av vittnena har i förhör sett ansiktet på tyskan. PIE lär fråga dom alla ifall dom vart inne på F.B och tittat.
Tror det blir bakslag 3 för F.G

Är det vittnet som ska peka ut tyskan? Annars förstår jag inte riktigt vart du ville komma med det där?
2008-07-31, 19:16
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Jag har varit på föreläsningar med Sven-Åke Christiansson (minnesexperten från Sthlm Uni.) och enligt mig är han ganska självgod och raljerande. Ser bara i svart eller vitt. Det han säger om att hon inte kan minnas något från överfallet och mötet med gm är ren bull shit enligt mig. Det är inte allt eller inget. Hon kan visst ha starka, korta minnesfragment från händelsen så här långt efteråt, även om sanningsöverensstämmelsen kanske inte är den allra bästa.

Du har rätt i att han gör sig löjlig i sin tvärsäkra framtoning, men denna gång vågade han inte gå emot all vedertagen forskning. Tydligen var det inte åklageriet som betalar hans arvode denna gången.
2008-07-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ganska meningslöst om vi inte får veta vem som åsyftas.

Finns i L:s blogg om jag inte minns helt fel
2008-07-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Om E säger att hon minns saker från när hon låg på golvet och från när gm kom hem till henne så har hon ju någon form av minnen från det. Den andra experten (Jörgen Borg) ger ju också en öppning åt det hållet. Varför skulle folk runt henne vilja få henne att ha falska sådana minnen? Ok om hon har sett bilder på tyskan, det betvivlar jag inte, men jag tror inte att ALLA minnen är efterkonstruktioner. Då skulle de vara mindre förvirrade tror jag, mer regisserat.

Bara en passus, men för ett hundratals år sedan var det en våg av barn som på ett målande sätt beskrev hur de farit med häxor till blåkulla. Troligtvis var de flesta barn kraftigt påverkade av vuxna omkring sig då det gällde de "minnena". Nu är E inget barn, men hon kan ju varit sårbar för påverkan utifrån i sin utsatta position som offer med vilja att få fast mördaren, samt att omgivande familj också har samma intresse.
2008-07-31, 19:23
Medlem
Oskyldig???

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Vad bra att du verkar veta så pass bergsäkert att CS är oskyldig. Det är ju jättebra. Man kanske ska sätta in dig som jury i alla brottsmål för du verkar ju så otroligt säker. DU verkar totalt glömma bort att det finns mycket som talar för att CS är skyldig också.

Nej då Bara att hon kommer att frikännas. Det är inte riktigt samma sak
Senast redigerad av lattraggad 2008-07-31 kl. 19:27.
2008-07-31, 19:29
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
"Råkat berätta"?
Han hade fått förhållningsorder om vad han inte fick prata om så då får vi ju förutsätta att så gjordes.
Det jobbiga är att minnesexperten fullständigt sågar Emmas vittnesmål.
Det är inte bra alls.

Grejen är den att alla är mänskliga. Det har räckt med att han kanske började bli lite sorgsen/upprörd och råkar säga "När jag kom in och såg dig där". Det är inte omöjligt. Jag tillhörde väl en av dom som inte trodde att hon skulle minnas något alls, så jag är inte förvånad över sågningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in