Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Knappast, eftersom tingsrätten måste pröva om det finns häktningsskäl med jämna mellanrum och kraven för att häktningsskälen ska vara uppfyllda skärps ju längre tid någon suttit häktad. Det är till exempel svårare för en åklagare att påstå kollusionsfara om den misstänkte suttit häktad i tre månader än om det är första häktningsförhandlingen.
Var det inte du som kom med förslaget att poliserna borde ha förhört henne tidigare?
Ack så fel du har! Jag föreslår att du tar och går in på forumet juridik och kollar vad som gäller där, eller ring åklagarmyndigheten! Jag vet att det är obegränsad häktningstid i Sverige, och nej det är inte svårt för åklagare att få fortsat häktning av tingsrätten, då de alltid nästan undantagslöst gå på åklagarens linje vad gäller just häktningsfrågan! Det räcker med ett av följande skäl för att sitta häktad:
1. den häktade återfaller i brott.
2. den häktade kan förstöra utredningen.
3. den häktade lämnar landet.
som jag ser det är alternativ 2 och 3 givna! Men det räcker gott med ett av dom!
Jepp! Jag tyckte att de skulle förhört henne tidigare angående ett utpekande, men till och med du förstod väl att jag inte menade när hon var medvetslös eller?